تعمیرات تاسیسات برقی

سیم کشی و نصب آیفون صوتی تابا | اجزای تشکیل دهنده آیفون صوتی تابا

آیفون صوتی تابا جزو اولین آیفون ها در ایران می باشد. امروزه بیشتر آیفون های موجود در بازار از طراحی این برند الگو گرفته اند. آیفون تابا در میان مصرف کنندگان دارای محبوبیت زیادی می باشد. در این مقاله از ایبک امداد تلاش داریم در خصوص سیم کشی و نصب آیفون صوتی تابا مطالب مهمی را برایتان بیان کنیم:

اجزای تشکیل دهنده آیفون صوتی تابا

قبل از پرداختن به نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی تابا بهتر است به قسمت ها و اجزای مختلف آن بپردازیم:

پنل بیرونی آیفون صوتی تابا

پنل های تابا در دو مدل ۶ سیم و ۴ سیم طراحی و تولید شده است. نحوه سیم کشی این دو مدل با یکدیگر متفاوت می باشد.

  • به قوطی سیاه رنگ و پلاستیکی که در داخل دیوار با استفاده از سیمان یا گچ نصب می‌ شود پنل آیفون می گویند.
  • پنل به وسیله ۲ عدد پیچ به وسیله ای متصل می‌شود، که‌ در اصطلاح به آن قوطی پنل می گویند. معمولاً این قوطی در مرحله نما کاری ساختمان توسط نما کار داخل دیوار قرار داده می شود. چنانچه خودتان بخواهید آن را نصب کنید، فقط باید با دستگاه شیار زن روی دیوار را به خوبی شیار بزنید و سپس با تیشه داخل شیار را کامل خالی کنید و پس از آن با سیمان، قوطی را هم سطح دیوار و به صورت تراز نصب کنید.
  • دقت داشته باشید چنانچه قوطی پنل کج نصب شود، به صورتی که چهار گوشه‌ پنل به شکل کامل روی آن محکم و فیکس نشود، این باعث ایجاد نویز و سوت ممتدد و در پنل می‌ شود.
گوشی آیفون صوتی تابا

برق آیفون صوتی از منبع تغذیه دستگاه تأمین می شود در این برند دو مدل منبع تغذیه وجود دارد. یکی از آنها مختص آیفون ۶ سیم قدیمی است.

قفل درب باز کن آیفون صوتی تابا

دو مدل قفل درب بازکن آیفون تابا در بازار موجود می باشد به نام های قفل دربازکن کله گاوی و قفل درب بازکن زنجیری.

درب باز کن های کله گاوی به زنجیر نیاز نداشته و عملکردی بهتر نسبت به درب بازکن های زنجیری دارند. در آیفون صوتی تابا معمولاً از قفل زنجیری استفاده می شود.

آیفون صوتی تابا

کابل آیفون صوتی تابا

برخلاف آیفون های تصویری هیچ گونه محدودیتی در استفاده از برق در آیفون های صوتی وجود ندارد. نوع کابل آیفون ترکیبی از مس و آلومینیوم، آلومینیوم و مس می باشد.

  • کابل های آیفون بدون فویل و فویل دار گزینه های مناسبی می باشند. هنگام نصب بهتر است از کابل مس فویل دار استفاده کنید، تا چنانچه در آینده تصمیم گرفتید از آیفون تصویری تابا استفاده کنید راحت باشید.
  • کابل آیفون در واقع اصطلاحی است که در بازار استفاده می‌ شود.  اسم اصلی آن کابل مخابراتی هوایی می باشد. در داخل کابل تعدادی رشته سیم‌ های نازک قرار دارند که به شکل دو به دو به دور یکدیگر تاب داده شده‌ اند. به این سیم ها در اصطلاح تابیده شده زوج نیز گفته می‌ شود.
  • یعنی چنانچه یک کابل آیفون دارای ۸ رشته سیم باشد به آن کابل ۴ زوج نیز می‌گویند. کابل‌ های آیفون تابا در انواع ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۵، ۲۰ … تا هر تعداد زوجی که شما بخواهید در بازار موجود می باشد. اما بیشترین کابلی که در آیفون‌ های صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌ گیرد، کابل ۴ زوج پایین است که جهت کابل شبکه نیز از آن استفاده می‌ شود.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  سیم کشی و نصب آیفون تصویری سیماران | نقشه کشی
سیم کشی آیفون صوتی تابا

آیفون صوتی به واسطه ۴ رشته سیم سیم بندی شده است. البته مدل های جدید آیفون صوتی دارای ۶ رشته سیم می باشند.

هر یک از سیم های آیفون صوتی عملکرد بخصوصی در مدار آیفون‌ صوتی تابا دارند، که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:

  1. رشته سیم اول: وظیفه انتقال صدا از پنل بیرونی ساختمان به گوشی داخل واحد را دارد.
  2. رشته سیم دوم: وظیفه انتقال صدا از گوشی داخلی واحد به پنل بیرونی ساختمان را دارد.
  3. رشته سیم سوم: وظیفه انتقال دادن جریان منفی از پنل بیرونی به گوشی داخلی واحد را دارد.
  4. رشته سیم چهارم: وظیفه انتقال دادن صدای زنگ از پنل بیرونی به گوشی داخل واحد دارد.

این چهار رشته به شکل کاملاً مستقیم از پنل بیرونی به گوشی آیفون‌ صوتی متصل می شود.

  1. یعنی رشته سیم اول یا A به ترمینال A در پنل بیرون‌ ساختمان، رشته سیم دوم یا B به ترمینال B، رشته سیم سوم یا C به ترمینال C و در انتها رشته سیم چهارم یا D به شاستی زنگ پنل بیرونی بسته می شوند.
  2. جهت سیم کشی درب بازکن آیفون تابا باید اتصال D1 و D2 در پنل را به ترمینال D1 و D2 در ترانس متصل کنید.
  3. ترانس تغذیه در آیفون صوتی تابا دارای یک خروجی ۱۲ ولت است. که از خروجی ترانس توسط ۲ رشته سیم به پنل اتصال داده می شود. در انتهای کار ترانس تغذیه هم به برق ساختمان شما متصل می شود.

مراحل ذکر شده در سیم کشی آیفون‌ صوتی تابا بر اساس نقشه آیفون صوتی ۴ رشته سیم می باشد.

سیم کشی آیفون صوتی تابا یک واحد

در گوشی های آیفون تابا تک واحد ۶ عدد ترمینال یا پیچ دارد که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

  1. پیچ یا ترمینال شماره A: مسیر رفت صدا از داخل پنل بیرونی ساختمان به گوشی داخل واحد
  2. پیچ‌ یا ترمینال شماره B: مسیر رفت و برگشت صدا از گوشی داخل ساختمان به پنل خارجی درب ساختمان
  3. پیچ یا ترمینال شماره C: ترمینال منفی مشترک که باید از طریق منبع تغذیه به پنل رفته و سپس به گوشی داخل واحد متصل شود.
  4. پیچ یا ترمینال شماره D: ترمینال مخصوص زنگ واحد است.
  5. پیچ یا ترمینال شماره E: پیچ ورودی با ولتاژ ۱۲ ولت متناوب از پنل به گوشی جهت باز کردن درب ساختمان می باشد.
  6. پیچ یا ترمینال شماره F: سیم برگشتی است با ولتاژ ۱۲ ولت متناوب از پنل به قفل درب بازکن
  7. جهت نصب و سیم کشی آیفون های صوتی تابا برای یک طبقه لازم می باشد تا ورودی های هم نام بین‌ پنل و گوشی تابا را به یکدیگر متصل کنید.
  8. از آنجا که ساختمان شما تک واحد یا یک طبقه است، پس شما فقط یک عدد سیم زنگ دارید، که باید حتماً به پایه شماره D در پنل متصل شود.
  9. توجه داشته باشید ترمینال های منفی و مثبت در پنل را باید به منفی و مثبت DC در ترانس تغذیه متصل و دو ترمینال ۱۲ ولت AC را هم حتماً باید به پایه های قفل درب بازکن ببندید.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  راهنمای خرید دریل برای مصارف خانگی و تخصصی

نصب آیفون صوتی تابا در دو طبقه

جهت نصب آیفون های صوتی تابا  دو طبقه باید ابتدا پیچ ها یا ترمینال های A، B و C در پنل بیرونی آیفون را به ترمینال های A، B و C در گوشی آیفون صوتی متصل کنید. پیچ یا ترمینال ۱D در پنل را باید به ترمینال D به گوشی در طبقه اول ساختمان و ترمینال D2 در پنل را نیز به ترمینال D گوشی طبقه دوم ساختمان بخوبی اتصال دهید.

همچنین پیچ یا ترمینال مثبت پنل به پیچ ترمینال مثبت در منبع تغذیه و از منفی آن به منفی منبع تغذیه اتصال دهید. مثبت ۱۲ در منبع تغذیه آیفون به ترمینال های E در هر دو گوشی طبقه اول و دوم ساختمان اتصال دهید و پیچ ترمینال های F در هر دو گوشی را سری کنید و آن را به ترمینال A1 به درب بازکن ساختمان متصل کنید. پس از آن منفی ۱۲ در ترانس تغذیه را باید به پیچ ترمینال A2 درب بازکن ببندید. در انتها هم باید پیچ ترمینال های N و L ترانس تغذیه را نیز به سیم های نول و فاز برق شهری متصل کنید.

نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی قدیمی تابا

برای سیم کشی آیفون صوتی قدیمی تابا دو طبقه باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • باید پیچ ترمینال های A، B و C در گوشی آیفون را به واسطه کابل زوج فویل دار مسی به پیچ ترمینال های A، B و C در پنل تابا بدقت اتصل دهید.
  • همچنین باید پیچ ترمینال D1 در پنل درب ورودی ساختمان را به پیچ ترمینال D در پنل داخلی آیفون تابا در طبقه اول و ترمینال D2 پنل بیرونی درب ساختمان را نیز به پیچ ترمینال D در گوشی طبقه دوم وصل کنید در این صورت ارتباط زنگ بین دو گوشی طبقه اول و طبقه دوم با پنل آیفون برقرار می شود.
  • باید از ترمینال مثبت روی ترانس تغذیه دستگاه یک رشته سیم به ترمینال مثبت در روی پنل و از ترمینال منفی در ترانس هم یک اتصال دیگر به ترمینال منفی پنل در نظر بگیرید.
  • باید از ترمینال +۱۲ در ترانس تغذیه یک اتصالی را به پیچ ترمینال های شماره E را در گوشی هر دو  طبقه اول و دوم اتصال دهید.
  • در این مرحله ترمینال های شماره F در هر دو گوشی تابا را به شکل مشترک باید به ترمینال شماره A1 در قفل درب بازکن بندید.
  • پس‌ اکنون باید -۱۲ منبع تغذیه دستگاه را به پایه A2 در قفل درب بازکن وصل کنید.
  • در انتها باید برق شهری را به پایه های L و N ترانس یا منبع تغذیه وصل کنید.
  • زمانی که نصب آیفون تابا و سیم کشی هر دو طبقه را به این روش انجام دادید، با زدن شاستی باید یکی از گوشی ها را فشار دهید، و جریان برق از پیچ یا ترمینال F به A1 قفل بازکن انتقال داده شده و بوبین درب بازکن نیز تحریک می شود و درب باز خواهد شد.

آیفون صوتی تابا

جمع بندی

در این مقاله به نحوه سیم کشی و نصب آیفون صوتی تابا و مدار آیفون پرداختیم. توجه داشته باشید نصب آیفون کار بسیار تخصصی می باشد که حتماً باید توسط مجری متخصص برقکار انجام شود. مجموعه ایبک امداد آماده خدمت رسانی به شما کاربران گرامی می باشند.

سیم کشی و نصب آیفون صوتی تابا

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

نصب آیفون صوتی تابا در دو طبقه

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا