خدمات نظافتی

ترفندهای تمیز کاری منزل | نکات مهم در تمیز کردن منزل

ترفندهای تمیزکاری منزل| نکات مهم در تمیز کردن منزل، تمیز کردن آشپزخانه، تمیز کردن اتاق خواب

برای تمیز کردن خانه خود اگر تکنیک های آسان و سریع را بدانید، می توانید زود تر و راحت تر کارهای خود را پیش ببرید. به کار بردن ترفند های آسان و ارزان موجب صرفه جویی در هزینه ها و وقت شما خواهد شد.

ترفندهایی برای تمیز کردن اتاق خواب

اتاق خواب ها محلی دنج برای استراحت در منزل می باشد. برای اینکه بتوانید اتاق خواب خود را در زمان کم و به صورت اصولی تمیز کنید، می توانید ترفند های گفته شده در زیر را به کار ببرید:

  • در قسمت های مختلف کمد خود مثل قفسه ها و کشو ها از ورقه خشک کن استفاده کنید، تا لباس های شما بوی نم نم نگرفته و تازه بمانند.
  • برای قرار دادن رخت های کثیف و چرک در هر اتاق خواب پیشنهاد می‌شود، که دو سبد قرار دهید، یکی برای لباس‌هایی که رنگشان تیره تر است و دیگری برای لباس های رنگ روشن. اگر در گوشه اتاق خواب لباس ها را جمع کنید یا آنها را روی چوب لباسی قرار دهید، تمیز کردن اتاق خواب شما مشکل خواهد بود و زمان زیادی خواهد برد.
  • برای تمیز کردن لوازم آرایشی و وسایلی مانند اتو مو می توانید از پنبه ای که به الکل آغشته نمودید، استفاده کنید و آنها را پاک کنید و سپس با پارچه های مناسب آن را پاک کنید. به این نکته توجه داشته باشید، که در هنگام تمیز کردن وسایلی مانند اتوی مو که برقی هستند، حتما آنها را از برق بکشید و وقتی که خنک شدند، آنها را تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن تشک می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. به این ترتیب که جوش شیرین را روی تشک ریخته و چند ساعت اجازه دهید، که روی آن بماند و سپس به وسیله جاروبرقی آنها را تمیز کنید.
  • ملافه ها بهتر است، که هر هفته شسته شوند. پتو ها را باید هر شش ماه یکبار بشویید. در زمان نظافت و شستشوی پتو ها باید برچسبی که روی آنها قرار دارد را بخوانید، چون احتمال دارد، که نیاز به خشک‌شویی داشته باشند. برای این که میکروب ها را در بالشت ها از بین ببرید، می‌توانید از خشک کن با درجه بالا استفاده نمایید.

تمیز کاری

ترفندهایی برای تمیز کردن آشپزخانه

آشپزخانه یکی از قسمت های بسیار مهم هر منزل می باشد و بهتر است همیشه تمیز نگه داشته شود، چون آشپزخانه به قلب خانه معروف است. برای اینکه بتوانید آشپزخانه خود را برق بیندازید، از این نکات استفاده نمایید:

  • برای تمیز کردن فر می‌تواند از قرص ظرفشویی استفاده نمایید. قرص های ظرفشویی قادر هستند، که به خوبی شما را تمیز کنند.
  • در برخی مواقع امکان دارد، که سر شیرآلات رسوب بگیرد، در این شرایط کیسه‌ای را که حاوی سرکه است، به دور شیرآلات خود بسته و اجازه دهید، که خیس بخورد. چنانچه آب دارای املاح زیادی است، این ترفند بسیار کاربردی خواهد بود.
  • چنانچه سینک ظرفشویی شما گرفتگی دارد، می توانید از مایع ظرفشویی و آب داغ استفاده کنید. مایع ظرفشویی می تواند به راحتی چربی ها را از بین ببرد. این چربی ها امکان دارد، که در لوله ها جمع شوند. اگر به ترکیب فوق جوش شیرین اضافه کنید، نتیجه بهتر خواهد بود. برای اینکه بتوانید سینک ظرفشویی خود را برق بیندازید، در ابتدا آن را شسته و خشک نمایید و روی آن آرد بپاشید، سپس به وسیله پارچه تمیز آن را پاک کنید. اگر سینک بوی نامطبوعی دارد، کمی آب داغ ریخته و سپس جوش شیرین به آن اضافه کنید و در نهایت کمی آبلیمو بریزید و از شر بوهای نامطبوع خلاص شوید.
  • برای تمیز کردن قابلمه ها می توانید از پاک کننده اجاق گاز استفاده کنید. چون آنها می توانند لکه های سیاه و سفت را بدون اینکه به پوشش یا رنگ قابلمه آسیب برساند، تمیز کنند.
  • یکی از راهکارهای بسیار موثر برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده کردن از دستگاه بخار شور می‌باشد.
  • در صورتی که املاح موجود در آب محل زندگی شما زیاد است، احتمالاً ماشین ظرفشویی نمی تواند ظرف های شما را به صورت کامل تمیز کند. برای رفع مشکل، کاسه سرکه را درون دستگاه قرار داده و ماشین ظرفشویی را روشن نمایید. در این صورت روی ظرف ها لکه نمی ماند.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  چک لیست برای نظافت ساختمان | وسایل مورد نیاز برای نظافت مجتمع مسکونی

تمیز کاری

ترفندهایی برای تمیز کردن کرکره فلزی

در منزل برخی از افراد کرکره فلزی وجود دارد. برای این که بتوانید آنها را به صورت کامل تمیز کنید، با استفاده از سری مناسب جاروبرقی، گرد و غبار های آن را تمیز نموده و هر نوار از کرکره فلزی را با استفاده از دستمال میکروفایبر تمیز نمایید.

تمیز کردن پنکه سقفی

در صورتی که در منزل شما پنکه سقفی وجود دارد و برای تمیز کردن آنها راهکاری ندارید، می‌توانید روی هر کدام از پره های پنکه سقفی رو بالشت قدیمی کشیده و آن را روشن نمایید. سپس سرعت آن را زیادتر نمایید، تا گرد و غبار ها توسط روبالشتی ها به خوبی تمیز شوند.

تمیز کردن دریچه هوا

وقتی که دریچه هوا تمیز نشود، گرد و خاک های حیوانات خانگی و آلودگی های دیگر به درون اتاق خواهند وزید و همه جا را کثیف خواهند کرد. بنابراین وقتی که منزل خود را تمیز کاری می‌کنید، حتما باید دریچه هوا را نیز تمیز کنید. برای این کار کافی است، که درپوش های دریچه هوا را باز کرده و در ماشین ظرفشویی بشویید.

تمیز کردن کفپوش چوبی

در صورتی که منزل شما دارای کفپوش چوبی است، باید با استفاده از سری برسی، جاروبرقی بکشید و کف چوبی را با پاک کننده هایی که خیلی قوی نیستند و ملایم می باشند، تمیز کنید. انجام دادن این کار هم موجب تمیزی کفپوش چوبی می‌شود و هم ایجاد لغزندگی نخواهد کرد.

تمیز کردن قرنیزها

با استفاده از جاروبرقی و پارچه خشک گرد و غبار قرنیزها را تمیز کنید و سپس با دستمال مرطوب آنها را پاک کنید. برای اینکه قرنیز ها را به خوبی بتوانید تمیز کنید، می‌توانید از مسواک نرم و اسکاج و کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید. پس از آنکه قرنیز ها را با آنها شستشو دادید، باقی مانده مایع ظرفشویی و رطوبت را با دستمال خشک تمیز نمایید.

نکات مهم در تمیز کردن منزل

  • هر روز کارهای روتین منزل خود را انجام دهید. در این صورت می توانید کنترل کارهای خود را داشته باشید و تمیز کاری وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت.
  • قبل از اینکه تمیز کاری را شروع کنید بهتر است، که لباس مخصوص داشته باشید. لباسی که در آن راحت باشید و بتوانید کارهای منزل خود را آسان تر و بهتر انجام دهید را به تن داشته باشید.
  • برای این که بتوانید تمیزکاری منزل خود در وقت مشخصی انجام دهید، باید برای تمیز کردن هر کدام از قسمت ها زمان تعیین کنید و اجازه ندهید، که تمیزکاری قسمتی از منزل بیش از اندازه طول بکشد و یا چیزی موجب حواس پرتی شما شود. این کار موجب اتلاف وقت خواهد شد.
  • حواستان باشد، که وسایلی که به تمیز کاری مربوط است را در یک مکان مشخص و مناسب بگذارید. اگر طبقه بالا را می‌خواهید تمیز کنید، وسایلی را در طبقه پایین جا نگذارید. این کار موجب می‌شود، که تمرکز نداشته باشید. همچنین احتمال دارد، که در حین رفتن به بالا و پایین به کار دیگری مشغول شوید و وقت شما هدر رود. اگر همه وسایلی که برای تمیزکاری نیاز دارید را در یک مکان قرار دهید، بدون اینکه حواستان پرت شود، می توانید به سرعت کارهایتان را انجام دهید.
  • تمیزکاری منزل خود را در حالی که کارهای دیگری را انجام می دهید، می توانید انجام دهید. این کار موجب صرفه جویی در وقت شما خواهد شد.
  • تمیزکاری منزل خود را با نظم انجام دهید. این کار موجب خواهد شد، که تمیزکاری خانه با دقت بیشتری انجام شود. برای نمونه برخی از افراد بعد از اینکه جاروبرقی می کشند، گردگیری را انجام می دهند و دلیلش هم این است، که وقتی جارو می کشند، دوباره همه جا پر از گرد و خاک می‌شود.
  • جاهایی مانند دوش حمام، سینک ظرفشویی و… را پس از اتمام کارتان یعنی پس از دوش گرفتن یا شستن ظرف ها انجام دهید.
  • قبل از اینکه تمیزکاری منزل خود را شروع کنید، پیشنهاد می کنیم، که در ماشین لباسشویی لباس‌های کثیف را قرار داده و آن را روشن کنید، تا وقتی که دیگر کارهایتان را انجام می‌دهید، لباس های شما شسته شده باشند. سپس لباس ها را فوری از دستگاه درآورده و آویزان نمایید.
  • برای این که کار شما راحت تر باشد، پس از اینکه غذای خود را میل نمودید، همان موقع میز غذا را جمع کرده و ظرف ها و قابلمه ها را بشویید. این کار موجب راحت تر شدن کار شما خواهد شد. چون تمیز کردن فوری آنها راحت تر است. در صورتی که لکه ها و چربی ها بمانند، تمیز کردنشان وقت گیر و سخت تر خواهد بود‌.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  دلایل کپک زدن کشک درون یخچال|نگهداری صحیح از کشک

تمیز کاری

سخن تکمیلی

امروزه با توجه به اینکه اکثر افراد شاغل هستند، زمان زیادی برای تمیزکاری منزل ندارند. بنابراین بهتر است، که از ترفندهایی استفاده کنند، که موجب صرفه جویی در زمان آنها می‌شود و در عین حال منزل و خانه آنها به خوبی تمیز می گردد. در این مقاله راهکار ها و ترفند هایی برای تمیز کردن قسمت های مختلف منزل بیان کردیم، تا در صورت نیاز از آنها استفاده کرده و منزل خود را تمیز نمایید. برای اینکه تمیزکاری منزل شما وقت زیادی نگیرد، پیشنهاد می شود، که هر روز به صورت روتین این کار را انجام دهید، تا کارها انباشته نشوند.

ترفندهای مهم برای تمیز کاری منزل| نکات مهم برای تمیز کردن منزل

امتیاز سردبیر

مجموع امتیازات

معرفی ترفند هایی برای تمیز کردن منزل

امتیاز کاربر: ۲.۲۵ ( ۱ نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا