تعمیرات پکیج و آب گرمکنتعمیرات

چگونه در 10 گام آبگرمکن ایستاده ی خود را نصب کنیم؟!

اگر قصد نصب آبگرمکن دیواری را دارید این مقاله برای شما مفید خواهد بود

نکات برگزیده مطلب
  • اگر قصد نصب آبگرمکن دیواری ایستاده را دارید این مقاله برای شما مفید خواهد بود زیرا در این مقاله قصد داریم تا چگونه  در ده گام آبگرمکن ایستاده ی خود را نصب کنیم؟! را به شما آموزش دهیم.

[dropcap]آ[/dropcap]موزش نصب آبگرمکن ایستاده! با‌توجه‌به اهمیت آبگرمکن باید قبول کرد که در دنیای فعلی حتی فکر نداشتن آبگرم آزاردهنده خواهد بود.
[tie_index]بخش اول مطلب[/tie_index]

امروزه ساختمان ها برای سیستم گرمایشی خود از دستگاه های مختلفی مانند آبگرمکن، موتورخانه و… استفاده می کنند. متداول ترین مدل های این دستگاه ها در حال حاضر ایستاده و دیواری است.

آبگرمکن های ایستاده رایج‌ترین مورد بحساب می‌آیند. آبگرمکن های ایستاده مثل بقیه سیستم های گرمایشی عمرمفیدی دارند. و بعد از آنکه عمر مفید آنها به پایان رسید.باید برای جایگزینی آن اقدام کنید. در این مقاله از مجله ی ایبک آموزش نصب آبگرمکن ایستاده را به شما یاد خواهم داد و نکاتی که در این فرایند برای شما مفید خواهد بود را در اختیارتان قرار می دهم. پیشنهاد می کنم تا آخر این مقاله با من همراه باشید.

مواردی که قبل از نصب آبگرمکن ایستاده باید مورد توجه قرار بگیرند!

آبگرمکن‌ها با ۳ جریان گاز، برق و آب، بطور مستقیم ارتباط دارد. و ما باید در روند تعویض دستگاه این ۳  مورد را به‌طور ایمن کنترل کنیم. فرایند نصب آبگرمکن ایستاده، یک فرآیند تخصصی می باشد که امکان دارد در صورتی که مهارت کامل به آن نداشته باشید، سلامت خود را به‌ خطر بیندازید. در صورتی که به استراکچر این دستگاه آشنایی و تجربه قبلی ندارید، پیشنهاد می‌دهم که نصب آبگرمکن ایستاده خودتان را به یک فرد متخصص واگذار کنید. و در صورتی که تمایل به جایگزینی آبگرمکن و نصب یک دستگاه جدید را دارید، سلامتی خودتان دستخوش خطر قرار ندهید.

تعویض آبگرمکن ایستاده

جابجا کردن آبگرمکن ایستاده و نصب کردن دودکش آن کار ساده ای نیست که شما بتوانید به تنهایی از عهده ی آن بربیایید.قطعا شما به کمک نیاز خواهید داشت.زیرا جابجایی آبگرمکن ایستاده به تنهایی سلامتی شما را به خطر می اندازد.همینطور برای نصب آبگرمکن ایستاده به ابزار کار نیاز دارید.که در ادامه لیستی از این ابزار کار در اختیار شما قرار می دهم.

تعمیر آبگرمکن

 

چه زمانی باید آبگرمکن ایستاده را تعویض کنیم؟

عمر مفید آبگرمکن ایستاده بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. ولی این عمر مفید گاهی اوقات با خرابی برخی قطعات دستگاه، کم می‌شود. متداول‌ترین عواملی که باعث ایراد آبگرمکن ایستاده می‌شود به مخزن آب این دستگاه مربوط می‌شود. زمانی که مخزن آب آبگرمکن با مشکل مواجه می‌شود، تعمیر آن کافی خواهد بود ولی در مواقعی هم نمی‌توان این دستگاه را تعمیر کرد و چاره‌ای بجز تعویض آن ندارید. در مواقعی که آب به صورت نرمال گرم می‌شود و یا نشتی دارد، باید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنیم. همچنین اگر آبگرمکن شما در حال حاضر مشکلی ندارد ولی عمر مفیدش رو به اتمام است، این مقاله برایتان نیز مفید خواهد بود. در بخش بعد نحوه نصب آبگرمکن ایستاده را بطور کامل توضیح می‌دهم.

تعویض ابگرمکن ایستاده

آموزش راه اندازی آبگرمکن ایستاده

گام اول برای نصب آبگرمکن جدید در صورتی که آبگرمکن قدیمی دارید، جدا کردن اتصالات قبلی است. پیش از جدا کردن اتصالات دستگاه قدیمی حتما از قطع جریان آب و گاز مطمئن شوید. پس از اتمام جداسازی دستگاه قبلی ، وقت آن رسیده که دستگاه جدید را نصب کنید. برای این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

ابزار های موردنیاز برای نصب آبگرمکن مخزن دار :

  1. پیچ‌گوشتی مناسب
  2. آچار قابل تنظیم
  3. نوار تفلون و چسب برق
  4. چسب مخصوص لوله‌کشی گاز
  5. آچار لوله‌کشی
  6. عینک محافظ
  7. مولتی متر
  8. ابزار مناسب برش لوله‌ها
  9. انبردست
  10. سیم‌چین
  11. اتصالات و رابط‌های موردنیاز

تجهیزات لازم برای تعمیر آبگرمکن ایستاده

فرآیند راه اندازی آبگرمکن ایستاده

آبگرمکن ایستاده جزو یادگارهای خانه‌های خیلی قدیمی است. البته در این روزها طرفدار های خودش را هم دارد و خیلی از خانه‌ها  همچنان از این مدل آبگرمکن برای مصرف روزانه خودشان- از شستشوی روزانه داخل آشپزخانه گرفته تا استحمام و بهداشت استفاده می‌کنند.

گام اول . انتخاب یک مکان مناسب

اگر پیش از این در مکان مورد نظر شما آبگرمکن ایستاده وجود نداشت پس در ابتدا باید یک مکان مناسب برای نصب دستگاه مشخص کنید. برای تعیین مکان مناسب در نظر گرفتن نکات زیر حائز اهمیت است.

  • با‌توجه‌به ارتفاع زیاد آبگرمکن ایستاده ، حتما دقت کنید که آبگرمکن با سقف فاصله ی مناسب را داشته باشد. توجه داشته باشید که قرار گرفتن آبگرمکن در معرض تغییرات آب و هوایی ، باعث کاهش عمر مفید دستگاه می شود. پس دستگاه را در محیط مسقف قرار دهید.
  • با‌توجه‌به لزوم اتصال آبگرمکن به جریان های آب ، برق و گاز ، حتما مکانی را برای نصب دستگاه برگزینید که به این ۳ جریان دسترسی داشته باشد.
  • فراموش نکنید که آبگرمکن ایستاده ی گازی ، یک هواکش برای خروج گاز های تولیدی دستگاه دارد. بنابراین مکانی برای نصب دستگاه مناسب است که بتوانید در آنجا هواکش نصب کنید .
  • دستگاه را در محیط های مرطوب نصب نکنید زیرا موقعیت مناسبی برای قرارگیری آبگرمکن ایستاده نیستند.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  سردخانه صنعتی چیست و تعمیر آن به چه صورت است؟

اکنون که موقعیت مناسب برای قرار دادن آبگرمکن ایستاده را مشخص نمودید. مراحل زیر را برای ادامه فرآیند نصب و راه اندازی آبگرمکن ایستاده طی کنید.

آبگرمکن ایستاده

گام دوم . قطع جریان آب و گاز

مطمئن شوید که جریان گاز ورودی به آبگرمکن قطع است. سپس برای تخلیه سریع تر لوله های آب ، شیر اصلی تامین کننده آب را ببندید و شیر آبی که در منزل در پایین ترین ارتفاع است، باز کنید.

گام سوم . خالی کردن مخزن آب

برای تخلیه مخزن آب، شیلنگ را به شیر تخلیه وصل کنید و سپس صبر کنید تا دستگاه از آب موجود خالی شود. فراموش نکنید، آبی که خارج می شود احتمالا داغ است.

گام چهارم . جدا کردن اتصالات گاز

پس از اینکه از قطع جریان گاز مطمئن شدید. با استفاده از یک آچار مناسب ، اتصالات گاز آبگرمکن را باز کنید.

گام پنجم . قطع اتصالات آب پس از جدا کردن هواکش

هواکش را جدا کنید تا در بازکردن اتصالات آب تسهیل شود. سپس رابط ها و مهره ها را باز کنید تا جریان آب آبگرمکن قطع شود.

با قطع اتصالات آب به راحتی می توان آبگرمکن قدیمی را جدا کرد.

گام ششم . اتصال شیر تخلیه دما و فشار

اولین مرحله برای نصب دستگاه آبگرمکن جدید این است که شیر تخلیه آبگرمکن را با نوار تفلون به دستگاه وصل کنید و از ایمن بودن آن مطمئن شوید. حالا لوله تخلیه را به شیر متصل کنید تا در مواقع لزوم بتوان از آن استفاده کرد.

شیرتخلیه

گام هفتم . آماده سازی لوله‌کشی آب

عملکرد آبگرمکن ایستاده به این شکل است که از یک طرف آب سرد به دستگاه وارد و از طرف دیگر آب گرم از آن خارج می شود.

که معمولا این ورودی و خروجی به صورت موازی بر روی دستگاه قرار دارند. پس برای اتصال جریان آب سرد و گرم باید ابتدا این ورودی و خروجی را آماده سازی کرد.

  1. در زمان نصب ورودی جریان آب سرد ، برای جلوگیری جریان آب به شبکه حتما از شیر یک طرفه استفاده شود. البته فاصله شیر یک طرفه تا ورودی آب دستگاه باید بسیار کوتاه باشد. اکنون برای این که در مواقع ضروری بتوان جریان آب ورودی به دستگاه را مدیریت کرد، یک شیر قطع و وصل را بعد از شیر یک طرفه و در مسیر ورودی آب سرد قرار دهید. نکته مهم در این فرآیند این است که باید از پیچ و ماسوره مناسب استفاده شود. در آخر با به کارگیری از چسب مخصوص ، اتصالات آب بندی شود.
  2. همچنین برای مدیریت جریان خروجی آب در مواقع لزوم، یک شیر قطع و وصل در مسیر خروجی آب گرم نیز قرار دهید. البته این نکته حائز اهمیت است که حتما در زمان آماده کردن خروجی آب گرم از یک شیر اطمینان استفاده کنید زیرا این شیر در مواقع ضروری فشار بیش از حد را از آبگرمکن دفع می کند و اگر از این شیر اطمینان استفاده نشود، در زمانی که فشار یا حرارت بیش از حد افزایش یابد، دستگاه منفجر می شود.
  3. در نهایت لوله های آب را با به کارگیری از رابط مناسب و نوار چسب مخصوص به دستگاه وصل کنید و از ایمن بودن اتصالات اطمینان حاصل کنید. در این مرحله برای برقراری جریان آب آبگرمکن لوله کشی روکار یا زیرکار هیچ تفاوتی با هم ندارند. پس شما با‌توجه‌به شرایط خود، حق انتخاب دارید.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  خدمات تعمیر ماشین لباسشویی دوو Daewoo | رایج ترین مشکلات

نکته مهم این است که نشتی در هر قسمت از شبکه آب رسانی آبگرمکن بسیار خطرناک است.

نشی آبگرمکن

با‌توجه‌به تولید حرارت از آبگرمکن و افزایش دمای محیط اطراف آن، اتصال مستقیم لوله های پلیمری به دستگاه ایمن نیست.

لذا برای اتصال لوله های پلیمری به آبگرمکن باید از یک واسطه استفاده کرد و جنس این واسطه باید فلزی و طول آن ۴۶ سانتی متر باشد تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

نکته مهم دیگر این است که به جای سه راهی باید از زانویی استفاده شود. با‌توجه‌به این که به کارگیری سه راهی باعث افت فشار جریان آب می شود متخصص ها استفاده از زانویی را ترجیح می دهند. پس از برقراری ایمن اتصالات ورودی و خروجی آب، مراحل بعد را انجام دهید.

گام هشتم . اتصال هواکش

در این گام مجدد باید هواکش آبگرمکن را وصل نمود. کوچک ترین اشتباه در نصب هواکش، در طول زمان خطرات زیادی را برای ما به دنبال دارد. در ادامه روش مناسبی برای مطمئن شدن از ایمن بودن هواکش عنوان می شود.

گام نهم . اتصال گاز با دو آچار

در این مرحله باید مجدد جریان گاز به آبگرمکن متصل شود. بنابراین از دو آچار استفاده می شود تا اتصال ایمن باشد و برای پیشگیری از نشت گاز حتما باید از چسب مخصوص استفاده شود. به دنبال اتصال دستگاه به جریان گاز، با محلول آب و صابون داشتن یا نداشتن نشتی آزمایش می شود. در صورت داشتن نشتی در نقطه ای که از محلول استفاده شد ، حباب ایجاد می شود.

نصب آبگرمکن ایستاده

گام دهم . راه اندازی آبگرمکن ایستاده

ابتدا شیر تخلیه را ببندید تا مخزن آب پر شود. در ادامه شیر اصلی تامین آب و بعد از آن دریچه ورودی آب سرد آبگرمکن را باز نمایید. سپس شیر آب گرم نزدیک دستگاه را باز کنید تا آب از آن خارج شود. خارج شدن آب یعنی مخزن دستگاه پر شود.

بازکردن آب سبب خروج هوای موجود در دستگاه و مسیر جریان آب می شود و در نهایت آب به صورت یک دست از لوله خارج می گردد.

پس از برقرار نمودن اتصالات ایمن و روشن کردن آبگرمکن، تمامی اتصالات مجدد بررسی می شود تا در صورت وجود هر گونه  اشتباه در فرآیند نصب و راه اندازی آبگرمکن ایستاده ، در اسرع وقت اقدامات اصلاحی لازم انجام پذیرد.

بررسی سالم بودن هواکش

برای بررسی سالم بودن هواکش آبگرمکن، تمام نقاط ورودی و خروجی های محیط را ببندید و وسایل گاز سوز را روشن نمایید .

دقایقی بعد در نزدیکی هواکش یک کبریت را روشن و سپس خاموش کنید. اگر هواکش دود ناشی از خاموش شدن کبریت را بکشد یعنی به صورت ایمن فعال است. اما اگر انسداد داشته باشد دود به صورت کامل داخل هواکش کشیده نمی شود یا پس زده می شود. در این صورت حتما با کمک گیری از متخصصین انسداد را رفع کنید تا جریان گاز از محیط خارج گردد.

جمع بندی

در این مقاله با بررسی روش راه اندازی آبگرمکن ایستاده نهایت تلاشمان را به کار گرفتیم تا تمام نکته های مهم در اختیار شما قرار گیرد. اگر در این باره مسئله ای ذهن شما را درگیر کرده است می توانید آن را از طریق بخش نظرات با کارشناسان متخصص و مجرب ایبک در میان گذاشته و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایید. فراموش نکنید که در طول نصب آبگرمکن ایستاده حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و سلامت خود و اطرافیان را در معرض خطر قرار ندهید. امیدواریم که این مقاله برای شما مثمر ثمر واقع شود.

چنانچه فاقد دانش فنی لازم برای راه اندازی و تعمیر وسایل گازسوز هستید این کار را به متخصصین ایبک بسپارید تا در اسرع وقت و با صرف هزینه اندک مشکل شما حل شود. از آن جهت که خدمات آنلاین ایبک رقابتی است متخصصان ما عالی ترین خدمات را در قبال کمترین هزینه به شما ارائه خواهند داد.

چگونه در ۱۰ گام آبگرمکن ایستاده ی خود را نصب کنیم؟!

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

چگونه در ۱۰ گام آبگرمکن ایستاده ی خود را نصب کنیم؟!

امتیاز کاربر: ۴.۳۵ ( ۱ نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا