خودرو

نکات مهم برای جلوگیری از پنچری خودرو | چکار کنیم پنچر نشویم ؟

نکات مهم برای جلوگیری از پنچری خودرو | دلایل اصلی پنچری خودرو، نگهداری لاستیک خودرو

امکان دارد به طور اتفاقی و به دلایل مختلفی در برخی مواقع خودروی شما پنچر شود. مهم نیست، که در بزرگراه یا جاده شهر باشید، وقتی که لاستیک خودروی شما پنچر می شود، دردسرساز خواهد بود. برای اینکه از پنچری لاستیک خودرو جلوگیری نمایید، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. در این صورت احتمال پنچر شدن خودرو ها کمتر خواهد بود.

دلایل مختلف پنچر شدن لاستیک خودرو

همانطور که گفته شد دلایل گوناگونی وجود دارد، که می‌تواند موجب پنچر شدن لاستیک خودرو شما شود. باید این دلایل را بشناسید، تا در صورتی که لاستیک شما پنچر شد دلیل آن را بدانید:

اشیا تیز: از دلایل شایع و اصلی پنچر شدن لاستیک خودرو این است، که اشیای تیزی به درون آن فرو میرود. شیشه، میخ و… می‌تواند موجب پنچر شدن لاستیک خودرو شود. در صورتی که در جاده هایی که دارای شرایط خوبی نیستند، رانندگی نمایید، امکان دارد، که این اتفاق بیفتد.

شرایط جاده: برخی از جاده ها و بزرگراه ها ساخت و طراحی خوبی ندارند و به مرور زمان با توجه به شرایط آب و هوایی و کیفیت آسفالت، جاده ها دچار خرابی و مشکل می‌شوند. وقتی جاده خراب باشد، می تواند به بخش های مختلف خودرو آسیب های جدی وارد کند، که از جمله قطعه هایی که ممکن است آسیب ببیند لاستیک خودرو می باشد. در این حالت احتمال پنچر شدن لاستیک خودرو بسیار زیادتر خواهد بود.

عمر مفید: در برخی مواقع برای پنچر شدن لاستیک خودروها دلیل خاصی وجود ندارد، به مرور زمان و استفاده مداوم، مواردی مانند پوسیدگی و پارگی لاستیک رخ می دهد.

نشت والف: والف بخشی از لاستیک می باشد. به دلایل گوناگون مثل خرابی یا کیفیت بد ممکن است، که والپ لاستیک نشت داشته باشد. در این صورت باد و هوای لاستیک خودرو خالی می شود. وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد، لاستیک خودروی شما کم باد و پنجر خواهد شد.

باد کردن زیاد لاستیک خودرو: باد کردن زیاد لاستیک خودرو و فشار وارد کردن به آن از جمله اشتباهاتی است، که می‌تواند موجب پنچر شدن لاستیک خودرو گردد.

گرما: در فصل های گرم سال مانند تابستان که هوا زیاد گرم است، جاده ها چون گرمای زیادی را جذب می‌کنند، بسیار داغ خواهند بود. امکان دارد این گرما در فصل‌های گرم سال موجب شود، که لاستیک خودرو حتی در حالت پارک نیز پنچر گردد.

مواردی که ذکر شد از جمله دلایلی است، که ممکن است لاستیک خودروی شما را پنچر کند. چنانچه لاستیک شما پنچر است، باید بررسی نمایید، که این پنچری به کدام یک از دلایل رخ داده است.

پنچری لاستیک

چگونه می توان از پنچری لاستیک خودرو جلوگیری کرد؟

چند بررسی و تست برای پیشگیری از پنچر شدن لاستیک خودرو وجود دارد، که به صورت دوره ای این بررسی ها را باید انجام دهید. وقتی که این بررسی ها را انجام می‌دهید، در مدت زمان کمتری متوجه کم باد بودن یا پنچر شدن لاستیک خودروی خود خواهید شد و در زمان مناسب آن را رفع خواهید نمود. همچنین می‌توانید با بررسی کردن موارد زیر از پنچر شدن لاستیک خودرو جلوگیری نمایید.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  لاستیک زاپاس خودرو | عمر مفید لاستیک خودروی شما چقدر است؟

فشار لاستیک را بررسی کنید

لاستیک خودرو را چک کرده و مقدار هوای آن را بررسی کنید. برای اینکه از فشار هوای لاستیک خود اطمینان حاصل نمایید، می توانید به دفترچه آن نگاهی بیاندازید. چنانچه دفترچه لاستیک در دسترس نیست، می توانید از افرادی که در این زمینه تخصص دارند، کمک بگیرید. فشار لاستیک خودروی شما نباید بیش از اندازه کم و یا زیاد باشد. در صورتی که فشار لاستیک بیش از حد زیاد باشد موجب خواهد شد، که کنترل خودرو سخت تر باشد. فشار در صورت کم بودن نیز موجب می گردد، که لاستیک خودروی شما زودتر فرسوده گردد.

لاستیک زاپاس را چک کنید

باید همیشه لاستیک زاپاس به همراه داشته باشید. چون هر لحظه امکان دارد، که لاستیک خودروی شما پنچر شود. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید، که لاستیک زاپاس به همراه دارید و همچنین از سالم بودن آن نیز مطمئن شوید. در ابتدا فشار و پارگی لاستیک زاپاس را چک کنید‌. در صورتی که مشکلی وجود داشت، باید با کمک گرفتن از افراد متخصص مشکل آن را رفع نمایید.

بررسی پوسیدگی و پارگی لاستیک

برای اینکه از پنچر شدن لاستیک خودرو جلوگیری نمایید، باید بررسی نمایید، که لاستیک خودروی شما پوسیدگی یا پارگی نداشته باشد. به دلایل گوناگون در طی زمان ممکن است، که لاستیک خودروی شما دچار پوسیدگی و پارگی شود. این مشکلات به دلایلی مانند مشکلات جاده ها و رانندگی بد اتفاق می افتد.

بررسی ترمز و لنت

لنت و ترمز بر روی عمر و دوام لاستیک خودرو بسیار تاثیر گذار می باشند. در صورتی که ترمز خودرو به صورت صحیح کار نکند، موجب می‌شود، که لاستیک خودرو پنچر شود. برای اینکه از پنجری خودروی خود جلوگیری نمایید. بنابراین همواره باید لنت و ترمز را مورد بررسی قرار دهید.

استفاده مساوی از لاستیک ها

شاید تصور داشته باشید، که لاستیک های خودرو به یک میزان کار می کنند، اما این اشتباه است. امکان دارد، که در قسمتی از خودرو فشار بیشتری به لاستیک وارد گردد. بنابراین پیشنهاد می‌شود، که هر ده الی پانزده هزار کیلومتر لاستیک های خودرو را چرخانده و در نقطه دیگری استفاده نمایید.

از خطر دوری کنید

پیشنهاد می شود، تا جایی که امکان دارد در مکان ها و جاده های خطرناک رانندگی نکنید و از ساختمان های نیمه کاره و جاده هایی که شرایط خوبی ندارند دوری نمایید. رانندگی کردن در این شرایط موجب می‌شود، که احتمال پنچر شدن لاستیک خودروهای شما بالاتر باشد. بنابراین بهتر است، که مسیر های بهتر را انتخاب نمایید.

بار سنگین حمل نکنید

لاستیک های خودرو تحمل بار و فشار بسیار زیاد را ندارند. بنابراین باید به این موضوع توجه کافی داشته باشید. وقتی که در خودروی شما مسافرین زیادی سوار شده باشند و یا اینکه با استفاده از خودرو بار بسیار سنگین حمل می کنید، احتمال پنچر شدن لاستیک خودرو بسیار افزایش خواهد یافت. برای جلوگیری از این مشکل همیشه باید به وزن مناسب توجه داشته و آن را رعایت نمایید.

استفاده کردن از گارانتی

در صورتی که لاستیک خودروی شما گارانتی تعویض دارد، از آن استفاده نمایید. هر کدام از گارانتی ها برای تعویض، شرایط خاصی را دارند. در صورت داشتن گارانتی با مسئولان تماس حاصل کرده و بخواهید، که لاستیک خودروی شما را عوض کنند.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  علت لاستیک سایی خودرو چیست | بررسی کامل دلایل لاستیک سایی خودرو

علائم پنچر شدن لاستیک خودرو

پنچر شدن لاستیک خودرو برای همه رانندگان ترس و واهمه ایجاد می کند. وقتی خودروی در حال حرکت پنچر می شود، هشدار دهنده بوده و در برخی مواقع مانند انفجار ترسناک نیست. امکان دارد، که وقتی خودرو در حال حرکت است رانندگان متوجه نشوند، که لاستیک خودروی آنها پنچر شده است. در این حالت می توانید مشکل را در منزل برطرف نمایید.

پنچری

حرکت خودرو به راست و چپ

امکان دارد وقتی که راننده در حال رانندگی است متوجه شود، که خودرو به صورت ناخودآگاه به طرف راست و چپ منحرف می گردد. در این حالت باید بدانید، که ماشین شما پنچر شده است. خونسردی خود را حفظ نمایید و تسلط بر روی فرمان ماشین داشته باشید و ماشین را به طرف حاشیه جاده هدایت نمایید و پنچرگیری آن را انجام دهید.

فرمان اتومبیل سفت شده است

وقتی که متوجه می شوید فرمان اتومبیل شما سفت شده است و چرخش آن به راحتی انجام نمی گردد، باید خونسردی خود را حفظ کرده و ماشین را در کنار جاده متوقف کنید و اگر امکان پنچرگیری لاستیک وجود داشت این کار را انجام دهید. در صورتی که نمی توانید این کار را انجام دهید بهتر است، که با تعمیرکاران تماس حاصل کنید، تا در کمترین زمان ممکن به کمک شما آمده و پنچری لاستیک خودرو شما را بگیرند.

لاستیک لرزش دارد

از علائم شایع دیگر که شما می توانید از پنچر شدن لاستیک خودرو آگاه شوید این است، که لاستیک خودرو لرزش دارد. در این حالت علاوه بر لرزش لاستیک، فرمان خودرو انحراف پیدا خواهد کرد. در این حالت باید به فرمان اتومبیل خود مسلط باشید و اقدامات لازم برای پنچرگیری آن را انجام دهید.

عمر مفید لاستیک خودرو

برای عمر مفید لاستیک خودرو نمی توان زمان و تاریخ دقیق را در نظر گرفت. برخی از خودروسازها این زمان را در حدود ده سال و برخی دیگر شش سال می دانند. البته پس از گذشت چند سال اول باید وضعیت لاستیک خودروها به صورت مرتب چک شود و نحوه عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

همچنین با توجه به نحوه رانندگی یا نگهداری از لاستیک خودرو ممکن است، که طول عمر مفید آن کمتر یا بیشتر باشد. تاریخ انقضای لاستیک خودروها به موارد گوناگونی بستگی خواهد داشت، که هر کدام از آنها تاثیر خاصی خواهند داشت و عمر مفید لاستیک خودروها را بیشتر یا کمتر می کنند.

مواردی مانند نور و گرما، نحوه نگهداری و رانندگی هوای شرجی، تعداد پنچرگیری و… از عواملی هستند، که در تاریخ انقضای لاستیک خودرو رابطه مستقیم دارند.

سخن تکمیلی

پنچر شدن لاستیک خودرو برای رانندگان خوشایند نبوده و دردسرهایی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است، که دلایل پنچر شدن لاستیک خودرو را بدانید، تا بتوانید از بروز این مشکل تا حد امکان پیشگیری کنید. در صورتی که لاستیک خودروی شما پنچر شد، در ابتدا باید خونسردی خود را حفظ کرده و تسلط به خودرو داشته باشید و پس از آن در کنار جاده توقف کرده و اقدامات لازم برای پیشگیری را انجام دهید.

نکات مهم برای جلوگیری از پنچری خودرو | نگهداری لاستیک خودرو

امتیاز سردبیر

مجموع امتیازات

نحوه جلوگیری از پنچری لاستیک خودرو

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا