خدمات پرستاری و مراقبتی

مراقبت از نوزاد هنگام زمستان، در داخل و خارج از خانه

شماره تلفن نمایندگی تعمیر یخچال، تلویزیون 021

هر فصلی شما باید مراقبت های خاصی را از کودکان خود انجام دهید. مثلاً در فصل تابستان ممکن است کودک دچار کم آبی شده و گرمازده شود، البته در فصل زمستان مشکلات بیشتر هم خواهد شد و شما باید کاملاً مراقبت کودک تان باشید تا سرما نخورد. خطر سرماخوردگی و مشکلات دیگری که می تواند به سردی هوا مربوط شود، جزو دغدغه های مادران جوان در زمستان است. سرماخوردگی کودکی که تازه متولد شده، می تواند برای شما بسیار ناراحت کننده باشد.

مراقبت از نوزاد در فصل زمستان

وقتی فصل زمستان می آید معمولاً والدین بیشتر از هر چیز نگران سلامتی کودک خود هستند. مخصوصاً نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. استفاده از تجهیزاتی در داخل منزل و مراقبت از این کودکان در خارج از منزل، باید به طور صحیح انجام شود. در این بین حمام بردن نوزاد هم می تواند گاهی مشکل ساز باشد. در فصل زمستان معمولاً والدین در هنگام بیرون بردن نوزاد بسیار دقت می کنند که مبادا کودکان آنها سرما بخورد و توجه زیادی به داخل خانه ندارند. در صورتی که در این فصل، باید دمای محیط منزل هم برای نوزاد مناسب باشد.

مراقبت از نوزاد

زمستان و مراقبت از نوزاد در خانه

در زمستان، شما باید به پوشش نوزاد خود در منزل توجه کنید. البته نه تنها جنس لباس، بلکه تعداد لباس هم اهمیت زیادی دارد. برای این منظور به یک قانون طلایی توجه کنید و آن قانون این است: «یک لایه بیشتر» یعنی هر مقدار لباسی که خودتان در منزل به تن کرده اید، باید یک لایه بیشتر برای کودکتان در نظر بگیرید. تعداد لباس ها نباید برای نوزاد خیلی زیاد باشد زیرا گرما باعث می‌شود کودک کلافه شده و یا دچار راش پوستی شود. در این مورد بهتر است دمای به بدن کودک را اندازه گیری کنید.

برای جنس لباس در زمستان، مسلم است که لباس گرم برای این فصل بیشتر مناسب است. البته لازم نیست که شما از لباس های بافتنی و یا پشمی در خانه استفاده کنید. هر چند که این موضوع به مقدار سردی هوا در منطقه مورد سکونت شما بستگی دارد. بعضی از مناطق در فصل زمستان زیاد سرد نیستند مانند مناطق جنوب کشور، در این مناطق پوشیدن یک زیرپوش نخی در روی لباس اصلی برای نوزاد شما کافی است ولی در مناطقی که هنگام زمستان برف آمده و یا هوا خیلی سرد است، موضوع کاملاً فرق می کند. شاید لازم باشد علاوه بر استفاده از لباس های گرم، شما مجبور شوید در خانه از کلاه و جوراب هم برای نوزاد خود استفاده کنید.

البته در دمای اتاق نیاز به کلاه های بافتنی نیست ولی استفاده از کلاه پارچه ای برای نوزاد می تواند گرمای لازم را در سر او ایجاد کند و از سرماخوردگی در نوزاد جلوگیری کند. برای مراقبت از کودک در فصل زمستان تفاوتی بین نوزاد پسر و نوزاد دختر نمی باشد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  بیماری استخوانی پاژه را در سالمندان بشناسیم

فصل زمستان و مراقبت از نوزاد در بیرون از خانه

در بیرون از خانه شرایط کمی فرق می کند. شما باید سعی کنید در زمستان وقتی هوا خیلی سرد است، نوزاد خود را بیرون نبرید. پیاده روی در زمستان ایده خوبی برای مادرانی که نوزاد کوچک به همراه دارند، نمی باشد. مگر اینکه هوا خیلی سرد نبوده و برف نیاید.

اگر نوزاد شما به تازگی متولد شده توصیه می کنیم کودک را فقط در مواقع ضروری از منزل بیرون ببرید. البته در هر صورت، زمانی که می خواهید با نوزاد از منزل خارج شوید، حتماً باید پوشش زمستانی مناسبی را برای او در نظر بگیرید. استفاده از لباس گرم، کاپشن، دستکش، جوراب، کلاه و حتی پتو برای نوزاد ضروری است. بهتر است در زمستان نوزادتان را در کالسکه نگذارید، زیرا در آغوش گرفتن نوزاد باعث می شود بدن او بیشتر گرم شود. هر چند توصیه می کنیم که در موارد غیر ضروری، هنگام سرمای زیاد، نوزاد را از منزل خارج نکنید.

فصل زمستان و حمام کردن نوزاد

یکی از مواردی که در فصل زمستان باید به آن توجه خاصی شود، حمام کردن نوزاد است. البته نوزادی که به تازگی به دنیا آمده، زیاد نیاز به حمام کردن ندارد، ولی اگر خواستید نوزاد را حمام کنید بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که دمای هوا، در بالاترین حد خود باشد. مثلاً ظهر می تواند زمان مناسبی برای این کار باشد. در هنگام حمام نوزاد، توجه کنید که زمان زیاد حمام را طولانی نکنید و حتماً از آب داغ برای حمام استفاده کنید. محیط حمام را قبل از استفاده، حتماً گرم کنید تا کودک سرما نخورد. در فصل زمستان بهتر است در هنگام عوض کردن پوشک کودک، فقط در هنگام ضرورت او را با آب بشویید. نیازی نیست هر بار که پوشک او را عوض می کنید، پاهای کودک را با آب شستشو دهید.

استفاده از دستمال مرطوب جهت نظافت گزینه مناسبی است، مگر اینکه کودک مدفوع کرده باشد. اگر نوزادتان را که به تازگی به دنیا آمده، زیاد بشویید ممکن است سرما بخورد. اگر هم بعد از عوض کردن پوشک، او را شستید سریعاً به وسیله یک حوله پاهای نوزاد را خشک کنید و لباس گرم به او بپوشانید تا دچار سرما خوردگی نشود. دقت کنید هنگام شستن کودک، باید فقط محل کثیف را بشویید و از آب کشیدن تمام قسمت های پای کودک خودداری کنید.

فصل زمستان و خواب نوزاد

برای مراقبت از نوزاد در فصل زمستان، باید در مورد خواب او موارد مهمی را رعایت کنید. برای اینکه کودک احساس گرما کند، فقط انداختن یک پتوی سنگین در روی او نمی تواند کافی باشد. کودک نمی تواند خوب غلت بزند، پس می توانید از قنداق برای او استفاده کنید و یا کودکتان را داخل یک پارچه نخی بپیچانید. این کار باعث خواهد شد که کودک احساس امنیت و راحتی کند.

نزدیک بودن نوزاد در هنگام خواب کنار مادر، باعث خواهد شد تا نوزاد شما احساس گرمای بیشتری کند و شیردهی هم باعث خواب بهتر نوزاد می شود. دقت داشته باشید که باید دمای مناسب را برای اتاق خواب کودک در فصل زمستان، کاملاً رعایت کنید. در زمستان بهتر است بیشتر کودک را در اتاقی بخوابانید که گرم باشد ولی در کنار شوفاژ و بخاری این کار را انجام ندهید، زیرا ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد. فقط کافیست تا یک پتو که ضخامت مناسبی دارد، روی کودکتان بیاندازید، ولی دقت داشته باشید که کودک زیاد عرق نکند، در صورت عرق کردن لایه پتو را کم کنید.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  دلایل مهم خشکی پوست در سالمندان | مراقبت های پرستاری از سالمند

فصل زمستان و مراقبت از نوزاد در بیمارستان

دقت داشته باشید بعد از زایمان، هر چند که معمولاً لازم نیست شما در بیمارستان مدت زیادی بمانید ولی بازهم باید مراقبت‌های لازم از نوزاد را در بیمارستان هم انجام دهید. در بیمارستان بهتر است دو لایه لباس را به نوزاد بپوشانید هر چند که نیازی نیست لباس بافتنی و پشمی باشد. بهتر است یک لایه هم پتو روی نوزاد بیاندازید. اگر متوجه شدید که دمای بدن او افزایش پیدا کرده و یا عرق کرده است، باید لایه ها را مقداری کمتر کنید. در بیمارستان یک کلاه پارچه ای بر سر نوزاد کرده و از او کاملاً مراقبت کنید.

تغذیه نوزاد در زمستان

وقتی نوزاد شما متولد می شود، در هفته اول، تغذیه به وسیله شیر مادر و یا شیر خشک کافی است. شاید سؤال کنید آیا سرد بودن هوا می تواند در شیردهی اثر بگذارد یا خیر؟ متخصصین معتقدند که در صورت سرد شدن دمای بدن مادر، رفلکس تخلیه شیر هم کاهش می‌یابد و خارج شدن شیر کمی دشوار می‌شود. حتی اگر مادر دارای تغذیه خوبی باشد، باز هم هنگام شیر دادن به نوزاد، وقتی شما احساس سرما می کنید، این کار برایتان دشوار می شود. پس باید سعی کنید در زمستان گرمیجات بیشتری خورده و بدن خود را گرم نگه دارید. وقتی می خواهید به کودکتان شیر بدهید، لباس خود را کاملاً بالا نزنید. استفاده از لباس هایی که برای شیردهی دوخته شده و جلو باز است، می تواند به شما کمک کند.

در زمستان طبع بدن تان را گرم نگه دارید تا شیردهی با مشکل روبرو نشود. به مادران شیرده توصیه می کنیم از غذاهایی که طبع سرد دارد، استفاده نکنند. در زمستان خوردن خیار، کشک و… نمی تواند گزینه مناسبی برای تغذیه مادران باشد، در عوض غذاهایی را مصرف کنید که بدن شما را گرم می کند مانند مغز ها، خرما، ادویه جات و…

نوزادان در فصل زمستان کمتر تمایل به خوردن شیر دارند، پس باید اطمینان پیدا کنید که نوزادتان به اندازه کافی شیر خورده است زیرا شیر کافی به حفظ دمای بدن نوزاد کمک می کند.

مراقبت از نوزاد

سخن پایانی

والدین باید کاملاً در زمستان احتیاط کنند. اگر هوا زیر صفر بود به هیچ وجه نوزاد خود را از خانه بیرون نبرید، مگر اینکه سفر کوتاه بوده و با ماشین باشید، زیرا دمای زیر صفر درجه، ممکن است با باد همراه بوده و برای نوزاد شما بسیار خطرناک است. نوزاد زودتر از بزرگسالان گرمای بدن خود را از دست داده و نمی تواند با سرما به راحتی کنار بیاید زیرا بدن آنها دارای چربی نبوده و نمی تواند دما را افزایش دهد. پس در زمستان بیشتر مراقب کودکان خود بوده و آنها را گرم نگه دارید.

همانطور که گفتیم مراقبت از نوزاد در زمستان، فقط مختص بیرون از منزل نیست، بلکه شما باید در منزل هم به نکات مهمی برای سلامت نوزاد خود توجه کنید. پوشش مناسب نوزاد در خارج و داخل منزل جزو موارد مهمی است که باید والدین به آن توجه کنند.

تعمیر یخچال شبانه روزی

31

مراقبت از نوزاد هنگام زمستان، در داخل و خارج از خانه

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

فصل زمستان و حمام کردن نوزاد

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا