مجله لوازم خانگی

معرفی اجزا و قطعات ساندویچ ساز و عملکرد آنها

معرفی اجزا و قطعات ساندویچ ساز و عملکرد آنها | نگهداری و استفاده صحیح از ساندویچ ساز

ساندویچ سازها از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آنها در عملکرد درست این دستگاه نقش پررنگ و مهمی را ایفا می‌کنند. قطعه‌های مختلف ساندویچ ساز شامل قسمت‌ها مکانیکی و الکتریکی می‌باشد. قسمت‌های الکتریکی به بخش‌هایی گفته می‌شود که برای عملکرد نیاز به برق و جریان الکتریکی دارند. مثل المنت.

به دیگر قسمت‌های ساندویچ ساز که برای کار کردن و فعالیت نیاز به برق و انرژی الکتریکی ندارند، قسمت مکانیکی ساندویچ ساز گفته می‌شود. از این دستگاه برای درست کردن غذاهای آسان و راحت مانند ساندویچ‌ها استفاده می‌کنند. ساندویچ ساز از قسمت پایین و بالای دستگاه حرارت یکنواخت می‌دهد و موجب می‌شود مواد پخته شوند.

قطعات مختلف ساندویچ ساز

در صورتی که قطعات مختلف و اجزای گوناگون ساندویچ ساز را به خوبی بشناسید، می‌توانید فرایند عیب یابی و تعمیر این دستگاه را در مدت زمان بسیار کمتری انجام دهید. چنانچه در هر کدام از اجزای مختلف مشکلی به وجود آید و عملکرد درست نداشته باشد، کارکرد کل دستگاه مختل خواهد شد.

قفل ساندویچ ساز

یکی از اجزای دستگاه ساندویچ ساز که روی دسته‌ی دستگاه قرار داده شده است، قفل آن می‌باشد. در حقیقت با محکم کردن و بستن این قفل دستگاه شما فعالیت خود را می‌تواند به خوبی انجام دهد. وقتی که دستگاه را به برق می‌زنید، باید مواد را داخل ساندویچ ساز قرار داده و پس از آن قفل درب ساندویچ ساز را محکم نمایید. در صورتی که قفل درب دستگاه خوب بسته نشود، یا ایرادی داشته باشد، موجب خواهد شد که حرارت درون ساندویچ ساز کم شود. برای رفع مشکلات مربوط به قفل درب ساندویچ ساز حتماً باید از تکنسین مجرب در این حوزه کمک بگیرید.

سینی تست ساندویچ ساز

همانطور که از اسم این قطعه مشخص است، سینی می‌باشد که داخل دستگاه قرار گرفته و برای نان تست کاربرد دارد. در حقیقت سینی تست ساندویچ ساز سطحی می‌باشد که غذاها و ساندویچ‌های شما در ساندویچ ساز روی آن قرار می‌گیرند. در اغلب ساندویچ سازها این سینی وجود دارد. سطح سینی تست روکش نچسب دارد. سینی تست را در مواقعی که لازم است، می‌توانید از دستگاه جدا نمایید.

ساندویچ ساز

بدنه ساندویچ ساز

خارجی‌ترین بخش ساندویچ ساز بدنه آن می‌باشد که اغلب مواقع از جنس‌های بسیار مقاوم مانند آلومینیوم یا چدن ساخته می‌شود و دلیل آن این است که بدنه در برابر گرما و حرارت ساندویچ ساز مقاوم بوده و آسیب نبیند. همچنین رنگ‌هایی که به بدنه ساندویچ ساز زده می‌شود، باید به حرارت و گرما مقاوم باشد.

ضامن ساندویچ ساز

از قطعه‌های دیگر ساندویچ ساز می‌توان به ضامن این دستگاه اشاره نمود. ضامن ساندویچ ساز قطعه‌ای است که به فیکس شدن و اتصال سینی‌های داخلی دستگاه کمک می‌کند. همانطور که قبلاً گفته شد، اکثر سینی‌های ساندویچ ساز این قابلیت را دارند که از دستگاه جدا شوند. برای انجام دادن این کار لازم خواهد بود که ضامن‌ها را از سینی جدا نمایید.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  راهنمای تعمیر اتو مو|مشکلات رایج اتو مو

دستگیره ساندویچ ساز

یکی دیگر از بخش‌های خارجی دستگاه ساندویچ ساز دستگیره‌های آن می‌باشد که متصل به بدنه آن است. دستگیره‌ها بیشتر از جنس‌های عایق و مقاوم تهیه می‌شوند تا حرارت و گرما را انتقال ندهند. به این ترتیب کاربران به راحتی می‌توانند وقتی که دستگاه روشن است، درب آن را باز و باز بسته کنند. قفل درب دستگاه نیز در اکثر برندها و مدل‌ها روی دستگیره قرار داده شده است.

پایه ساندویچ ساز

قسمت‌هایی که متصل به بدنه می‌باشند و موجب تعادل ساندویچ ساز می‌شوند، پایه‌های این دستگاه هستند. در بعضی از مدل‌ها علاوه بر پایه‌های معمولی پایه‌های دیگری نیز قرار داده شده است که موجب می‌شود ساندویچ ساز به صورت عمودی یا ایستاده نیز بتواند قرار بگیرد.

سینی گریل ساندویچ ساز

در بعضی از مدل‌های ساندویچ ساز قطعه دیگری به نام سینی گریل وجود دارد که دارای روکش نچسب می‌باشد. این سینی برای گریل کردن گوشت یا سبزیجات کاربرد دارد. گریل ساندویچ ساز با شیارها و خطوطی که دارد، قابل تشخیص است. حتی شکل این شیارها روی مواد غذایی نیز باقی می‌ماند.

نشانه‌گر برق ورودی ساندویچ ساز

نشانه‌گر برق ورودی ساندویچ ساز در حقیقت چراغ‌هایی می‌باشند که به اسم لامپ خبر نیز شناخته می‌شوند. در بعضی از برندها و مدل‌ها که فقط یک چراغ روی آنها قرار داده شده است، وقتی که ساندویچ ساز به برق وصل می‌شود، چراغ هم روشن می‌گردد. که همان نشانه‌گر برق ورودی دستگاه می‌باشد. در بعضی از مدل‌های دیگر که دو نوع چراغ روی دستگاه قرار دارد، نشانه‌گر برق ورودی دستگاه، چراغ قرمز رنگ است.

نشانه‌گر کار ساندویچ ساز

نشانه‌گر کار ساندویچ ساز کارکردی مانند نشانه‌گر برق ورودی این دستگاه دارد. فقط پس از نشانه‌گر برق ورودی به نمایش در می‌آید. بدین معنا که در مدل‌هایی که از نوع تک چراغ هستند، چنانچه چراغ روشن شد، نشانه‌گر برق ورودی می‌باشد و خاموش شدن چراغ، نشانه‌گر کار ساندویچ ساز می‌باشد.

ساندویچ سازهایی که از مدل دو چراغ هستند، پس از خاموش شدن چراغ قرمز که نشانه‌گر برق ورودی می‌باشد، چراغ سبز که همان نشانگر کار ساندویچ ساز است، روشن می‌گردد. در حقیقت نشانه‌گرها به ترتیب به معنای روشن بودن ساندویچ ساز و پس از آن آماده شدن دستگاه برای پخت مواد است.

المنت حرارتی ساندویچ ساز

از دیگر قطعات بسیار مهم ساندویچ ساز المنت‌های حرارتی آن می‌باشد. این المنت‌ها گرم کردن کفه ‌های پایین و بالای ساندویچ ساز را انجام می‌دهند. به همین علت در صورت مواجه با خرابی دستگاه ساندویچ ساز شما گرم نخواهد شد. برای رفع مشکل مجبور خواهید بود که المنت‌های دستگاه ساندویچ ساز را عوض نمایید.

ترموستات ساندویچ ساز

ترموستات ساندویچ ساز از حساسیت زیادی برخوردار می‌باشد. اگر ترموستات دستگاه معیوب شود، ساندویچ ساز گرم نخواهد شد. چون وظیفه انتقال گرما و گرم کردن کفه‌های پایین و بالای ساندویچ ساز را در درجه حرارت مشخص بر عهده دارد. ترموستات ساندویچ ساز هم در صورت خراب شدن باید به صورت کامل عوض شود و نمی‌توان آن را تعمیر کرد.

طریقه استفاده از ساندویچ ساز

استفاده از ساندویچ ساز بسیار ساده و آسان می‌باشد وقتی که ساندویچ ساز تهیه می‌کنید، دفترچه راهنما به همراه آن خواهد بود. با مطالعه آن می‌توانید به صورت صحیح و اصولی از این دستگاه استفاده نمایید.

  • در ابتدا باید ساندویچ ساز خود را به پریز برق متصل کنید و چند لحظه اجازه دهید تا دستگاه به خوبی گرم شود.
  • با توجه به مدل دستگاه شما با گرم شدن دستگاه چراغ‌های سبز یا قرمز روشن خواهد شد.
  • در عین حال که ساندویچ ساز شما آغاز به گرم کردن می‌کند، باید ساندویچ مورد علاقه خود را تهیه و آماده نمایید. می‌توانید از نان مخصوص، قهوه‌ای یا سفید استفاده کنید.
  • پس از آن به انتخاب خود کمی سبزیجات، گوشت و پنیر به دلخواه خود درون نان قرار دهید.
  • حتماً باید در دو طرف ساندویچ کمی کره یا روغن مالیده شود. می‌توانید روی صفحات داخلی ساندویچ ساز خود کمی روغن مایع اسپری نمایید.
  • حالا ساندویچ را در قسمت پایانی ساندویچ ساز قرار داده و دقت داشته باشید که دستگاه شما بسیار داغ است و در حین کار باید مواظب دستان خود باشید.
  • پس از آن درب ساندویچ ساز خود را بسته و گره بالایی آن را ببندید.
  • وقتی که پخت ساندویچ انجام شد، نشانگر به شما خواهد گفت که چه زمانی ساندویچ آماده شده است. با توجه به طراحی و ساخت دستگاه چراغ‌ها متفاوت خواهند بود. برای اطمینان می‌توانید کتابچه راهنمای آن را بخوانید.
  • حالا می‌توانید ساندویچ را از بین درب دستگاه جدا نموده و ساندویچ ساز خود را خاموش کرده و از برق بکشید.
  • تا خنک شدن ساندویچ ساز صبر کنید و پس از آن با استفاده از پارچه مرطوب دستگاه خود را به خوبی تمیز کنید. ساندویچ ساز خود را بسته و در محل مناسب نگهداری نمایید.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  خدمات تعمیرات اتو تکنو Tecno | دلایل داغ نشدن اتو تکنو

کار با دستگاه ساندویچ ساز راحت و ساده می‌باشد، اما باید به چند ترفند و نکته در حین استفاده از این دستگاه توجه داشته باشید. همانطور که گفته شد، باید پیش از استفاده از این دستگاه دفترچه راهنمای کاربر را با دقت مطالعه نمایید. به ویژه افراد مبتدی باید این کار را انجام دهند تا هم به دستگاه آسیب نرسانند و هم از نتیجه کار راضی باشند.

برای اینکه از چسبندگی مواد جلوگیری شود باید از قبل دستگاه خود را گرم کرده و کمی روغن مایع یا کره استفاده نمایید. با انجام دادن این کار ساندویچ به راحتی از دستگاه جدا خواهد شد.

در مدل‌های پیشرفته ساندویچ ساز دو نوع لامپ قرمز و سبز استفاده شده است که لامپ قرمز نشان دهنده آماده شدن دستگاه و افزایش دمای آن می‌باشد و لامپ سبز نشان دهنده این است که حرارت ساندویچ ساز شما مطلوب بوده و می‌توانید مواد مورد نیاز خود را داخل آن قرار دهید.

همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که نیازی به پشت و رو کردن و جابجایی مواد غذایی در ساندویچ ساز نخواهد بود. چون این دستگاه در هر دو طرف دارای المنت است.

ساندویچ ساز

سخن تکمیلی

دستگاه ساندویچ ساز دارای اعضا و قطعات گوناگونی است که عملکرد درست آنها موجب کارایی خوب ساندویچ ساز می‌شوند چنانچه با این قطعات و اجزا آشنایی داشته باشید، عیب یابی دستگاه و تعمیر آن برای شما راحت‌تر خواهد بود برای اینکه قطعات مختلف ساندویچ ساز دچار خرابی و آسیب دیدگی نشود باید از نحوه استفاده صحیح و اصولی از این دستگاه آگاهی داشته باشید و تمام نکات ایمنی را در حین استفاده از این دستگاه به خوبی رعایت کنید.

معرفی اجزا و قطعات ساندویچ ساز و عملکرد آنها

امتیاز سردبیر

مجموع امتیازات

آشنایی با اجزای مختلف ساندویچ ساز

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا