تعمیراتتعمیرات یخچال

دلایل آب شدن مواد غذایی در یخچال

بررسی علت هایی که باعث آب شدن مواد غذایی در یخچال می شوند

یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین وسایل برقی که امروزه در همه ی خانه ها وجود دارد و زندگی بدون آن بسیار سخت است، یخچال می باشد. کار یخچال نگه داری و سالم بودن مواد غذایی به مدت طولانی است . یخچال دارای قطعات زیادی می باشد که درست کار کردن هر قطعه کمک به بالا رفتن کارایی یخچال می کند . اما چون زیاد در معرض استفاده است بیشتر از وسایل دیگر خراب می شود . یکی از مشکلاتی که ممکن است در یخچال بوجود بیاید و کارایی درست آن را تحت شعاع قرار دهد آب شدن یخ مواد غذایی موجود در فریزر است که می تواند علل زیادی داشته باشد ، به بررسی بعضی از این علل می پردازیم؛

قبل از هر چیزی به بررسی علت آب شدن یخ  مواد غذایی در فریزر های قدیمی می پردازیم . البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن یخچال ها کمتر کسی در خانه اش یخچال قدیمی دارد اما شاید همان اندک افرادی که این یخچال ها را دارند با مشکل آب شدن یخ در یخچال مواجه شوند به همین خاطر در ابتدا به علل آب شدن یخ در یخچال های قدیمی می پردازیم؛

آب شدن مواد غذایی در یخچال

یخچال های قدیمی به جهت اینکه فقط ترموستات دارند و دیفرانسیل ندارند که در یخچال یخ زدایی کند و برفک می زنند. اگر فریزر این یخچال ها مواد غذایی را در خود منجمد نمی کند و یا یخ مواد در فریزر آب می شود دلایل متعددی دارد می توان به این موارد اشاره کرد؛ خرابی ترموستات ، خراب شدن نوار دور درب یخچال، نشتی گاز و یا اینکه مشکلی در کمپرسور ایجاد شده باشد . هنگامی که این یخچال ها را تمیز می کنید نباید از وسایل تیز برای کندن یخ استفاده کنید . اگر لوله هایی که در مسیر گاز هستند پوسیده شده باشند منجر به نشتی گاز می شود که در این صورت ابتدا باید محل نشتی گاز را پیدا و تعمیر کرده و دوباره گاز را شارژ کنید .

یکی دیگر از علل آب شدن یخ مواد غذایی در یخچال های قدیمی خرابی یا سوختن رله اورلود است که وظیفه ی راه اندازی کمپرسور را دارد که اگر کار نکند کمپرسور نیز روشن نمی شود و در این صورت یخچال نیز کار خنک کردن و یخ زدن را انجام نمی دهد .

علت دیگر آب شدن یخ فریزر خراب شدن کمپرسور است. خرابی کمپرسور ممکن است به چند دلیل باشد من جمله؛  استفاده ی بیش از حد از کمپرسور و یا تمام شدن تاریخ انقضای آن که این کار کردن بیش از حد می تواند به علت خرابی نوار دور درب فریزر که منجر به خارج شدن هوا از یخچال شده باشد زیرا در این صورت کمپرسور مجبور می شود برای تنظیم دما بیشتر کار کند و در این هنگام کمپرسور یکسره شده و به آن فشار می آید .

آب شدن مواد غذایی در یخچال

علت آب شدن یخ مواد در یخچال های الکترونیکی  و جدید ؛

آب شدن یخ مواد غذایی موجود در فریزر می تواند به علل های مختلفی باشد که به چند مورد آن اشاره می کنیم. این خرابی می تواند به علت ؛

  1. تنظیم نبودن دمای یخچال؛

گاهی اوقات آب شدن یخ مواد غذایی و گرم شدن کابین یخچال به علت خرابی یک قطعه نیست بلکه ایراد از تنظیم نبودن دمای داخل یخچال است . در این صورت باید دمای یخچال را بر طبق دستورعملی که در دفتر چه راهنمای آن نوشته شده است تنظیم کنید.

  1. وجود مانع بر سر راه گردش هوا؛

در داخل فریزر ها دریچه های هوا و فن هایی تعبیه شده است که هوا را در یخچال به جریان در می آورند. که اگر چیزی یا بسته ی بزرگی از مواد غذایی جلوی ورودو خروج هوا را بگیرد و یا مانع درست کار کردن فن شود در این صورت گردش هوا به درستی جریان ندارد و هوا ی داخل کابین به درستی خنک نمی شود و منجر به آب شدن یخ مواد می شود.

  1. خراب شدن درب یخچال؛

اگر قفل درب یخچال خراب شده باشد و کامل بسته نشود ، هوا از لای درب خارج شده و یخچال گرم می شود . یکی دیگر از علل خرابی درب یخچال خرابی نوار دور آن  است . نوار دور درب ممکن است پاره یا شل شده باشد و هوا ی گرم را به داخل یخچال نفوذ دهد. در این مواقع هوای داخل یخچال گرم شده و یخ مواد غذایی آب می شود.

  1. خرابی کویل ها یا لوله های کندانسور؛

تقریبا در اکثر مواقع یخچال ها در آشپزخانه  قرار دارند. زمانی که آشپزی می کنید چربی ناشی از پخت غذا و آلودگی های محیطی و گرد و غبار بر روی لوله های کندانسور می نشینند و به مرور منجر به کاهش سرمای آن ها و در نتیجه آب شدن یخ مواد می شوند. بنا بر این باید همیشه یخچال به خصوص لوله های کندانسور را تمیز و گرد گیری کنید.

  1. خراب بودن یا کثیف بودن سیم پیچ کمپرسور؛

کمپرسور یخچال به کمک سیم پیچ خود هوا ی سرد را در یخچال پمپاژ می کند. سیم پیچ خازن در قسمت پایین یخچال وجود دارد. کار این سیم پیچ ها در یخچال روشن و خاموش کردن کمپرسور یا همان موتور یخچال است. ا اگر با گذشت زمان روی این سیم پیچ ها گرد و غبار بنشیند و یا به هر دلیلی پاره یا خراب شوند کار کرد آن را دچار مشکل و به تبع آن کار خنک کردن یخچال مختل می شود. خازن به طور کلی به کمپرسور قدرت کار کردن می دهد که در صورت خرابی آن  کمپرسور نیز درست کار نمی کند و دمای هوای داخل یخچال بالا رفته و یخ مواد آب می شود.

  1. خرابی برد کنترل دما؛

یکی از اصلی ترین قطعه در یخچال برد کنترل دما است. کار برد رساندن ولتاژ مورد نیاز و کافی به کمپرسور و فن های موجود در فریزر است. اگر برد خراب شود دیگر برق کافی به کمپرسور و فن ها نمی رسد و مواد در فریزر یخ نمی زند.

  1. خراب شدن موتور فن؛

موتور فن یخچال در کندانسور قرار دارد که با کار کردن خود کمپرسور و به تبع آن داخل کابین یخچال را خنک می کند. اگر موتور فن خراب شود و یا پره هایش دچار مشکل گردد دیگر فن قادر به خنک کردن یخچال نیست و یخ مواد آب می شود.

  1. خراب شدن فن اپراتور؛

کار فن اپراتور به جریان در آوردن سرمای تولید شده در فریزر است که اگر خراب شود دیگر سرما وارد فریزر نمی شود و یخ موجود در مواد آب شده و یخچال گرم می شود که در این صورت باید فن اپراتور تعویض شود.

  1. خرابی ترموستات؛

ترموستات وظیفه ی قطع و وصل کردن کمپرسور یا همان اتومات کردن موتور را به عهده دارد. اگر ترموستات خراب شود یخچال دیگر قادر به خنک کردن و منجمد کردن مواد نیست . برای تشخیص خرابی ترموستات باید از یک تعمیر کار متخصص کمک بگیرید.

  1. خرابی رله اورلود؛

رله اورلود از کمپرسور یخچال در مقابل افزایش جریان برق محافظت می کند. اگر رله اورلود خراب شود دیگر نمی تواند از کمپرسور در مقابل افزایش جریان برق محافظت کرده و منجر به سوختن آن می شود. در این صورت نیز هوای داخل یخچال گرم شده و یخ مواد غذایی آب می شود. بنابراین باید برای رفع این مشکل رله اورلود را تعویض کنید.

  1. روشن ماندن چراغ داخل فریزر؛

یکی دیگر از علل آب شدن یخ در فریزر روشن ماندن چراغ داخل آن است . همان طور که می دانید وقتی چراغی روشن است از خود گرما تولید می کند که می تواند این گرما منجر به آب شدن یخ داخل فریزر شود . البته احتمال آب شدن یخ در فریزر بخاطر روشن ماندن چراغ بسیار کم است اما حتما باید این مشکل حل شود زیرا علاوه بر گرم کردن فریزر ممکن است اتصالی کرده و منجر به خرابی قطعات دیگر یخچال شود.

  1. زیاد بودن مواد غذایی ؛

گاهی ممکن از مواد غذایی را که در فریزر قرار داده اید بیشتر از حد توان یخچال باشد و نتواند عمل یخ بستن را به درستی انجام دهد. زیرا در این حالت هوا به راحتی در داخل فریزر به جریان در نمی آید و نمی تواند به خوبی مواد را سرد کند بنا بر این به اندازه ی استاندارد یخچال را پر کنید.

  1. یخ زدن اپراتور؛

یخ زدن اپراتور که همان برفک زدن است ، در زمانی که این قطعه  یخ بزند مسیر جریان هوا به داخل یخچال را مسدود کرده و به این ترتیب دمای هوا در یخچال بالا می رود در نتیجه یخ مواد غذایی آب می شود. در این صورت بهتر است مدتی یخچال را از برق بکشید تا یخ اپراتور آب شود.

  1. خرابی دمپر؛

در صورتی که علت یخ نزدن مواد در یخچال هیچ کدام از موارد بالا نبود ممکن است ایراد در خرابی دمپر باشد. دمپر یک قطعه ای در میان یخچال و فریزر است که هوای سردی را که کمپرسور تولید کرده است به کمک این  دریچه از فریزر به یخچال راه پیدا می کند. هنگامی که هوای داخل یخچال گرم می شود به کمک دمپر هوا از فریزر به یخچال رفته و مواد را خنک می کند و دوباره دریچه ی دمپر بسته شده و هر وقت هوای داخل یخچال گرم شد دوباره باز می شود. در نتیجه اگر دمپر خراب شود دیگر هوا از فریزر وارد یخچال نمی شود و مواد غذایی خراب می شوند.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  جعبه رویزیون آسانسور انواع + نصب رویزیون آسان + معرفی

آب شدن مواد غذایی در یخچال

سخن پایانی ؛

در کل دلیل سرد نکردن هوا در فریزر می تواند تنظیم نبودن دما و یا خرابی یکی از قطعات خنک کننده ی یخچال باشد.  بنا بر این بخاطر پر اهمیت بودن و حساس بودن یخچال باید سعی کنید بیشتر از آن مراقبت کنید و به موقع تمیز و سرویس کنید و یخچال را در محیط و جای مناسب قرار دهید تا به درست کار کردن و بالا بردن کیفیت کار آن کمک کرده باشید . البته  بهتر است  برای سرویس یخچال در صورت نداشتن تخصص و دانش کافی  به تعمیر کار متخصص و ماهر رجوع کنید.

 

 

 

آب شدن مواد غذایی در یخچال

امتیاز نویسنده

مجموع امتیاز

مقاله ای کامل در رابطه با آب شدن مواد غذایی در یخچال و راه های حل آن

امتیاز کاربر: ۴.۴۵ ( ۱ نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا