مجله ساختمان

تفاوت رنگ پلاستیکی و رنگ روغن در چیست؟

به طور کلی، رنگ ها سه نوع هستند که عبارتند از: پلاستیکی، آکریلیک و روغنی. هر یک از این رنگ ها، مزایا و معایبی دارند؛ که این ویژگی، رنگ ها را از هم متمایز کرده است. در بازار انواع و اقسام رنگ ها وجود دارد که برای کار های مختلف ساخته شده اند؛ به طور مثال: برای دکوراسیون، خوردگی و … استفاده می‌شوند‌. حالا سؤال شما این است که کدام یک از این رنگ ها بهتر هستند؟ پاسخ این سؤال، به کیفیت رنگ بر‌ می‌گردد. ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب را در رنگ داشته باشید و جزئیات و خصوصیات هر کدام از آن ها را بسنجید و با تفاوت رنگ پلاستیکی و رنگ روغن بیشتر آشنا شوید.

ویژگی رنگ های روغنی چیست

رنگ های روغنی در زمان قدیم، طرفدار های زیادی داشت و اکثر مردم از این نوع رنگ، استفاده می‌کردند. رنگ های روغنی، به خاطر این که براق و قابل شستشو هستند، بسیار محبوب اند؛ و برای مکان هایی مثل: آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام مناسب هستند. چون به راحتی می‌توانید لکه های آن ها را پاک کنید.

هر یک از رنگدانه های موجود در رنگ روغنی، یک لایه روغن دارد. یکی از مزایای مهم رنگ های روغنی؛ انعطاف پذیری آن، و خشک شدن پیوسته آن و همچنین بعد از خشک شدن، دیوار را شفاف و براق می‌کند، و به خاطر همین موضوع از رنگ های آکریلیک و پلاستیکی بهتر است. یکی دیگر از مزایای رنگ روغنی این است که، کیفیت و جنس آن، قبل کار، حین کار و بعد کار هیچ تفاوتی ندارد، بر این اساس، می‌توانید با خیال راحت این نوع از رنگ را برای منزلتان انتخاب کنید و رنگ آمیزی کنید.

ویژگی رنگ های پلاستیکی چیست

رنگ های پلاستیکی نسبت به رنگ های روغنی، امروزه کاربرد زیادی دارند و مواد پایه آن ها از جنس لاتکس است. رنگ های پلاستیکی در دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. رنگ های تمام پلاستیک
  2. رنگ های نیم پلاستیک

هر دوی این رنگ ها در بازار وجود دارند. برخی از افراد بر این باور هستند که، رنگ های پلاستیکی را می‌توان شست؛ اما این مطلب تا حدودی نادرست است، چون به طور ۱۰۰ درصدی نمی‌توانید مانند رنگ های روغنی، آن ها را بشویید؛ در نتیجه اگر یک رنگ قابل شستشو برای منزلتان می‌خواهید، رنگ های پلاستیکی گزینه مناسبی نیستند.

رنگ های پلاستیکی چه خصوصیاتی دارند

رنگ های پلاستیکی عموما بدون بو هستند و بسیار سریع، خشک می‌شوند. رنگ های پلاستیکی با آب مخلوط می‌شوند و از این جهت بدون بو هستند، از این رو، اگر افرادی که از بوی رنگ خوششان نمی‌آید، این رنگ گزینه مناسبی است. هرچند، رنگ های آکریلیک هم بدون بو هستند و با رنگ های روغنی متفاوت هستند.

رنگ های پلاستیکی، این ویژگی را دارند که با تونر، مخلوط شوند، اما اگر شما رنگ های پلاستیکی مرغوبی را خریداری نمایید، می‌توانید آن ها را تا حدودی بشویید. ولی یکی از خصوصیات بسیار مهم رنگ های پلاستیکی این است که، سرعت رنگ آمیزی شما را بالا می‌برد. از این رو، اکثر ساختمان ها را با رنگ های پلاستیکی، رنگ آمیزی می‌کنند. پس ویژگی های رنگ پلاستیکی را می‌توان در این جمله توصیف کرد؛ که عبارتند از:

  1. سرعت کار شما را بالا می‌برند.
  2. سریع خشک می‌شوند.
  3. پوشش دهی بالایی دارند.
  4. بدون بو هستند.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  کاربرد گچ در صنعت ساختمان سازی

معایب رنگ های پلاستیکی چیست

رنگ های بی کیفیت پلاستیکی، که از نوع غیرقابل شستشو هستند، سریع چروک می‌شوند؛ و رنگ های پلاستیکی در کل، آب را به خود می‌گیرند که از این نظر اصلا خوب نیستند‌. از رنگ های پلاستیکی نمی‌توانید بر روی فلز هایی مثل: در و پنجره، سطح های مختلف فلزی و نرده ها استفاده کنید. از این نوع، از رنگ ها در اتاق خواب ها و آشپزخانه ها استفاده نکنید، چون همانطور که گفتیم شست و شوی صد درصدی را ندارند و همچنین رنگ های پلاستیکی را نمی‌توانید با غلتک بر روی دیوار، رنگ آمیزی کنید.

معایب رنگ های پلاستیکی چیست

ویژگی رنگ های آکریلیک چیست

رنگ های آکریلیک در مقایسه با دو نوع رنگ قبلی، کمتر اسم آن را شنیده اید. اما بر خلاف این که، زیاد شناخته شده نیست؛ کیفیت بالایی نسبت به آن ها دارد؛ همچنین ماندگاری طولانی مدت دارد و مقاوم است. رنگ های آکریلیک هم، سرعت کارایی بالایی دارند و سطح دیوار را، شفاف و گیرا می‌کنند. رنگ های آکریلیک به دلیل داشتن ماده ای به نام آنتی استاتیک دوده، ذرات معلق هوا را به خود جذب نمی‌کنند و در این صورت آلوده نمی‌شوند؛ همچنین رنگ های آکریلیک، هیچ بویی ندارند طوری که برخی از شرکت های تولید کننده آن، به این نوع از رنگ ها رایحه هایی را اضافه می‌کنند تا بوی خوبی دهند.

بهتر است منزلتان را با رنگ های آکریلیک، رنگ آمیزی کنید؛ چون بعد از زمان طولانی هنوز آن شادابی و سر زنده بودن رنگ را مشاهده می‌کنید. این نوع از رنگ ها، به هیچ عنوان رنگ پریدگی ندارند؛ ولی رنگ های روغنی و پلاستیکی در کمتر از ۵ ماه، حالت رنگ پریدگی را به خودشان می‌گیرند که این وضعیت زیاد خوشایند نیست.

بعضی از رنگ های آکریلیک، خاصیت آنتی باکتریال دارند و باعث می‌شود بعد از رنگ آمیزی سطوح دیگر شرایطی برای رشد میکروب ها و ویروس ها نباشد، در حالی که رنگ های پلاستیکی و روغنی همچین ویژگی هایی را ندارند. در کل، این نوع از رنگ ها، آلودگی بسیار کمی دارند و همین موضوع باعث شده است که جزء رنگ های محبوب به شمار برود.
رنگ های آکریلیک، بسیار متنوع هستند و با هر سلیقه ای که دارید می‌توانید از آن ها استفاده کنید و لذت ببرید. این رنگ ها هم، توانایی حل شدن در آب را دارند و آب به آن ها نفوذ نمی‌کند و مثل رنگ های پلاستیکی، با آب پاک نمی‌شوند. رنگ های آکریلیک همانند رنگ های پلاستیکی، بسیار سریع خشک می‌شوند.

مولتی کالر چیست؟ و چه کاربردی دارد

رنگ های مولتی کالر، بسیار متنوع هستند و همچنین بسیار شناخته شده و محبوب هستند. این نوع از رنگ ها برای همه سطوح به کار برده می‌شود و مانند رنگ های پلاستیکی و آکریلیک، زمان بسیار کمی را نیاز دارد تا خشک شود. رنگ های مولتی کالر را مانند رنگ های روغنی، می‌توانید بشویید و به همین راحتیا با آب، خراشیدن و …. آسیب نمی‌بینند.

محافظ بلکا چیست

بسیاری از افراد، محافظ بلکا را به نوعی رنگ می‌شناسند؛ در حالی که بلکا یک رنگ نیست بلکه یک محافظ سلولزی است و قابلیت شست و شوی را هم دارد. ضخامت بلکا زیاد است و در برابر گرما، سر و صدا و سرما عایق خوبی دارد. هزینه محافظ بلکا، زیاد نیست و می‌توانید آن را در محل کار و منزل اجرا کنید.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  طراحی پایدار چیست و چگونه در معماری استفاده می‌شود؟

رنگ های نانو چیست

علاوه بر آن که، رنگ های پلاستیکی، روغنی و آکریلیک را نقد و بررسی کردیم، رنگ های نانو هم وجود دارند. رنگ های نانو دارای ویژگی هایی مانند: مقاوم بودن در برابر حرارت، خراش و ضربه هستند و همچنین رنگ های نانو خصوصیات ضد آب بودن، آنتی باکتریال و توانایی ترمیم شوندگی را هم دارند. رنگ های نانو، از جدید ترین رنگ ها به شمار می‌روند و کیفیت بسیار بالایی را هم دارند‌.

ویژگی های رنگ پتینه چه می باشد

رنگ های پتینه در دو سبک کلاسیک و مدرن، انجام می‌شوند. در سبک کلاسیک، بیشتر از نقاشی و طراحی استفاده می‌کنند و در سبک مدرن آن، از سطح های برجسته و طراحی های ساده استفاده می‌کنند؛ رنگ های پتینه هم قابل ترمیم هستند و ماندگاری طولانی مدتی را دارند.

ویژگی های رنگ پتینه چه می باشد

ویژگی های رنگ کنیتکس

رنگ های کنیتکس حالت چرم مانندی را دارند، که پوشش برجسته ای را بر روی سطح ایجاد می‌کنند. این نوع از رنگ، دوام و پوشش دهی بالایی دارد و در برابر تغییرات آب و هوایی، مقاومت بیشتری دارد. پایه این رنگ، از ماده هایی مانند: پنبه نسوز، مواد رنگی و رزین و پرلیت است. این رنگ ها خودشان به سه دسته: روغنی، پلاستیکی و آکریلیک تقسیم می‌شوند که کارایی هر کدام از آنها متفاوت است.

در نقاشی ساختمان، کدام یک از رنگ ها را استفاده کنیم

با توجه به خصوصیات رنگ های آکریلیک، پلاستیکی و روغنی می‌توانید یک تصمیم درست راجع‌به نقاشی ساختمان خود، بگیرید. البته علاوه بر آن ها، محلی که می‌خواهید بر دیوار آن رنگ آمیزی کنید، بسیار مهم است. اما در کل، رنگ های آکریلیک، نسبت به رنگ های روغنی و پلاستیکی، گزینه بسیار مناسبی هستند و با تنوع زیادی که دارد، باب میل همه است. در موارد زیر تفاوت هایی را، راجع‌به رنگ های آکریلیک با رنگ های روغنی و پلاستیکی، ذکر می‌کنیم:

  1. حلال رنگ های آکریلیک برپایه آب است، در حالی که حلال رنگ های روغنی بر پایه مواد نفتی است.
  2. رنگ های آکریلیک نسبت به رنگ های روغنی، بدون بو هستند و در کوتاه ترین زمان ممکن، خشک می‌شوند.
  3. رنگ های آکریلیک، پایه ی زیستی دارند؛ در نتیجه اگر دوستدار طبیعت هستید، این رنگ گزینه مناسبی است.

اما همانطور که گفتیم، رنگ های آکرولیک زیاد شناخته شده نیستند و بسیاری از مردم در حال حاضر، از رنگ های روغنی استفاده می‌کنند. چون رنگ های روغنی نسبت به رنگ های آکریلیک و پلاستیکی، شستشوی ۱۰۰ درصدی را دارند و به خاطر همین، بسیار پرطرفدار است. ولی باز هم توصیه می‌کنیم با توجه به محلی که می‌خواهید رنگ آمیزی کنید، جنس رنگ را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید رنگ شما آنتی باکتریال باشد و ماندگاری زیادی داشته باشد، رنگ های آکریلیک بهتر هستند، ولی اگر برای شما شستشو مهم است، می‌توانید از رنگ های روغنی استفاده کنید. اما اگر دوست دارید رنگ شما در سریع ترین زمان ممکن خشک شود، رنگ های پلاستیکی گزینه خوبی هستند.

تفاوت رنگ پلاستیکی و رنگ روغن

امتیاز سردبیر

مجموع امتیازات

در این مقاله در رابطه با تفاوت رنگ پلاستیکی و رنگ روغن و اکریلیک برای شما توضیحاتی را شرح داده ایم.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا