مجله لوازم خانگی

آشنایی با انواع چاقوی آشپزخانه | کاربرد انواع چاقو

شماره تلفن نمایندگی تعمیر یخچال، تلویزیون 021

آماده کردن مواد غذایی وقتی امکان‌پذیر است که شما ابزار مناسبی داشته باشید. داشتن چاقوی آشپزخانه مناسب می تواند کنترل شما را بر روی کار بیشتر کند و ایمن‌تر و راحت‌تر آشپزی کنید. امروزه در بازار انواع مختلفی چاقوی آشپزخانه وجود دارد که باید متناسب با نیاز خود چاقوی مناسب را انتخاب کنید. اگر دانش صحیحی در مورد خرید مجموعه چاقوها نداشته باشید، استفاده از آنها برایتان دشوار خواهد بود.

ابزارهای برش در چاقوهای آشپزخانه، نام‌های متفاوت زیادی دارند که ممکن است شما در انتخاب آنها با مشکل مواجه شوید. پس بهتر است قبل از خرید چاقوی آشپزخانه با اسم و کار آنها آشنا باشید.

قسمت‌های مختلف چاقوی آشپزخانه

اگر شما تصمیم دارید برای کار خاصی چاقوی مناسب انتخاب کنید بهتر است ابتدا دانش اولیه را هم در مورد قسمت‌های آن داشته باشید، این کار به شما کمک زیادی خواهد کرد. البته دقت کنید که این نمای کلی ویژگی چاقوی آشپزخانه بوده و بعضی از چاقوها که تخصصی هستند ممکن است ساختاری متفاوت داشته باشند.

  1. نوک تیغه: نوک تیغه قسمت انتهایی تیغه بوده که می‌توانید از آن برای خراشیدن و یا سوراخ کردن سطح غذا استفاده کنید.
  2. تیغه: تیغه جزو اجزای چاقو است که از آن برای برش استفاده می‌کنند و از جنس فولاد درست می‌شود. البته گاهی هم ممکن است از پل استیک، تیتانیوم یا سرامیک باشد.
  3. لبه چاقو: لبه به قسمتی از چاقو می‌گویند که بسیار تیز است و برای برش از آن استفاده می‌شود. تیز بودن چاقو هم به لبه بستگی دارد. ممکن است لبه چاقو صاف و یا دندانه‌دار باشد.
  4. گرده چاقو: به جلوی لبه که در زیر نوک قرار دارد، گرده می‌گویند. گرده قسمتی از تیغه بوده و برای خرد کردن و برش دادن از آن استفاده می‌کنند.
  5. ستون فقرات: قسمت ضخیم تیغه را ستون فقرات می‌گویند که نزدیک لبه قرار دارد. اگر ستون فقرات ضخیم‌ باشد، تیغه چاقو هم قوی‌تر بوده و اهمیت زیادی برای تعادل کلی چاقو دارد.
  6. پاشنه چاقو: به لبه پایینی تیغه، پاشنه چاقو می‌گویند.
  7. زبانه: زبانه قسمتی از تیغه است که تیز نشده و لبه تیغه را به قسمت دسته وصل می‌کند. بهترین چاقو چاقویی است که زبانه آن پهن باشد.
  8. دسته چاقو: دسته هم قسمتی از چاقو است که در هنگام آشپزی آن را به دست خواهید گرفت.
  9. ریکاسو: قسمت برجسته‌ای که بین دسته و تیغه قرار گرفته، ریکاسو نام دارد و از لیز خوردن انگشت شما در روی تیغه هنگام کار جلوگیری می‌کند.
  10. پرچ: پیچ‌ها یا پرچ‌ها قسمت‌هایی هستند که دسته چاقو را به گرده ثابت می‌کنند.
  11. سردسته: سردسته در پایین چاقو و انتهای دسته قرار گرفته است.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  راهنمای تعمیر بخارشوی دسینی Dessini/نمایندگی بخارشوی دسینی

چاقوی آشپزخانه

آشنایی با انواع چاقوی آشپزخانه

آشنایی با چاقوی‌های آشپزخانه آنقدر اهمیت دارد که در کلاس آشپزی برای این منظور زمان معینی را اختصاص می‌دهند. وقتی شما با چاقوی آشپزخانه آشنا شوید و کاربرد آنها را بدانید، متوجه می‌شوید که هر چاقو چه کاربردی دارد. انواع چاقوها عبارتند از:

  1. چاقوی سرآشپز
  2. چاقوی نان
  3. چاقوی قصابی
  4. چاقوی سانتوکو
  5. چاقو استخوانی
  6. چاقو فیله
  7. چاقو سبزیجات
  8. چاقو استیک

در ادامه شما را با این چاقوها و کاربرد آنها آشنا خواهیم کرد:

۱- چاقوی سرآشپز

در بیشتر خانه‌ها چاقوی سرآشپز پیدا می‌شود که در سایزهای مختلفی هم وجود دارد. بیشتر خانم‌ها به سایز بزرگ چاقوی سرآشپز علاقه‌مندند زیرا برای خرد کردن سبزیجات و گوشت می‌توانند از این چاقو استفاده کنند. معمولاً وزن این چاقو زیاد است و برای اینکه با آن کار کنید به فشار و انرژی کمتری نیاز دارید.

تیغه خمیده چاقوی سرآشپز به گونه‌ای طراحی شده که شما بتوانید آن را راحت در روی تخته عقب و جلو بچرخانید. این چاقو می‌تواند مناسب‌ترین ابزار برای خرد کردن مواد غذایی باشد و حتی برای برش دادن مواد غذایی سفت و ضخیم مثل پیاز، سیب زمینی و یا حتی جعفری هم مفید است. چاقوهای سرآشپز جزو همه کاره‌ترین چاقوها و بهترین ابزارها در آشپزخانه هستند که زیاد هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- چاقوی نان

تیغه این چاقو دنده‌دار و بلند است و طول آن معمولاً بین ۱۸ تا ۲۵ سانتی‌متر متغیر می‌باشد و برای بریدن نان، غذاهای دریایی، مرغ، کیک و گوشت نازک از آن استفاده می‌کنند. این چاقو به شکلی طراحی شده که نیازی نیست شما به آن فشار زیادی وارد کنید و بدون فشار می‌توان مواد غذایی را برش داد.

چاقوی نان تیغه ضخیم داشته و دندانه‌دار هم می‌باشد به همین دلیل می توانید بدون اینکه نان‌ها خرد شود آن را برش دهید و برای برش دادن نان‌هایی مانند نان رول، باگت و تست مناسب هستند. البته با استفاده از این چاقوها می‌توانید کیک‌های اسفنجی و نرم را هم برش دهید زیرا بدون اینکه از داخل کیک اسفنجی هوا را بیرون بکشد و شکل آن را از بین ببرد، کیک را برش خواهد داد.

۳- چاقوی قصابی

از چاقوی قصابی برای بریدن سر طیور و دام استفاده می‌کنند. این چاقو به صورتی طراحی شده که می‌توان برای بریدن بعضی از میوه‌ها مثل آناناس، هندوانه، خربزه و همچنین بریدن قطعات گوشت از آن استفاده کرد.

۴- چاقوی سانتوکو

این چاقو کارایی مانند چاقوی سرآشپز داشته و برای خرد کردن، ریز کردن و برش دادن مواد غذایی از آن استفاده می‌کنند. تفاوتی که این چاقو با چاقوی سرآشپز دارد در مدل تیغه آن می‌باشد یعنی چاقوی سانتوکو تیغه ای باریک‌تر از چاقوهای سرآشپز دارد.

۵- چاقوی استخوانی

این چاقوها طول بسیار کوتاهی دارند و از آنها برای بریدن استخوان‌ها، اصلاح غضروف و همچنین برش گوشت استفاده می‌کنند. این چاقو نوک تیزی داشته و باید در هنگام استفاده دقت بالایی داشته باشید.

۶- چاقوی فیله

چاقوی فیله دارای تیغه بلند، ظریف و انعطاف پذیری است که برای فیله کردن ماهی و مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چاقو به گوشت آسیب نمی‌رساند و به راحتی گوشت را از استخوان جدا خواهد کرد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  نمایندگی تعمیرات جاروشارژی سامسونگ | خدمات تعمیر جاروشارژی SAMSUNG

۷- چاقوی سبزیجات

چاقوی سبزیجات برای خرد کردن سبزی‌های مختلف، پوست کردن سیب زمینی و میوه‌ها می‌باشد. اگر شما برای خرد کردن سبزیجات از چاقوی نامناسبی استفاده کنید به بافت سبزی‌ها آسیب رسیده و ممکن است له شوند.

۸- چاقوی استیک‌

یکی از چاقوهای آشپزخانه که برای آشپزی نبوده و فقط برای سرو استیک از آن استفاده می‌کنند، چاقوی استیک است. این چاقوها از جهت کاربرد و ظاهر با چاقوهای دیگر کمی فرق می‌کنند و معمولاً به شکل دندانه‌دار درست می‌شوند.

۹- چاقوی همه کاره

چاقوی همه کاره مانند چاقوی سرآشپز بوده ولی کمی از آن باریک‌تر و کوچکتر است. بعضی از این چاقوها دارای نوک تیزی هستند که به طرف ستون فقرات آن جمع می‌شوند و می‌توان از آنها برای کارهای پیچیده‌تری هم استفاده کرد.

اندازه چاقوی همه کاره متوسط بوده و وزن آن هم سبک است و برای کارهای مختلفی مثل خرد کردن میوه و همچنین سیر، موسیر و.. مناسب است. به وسیله این چاقو می‌توانید به راحتی مواد غذایی بسیار کوچک را هم برش دهید زیرا امکان برش دقیق با آن وجود دارد.

بهترین چاقو برای خرد کردن سبزیجات

بعضی از افراد برای خرد کردن سبزیجات از چاقوهای پوست کن یا سرآشپز استفاده می‌کنند ولی بعضی‌ها هم در این کار حساسیت زیادی داشته و ترجیح می‌دهند که برای هر کدام از مواد غذایی چاقوی مخصوصی داشته باشند. استفاده از چاقوی مخصوص برای سبزیجات باعث می‌شود تا سبزی‌ها له نشده و به خوبی و در کمترین زمان خرد شوند.

مناسب‌ترین چاقو برای خرد کردن سبزیجات، چاقوی نکیری است که به آن چاقوی سبزیجات ژاپنی هم می‌گویند. این چاقوها پهن بوده و تیغه‌ای مستطیلی دارند و بسیار هم تیز هستند. می‌توان گفت مناسب‌ترین چاقو برای خرد کردن سبزیجات همین چاقوهای نکیری هستند که به دلیل داشتن لبه صاف، بدون اینکه نیاز باشد شما تیغه آن را به اطراف بچرخانید، سبزیجات را خرد می‌کنند.

نکات مهمی که در هنگام خرید چاقو باید به آن توجه کنید.

با توجه به اینکه چاقوهای آشپزخانه تنوع زیادی دارند حتماً باید در مورد خرید آنها اطلاعاتی از قبل داشته باشید تا بتوانید چاقوی مناسبی بخرید. توجه به موارد زیر در هنگام خرید چاقوی آشپزخانه اهمیت بسیاری دارد:

۱- قیمت چاقو

در هنگام خرید چاقو یکی از فاکتورهای مهمی که باید به آن توجه کنید بودجه‌ای است که شما برای خرید آن در نظر دارید. به این ترتیب می‌توانید در زمان کوتاهی نتیجه مناسب را بگیرید.

۲- کیفیت چاقو

یکی از وسایل کاربردی در آشپزخانه چاقو است که معمولاً هر روز شما با آن سر و کار دارید، پس باید دارای کیفیت بالایی باشد.

۳- جنس چاقو

چاقوهای آشپزخانه دارای طراحی و جنس‌های مختلفی هستند. سرامیک، فولاد کربن، فولاد ضد زنگ و… جزو متریالی می‌باشند که برای ساختن تیغه چاقو مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود مناسب‌ترین آن را بخرید.

چاقوی آشپزخانه

۴- برند معتبر

اگر می‌خواهید چاقویی که خریداری کردید کیفیت خوبی داشته باشد و در هنگام استفاده از آن با مشکل مواجه نشوید، باید چاقویی تهیه کنید که برند معتبری دارد. معمولاً اجناسی که برند معتبر دارند دارای ضمانت نامه هستند.

 

 

تعمیر یخچال شبانه روزی

31

آشنایی با انواع چاقوی آشپزخانه

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

کاربرد انواع چاقو

امتیاز کاربر: ۰.۴۵ ( ۱ نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا