تعمیرات یخچال

علت بوی بد یخچال و نحوه برطرف کردن آن | تمیز کردن یخچال

علت بوی بد یخچال و نحوه برطرف کردن آن | تمیز کردن یخچال، جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در یخچال

در برخی مواقع ممکن است، که در یخچال بوی نامطبوع و بدی ایجاد شود و این مشکل بسیار آزاردهنده بوده و در برخی مواقع غیر قابل تحمل است. دلایل گوناگونی وجود دارد، که موجب بروز این مشکل در یخچال های فریزر می شود. در ادامه هر کدام از این دلایل را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده و نحوه برطرف کردن آنها را بیان خواهیم کرد.

مواد غذایی درون یخچال فاسد شده اند

از دلایل اصلی و مهمی که موجب ایجاد بوی نامطبوع در یخچال می شود، فاسد شدن و خرابی مواد غذایی درون یخچال است. این تجربه را ممکن است، که افراد زیادی داشته باشند. وقتی که مواد غذایی مختلف درون یخچال برای مدت طولانی بمانند، فاسد خواهند شد و در این شرایط در یخچال بوی نامطبوع و بدی پخش خواهد شد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می شود، که در یخچال مواد غذایی را بیشتر از سه روز نگهداری نکنید. چون این موضوع هم موجب می‌شود، که مواد غذایی فاسد شوند و هم سلامت شما به خطر خواهد افتاد. همچنین بهتر است، که مواد غذایی خود را درون ظرف هایی که در بسته هستند، قرار دهید.

یخچال

مایعات درون یخچال ریخته است

یکی دیگر از مواردی که موجب ایجاد بوی نامطبوع در یخچال می شود این است، که درون یخچال شما مایعاتی ریخته باشد. از مایعات امکان دارد بوی نامطبوع بسیار زیادی را در یخچال ایجاد کند، می توان به شیر، جوشانده یا دمنوش های گیاهی و شربت‌های دارویی اشاره کرد.

ریختن شربت دارویی

در اغلب یخچال‌ها قفسه‌ای وجود دارد، که افراد داخل آنها داروهای خود را قرار می دهند. بهتر است، که از بسته بودن محکم درب شربت های دارویی اطمینان حاصل کنید، تا از ریختن آنها به قفسه های یخچال پیشگیری نمایید. وقتی که شربت دارویی در قفسه‌ها بریزد، بوی بسیار بدی را در یخچال ایجاد خواهد کرد.

ریختن شیر درون یخچال

شیر حتماً باید در یخچال نگهداری شود و وقتی که شیر را در یخچال می گذارید، حتماً باید در ظرف‌های در دار بریزید. وقتی که شیر در ظرف های بدون درب و به مدت چهار روز داخل یخچال باشد، بوی بدی ایجاد خواهد کرد. در ضمن حتماً باید به تاریخ انقضای شیر توجه داشته باشید و باید بدانید، که وقتی درب شیر را باز می‌کنید، حتماً باید تا سه روز آن را استفاده کنید. چون پس از آن فاسد خواهد شد.

یخچال

دم نوش ها و جوشانده های گیاهی

دمنوش ها و جوشانده های گیاهی مانند به لیمو، دمنوش بابونه، دارچین، میوه گل نسترن و… وقتی که در یخچال بیشتر از هفتاد و دو ساعت نگهداری شوند، در یخچال کم کم بوی بدی را ایجاد خواهند کرد.

ریختن مواد آبکی و مواد غذایی چرب در یخچال

ریختن مواد غذایی گوناگون و مختلف داخل یخچال اجتناب ناپذیر است و امکان دارد، که برای همه افراد پیش آید. در صورتی که این مواد غذایی در زمان کمی تمیز نشود، موجب خواهد شد، که درون یخچال بوی بدی پخش شود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  راهنمای تعمیر یخچال فریزر بیشل Bishel/نمایندگی یخچال فریزر بیشل

برای برطرف کردن مشکل باید همیشه یخچال خود را تمیز نگه دارید و مواد غذایی را درون یخچال خود به گونه ای قرار دهید، که سرما و هوای سرد یخچال به تمامی قسمت‌های مختلف آن برسد. چنانچه سرما به بخش‌های مختلف مواد غذایی نرسد، علاوه بر اینکه بوی نامطبوع در یخچال ایجاد خواهد شد، این مواد در زمان کمتری فاسد خواهند شد.

تمیز نکردن یخچال برای مدت طولانی

تمیز نگه داشتن یخچال به برند و مدل دستگاه شما بستگی ندارد و حتماً باید حداقل هر ۱۴ روز یکبار یخچال به صورت کامل تمیزکاری و نظافت شود. در صورتی که به این نکته مهم توجه نشود، موجب خواهد شد، که بوی بد در یخچال منتشر شود.

در برخی مواقع امکان دارد، که برای افراد خارج کردن همه محتویات درون یخچال و تمیز کردن آن سخت باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود، که هر روز قسمتی از یخچال خود را تخلیه کرده و خوب تمیز کنید. دلیل اینکه گفته می شود یخچال باید به صورت مرتب و حداقل هر دو هفته تمیز شود، این می‌باشد، که امکان دارد مایعات و مواد غذایی گوناگونی در یخچال باشد و افراد از آن خبر نداشته باشند. چنانچه این موارد برطرف نشوند، داخل یخچال بوی نامطبوع ایجاد خواهد شد، که بسیار ناخوشایند است.

از یخچال برای مدت بیشتر از ۷۲ ساعت استفاده نشده است

وقتی که از یخچال برای مدت طولانی تری استفاده نمی شود، موجب خواهد شد، که مواد غذایی که در آن قرار گرفته است، فاسد شوند. برای نمونه امکان دارد، که یخچال به دلایل مختلفی خاموش شده باشد یا احتمال دارد، که برق قطع شده باشد.

وقتی که مواد غذایی در این شرایط داخل یخچال بمانند، در زمان بسیار کمتری فاسد خواهند شد. بنابراین همیشه باید یخچال خود را مورد بررسی قرار داده و مطمئن شوید، که عملکرد صحیح و درستی داشته و کار می کند. چنانچه قصد رفتن به مسافرت را دارید بهتر است، که دمای یخچال خود را در درجات بالاتر از پنج تنظیم نمایید.

قرار دادن مواد غذایی و یا مایعات بودار در یخچال

برخی از مواد غذایی دارای بوی نامطبوعی می باشند. بنابراین بهتر است، که این مواد را درون یخچال خود قرار ندهید یا حداقل اگر مجبور به این کار هستید، این آشامیدنی ها و مواد غذایی را داخل ظرف های دردار ریخته و سپس درون یخچال قرار دهید.

وقتی که این مواد غذایی در قسمت فریزر یخچال قرار می گیرند، بوی بسیار نامطبوعی ایجاد خواهند کرد و این بو به دیگر مواد غذایی نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید، که از گذاشتن مایعات و مواد غذایی که دارای بوی بدی هستند خودداری کنید.

یخچال

فاسد شدن سبزیجات و میوه جات در یخچال

که وقتی که سبزیجات و میوه ها داخل قفسه مخصوص قرار داده می شود، امکان فاسد شدن یا کپک زدن آنها وجود دارد و این موجب خواهد شد، که در یخچال بوی نامطبوعی ایجاد شود. بنابراین بهتر است که قفسه ها و قسمت هایی که میوه ها و سبزیجات را در آن قرار می دهید را در مدت زمان کمتری تمیز کنید. این کار موجب خواهد شد، که میکروب در آنجا وجود نداشته باشد و میوه های شما نیز برای مدت طولانی تازه بماند.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  راهنمای تعویض فیلتر یخچال اسنوا Snowa

وقتی که سبزیجات در محل مرطوب قرار بگیرند و به یکدیگر چسبیده باشند، زود خراب شده و فاسد می شوند. بنابراین نباید سبزیجات را برای مدت بیشتر از سه روز داخل یخچال قرار دهید.

بوی بد یخچال به دلیل نقص فنی

یخچال دارای اجزای گوناگونی می باشد، که امکان دارد هر کدام از آنها دچار مشکلاتی شوند و موجب ایجاد بوی نامطبوع در یخچال شوند. در صورتی که هوادهی به صورت درست انجام نشود، موتور موجب ایجاد بوی نامطبوع در یخچال خواهد شد.

وقتی که برای هوادهی فضای مورد نیاز وجود نداشته باشد یا محل نصب یخچال خوب نباشد، آسیب های جدی به موتور یخچال وارد خواهد شد.

همچنین یکی دیگر از بوهای نامطبوع که امکان دارد از یخچال به آشپزخانه پخش شود، بوی گاز آن می باشد. گاز یخچال موجب خنک شدن آن می‌شود و همیشه در حال کار می‌باشد. در صورتی که در قسمت گاز یخچال مشکلی به وجود آید، در مدت طولانی موجب ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد.

تمیز کردن یخچال با استفاده از جوش شیرین و آب گرم

ابتدا باید همه محتویاتی که درون یخچال قرار داده اید را بیرون آورده و جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کرده و همه قسمت‌های مختلف یخچال را با آن تمیز کنید. برای این که بتوانید داخل یخچال را تمیز کنید، می توانید از اسفنج و یا پارچه نرم استفاده کنید.

برای تمیز کردن لکه ها هرگز نباید از سیم ظرفشویی و اسکاچ استفاده کنید. چون امکان دارد، که به بدنه یخچال شما آسیب وارد شده و برطرف کردن این آسیب و مشکل خیلی سخت است.

بهتر است، که قسمت‌های جدا شونده مانند قفسه های یخچال خود را بیرون آورده و به طور کامل با کف و آب گرم مورد شستشو قرار دهید. این کار راحت تر بوده و مشکلی برای یخچال پیش نخواهد آمد.  شستن موجب تمیزی بیشتر قفسه‌ها خواهد شد و در این شرایط بوی بدی در یخچال باقی نخواهد ماند.

برای اینکه قسمت جایخی یخچال خود را تمیز کنید، به هیچ عنوان نباید از وسایلی که تیز هستند استفاده نمایید و یا سعی نکنید، که از سطح یخچال یخ ها را جدا کنید. چون این کار موجب می‌شود، که جا یخی یخچال شما ترک برداشته یا سوراخ شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، گاز یخچال شما نشت کرده و موجب می شود، که موتور یخچال بیش از اندازه کار کند و فشار زیادی را متحمل شود.

بهترین راهکار برای تمیز کردن جایخی یخچال این است، که زمان دهید، تا همه یخ ها ذوب شوند. همچنین می توانید از آب گرم و سشوار و یا پنکه نیز برای آب کردن یخ ها استفاده کنید.

سخن تکمیلی

در این مطلب عوامل گوناگونی که موجب ایجاد بوی نامطبوع در یخچال می شود را مورد بررسی قرار داده و نحوه برطرف کردن آنها را بیان کردیم. برای این که بتوانید بوی نامطبوع یخچال را از بین ببرید، پس از تمیز کردن کامل یخچال می توانید از خوشبو کننده های مخصوص یخچال نیز استفاده کنید. بهترین راهکار برای پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال این است، که به نحوه استفاده خود از این دستگاه توجه بیشتری داشته باشید.

علت بوی بد یخچال و نحوه برطرف کردن آن | تمیز کردن یخچال

امتیاز سردبیر

مجموع امتیازات

بررسی دلایل ایجاد بوی نامطبوع در یخچال

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا