خدماتخدمات نظافتی

از بین بردن باکتری و ویروس فرش

چگونه باکتری های روی فرش را از بین ببریم؟

از بین بردن باکتری و ویروس فرش کار آسانی می باشد و اگر شما در این مورد اطلاعات لازم را داشته باشید می توانید با شستشوی صحیح فرش به راحتی آلودگی های آن را از بین ببرید باکتری هایی که در فرش وجود دارند باعث بیماری های زیادی می شوند پس برای سلامت اعضای خانواده باید به نظافت فرش اهمیت زیادی بدهید ما در این مقاله از مجله ایبک می خواهیم برای شما روش از بین بردن باکتری و ویروس فرش و همچنین نحوه شستشوی اصولی فرش در منزل را به طور کامل توضیح دهیم تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

باکتری و ویروس های موجود در فرش چه خطری دارند؟

امروزه در بیشتر منازل ما ایرانی ها انواع فرش ها پیدا می شود و تقریبا جزو اصلی ترین وسایل منزل است پس لازم است که شما در مورد باکتری و ویروس فرش اطلاعات کافی داشته باشید.

باکتری ها و ویروس هایی که در فرش وجود دارند می توانند مهمترین دلیل برای بیماریهای پوستی باشند و حتی این باکتری ها تاثیر بدی در دستگاه تنفس می گذارند حتی می توان گفت مهمترین دلیل بیماری کودکان و نوزادان باکتری های موجود در فرش می باشد پس باید همیشه به رفع این آلودگی توجه کنید و سعی کنید با روش های مناسب و در مدت کوتاه این آلودگی ها را از بین ببرید.

حتما شما هم این سوال را از خود می پرسید که آیا شستن فرش آلودگی و باکتری را در آن از بین می برد؟ در جواب شما باید بگوییم که استفاده از شوینده مناسب می تواند تاثیر بسزایی در نابودی باکتری و ویروس های فرش داشته باشد ولی نکته قابل توجه این است که باید فرش با آب فراوان و دمای مناسب آب شسته شود نکته دیگر که باید بدانید و بسیار مهم می‌باشد این است که روش خشک کردن فرش هم اهمیت دارد شما باید فرش را مستقیماً زیر نور آفتاب خشک کنید و به هیچ عنوان فرش را که هنوز رطوبت دارد پهن کنید بعضی از افراد می پرسند آیا این روش که فرش ها را برای شستشو به قالیشویی بدهیم درست است یا خیر؟ آیا ویروس های فرش از بین میرود؟

جواب این سوال این است که روش کار قالیشویی که شما فرش را به آنها سپرده اید بسیار مهم می باشد مثلاً مهم است که از محلول و شوینده مناسب استفاده کرده باشند و نکات اصولی را برای شستشو رعایت کرده باشند اگر این طور باشد بله، شستشو به وسیله قالیشویی هم می تواند ویروس ها و باکتری های فرش را از بین ببرد پس سعی کنید برای اینکه فرش شما کاملاً پاک و تمیز شود و ویروس و باکتری هم در آن از بین برود حتماً فرش را برای شستشو به محل های معتبر بسپارید در اصل می توان گفت که فرق زیادی است بین شستن معمولی و شستن دقیق و ضدعفونی کردن کامل فرش.

شستن فرش در منزل و از بین بردن باکتری و ویروس فرش

اگر می‌خواهید فرش خود را بشویید دقت داشته باشید که از شوینده های آنتی باکتریال استفاده کنید شوینده ها باید حداقل ۱۰ دقیقه روی فرش بماند تا کاملاً اثر کند و ویروس و باکتری را از بین ببرد. شستن فرش به صورت سطحی هیچگاه باعث از بین رفتن باکتری و ویروس های فرش نمی شود سعی کنید نسبت به جنس فرش، از آب داغ و آب گرم استفاده کنید و حتماً از شوینده های مناسب برای این کار استفاده کنید شستشوی چندمرحله‌ای و آبکشی فرش در مرحله آخر فراموش نشود اگر تمامی مراحل را کاملاً رعایت کنید حدود ۹۰ درصد از آلودگی های فرش شما از بین می رود اگر به نکاتی که برای شما بیان می کنیم توجه کامل کنید می توانید به راحتی باکتری و ویروس فرش را از بین ببرید.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  معرفی 4 مورد از انواع خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل

انتقال ویروس از فرش به انسان

باکتری و ویروس فرش می توانند به راحتی با تماس به افراد انتقال پیدا کنند و این باعث به خطر افتادن سلامتی افراد خانواده خواهد شد بعضی از لوازم منزل شما می‌تواند منبع آلودگی باشد پس باید از تمیز کردن آنها غفلت نکنید و نهایت دقت را انجام دهید و سعی کنید با شستشوی عمیق فرش، از بروز بیماری و مشکلات جدی در خانه جلوگیری کنید.

مهمترین منبع آلودگی در منزل چیست؟

باکتری و ویروس فرش

تقریبا می توان گفت فرشها مهمترین منبع آلودگی در منزل هستند زیرا گرد و غبار و کثیفی ها و میکروب ها در بین الیاف فرش جمع می شوند و به راحتی می توانند آنجا رشد کنند بدون این که شما آنها را ببینید و تبدیل شوند به یک منبع اصلی برای بروز بیماری های مختلف. ویروس ها می توانند تا ۱۲ روز روی فرش زنده بمانند پس دقت داشته باشید که برای شستن فرش حتما آن را عمیق و با توجه بشویید.

فرش ها را با بخار و حداقل ۷۰ درجه سانتیگراد برای ۵ دقیقه دقیقه تمیز کنید تحقیقات نشان داده است که استفاده از جاروبرقی نمی‌تواند باکتری ها و ویروس های فرش را از بین ببرد و فرش برای تمیزی نیاز به شستشوی دقیق دارد امروزه به دلیل بیماری کرونا بحث نظافت در منزل با روشهای مناسب و اصولی انجام می شود زیرا تحقیقات نشان داده که این ویروس ها می توانند ساعت ها در سطوح مختلف زنده بمانند پس منابعی که می تواند آلوده باشد باید با توجه خاصی تمیز شود.

نکات مهم برای جلوگیری از آلودگی فرش

بعضی از نکات مهمی که شما برای کم کردن آلودگی فرش باید بدانید موارد زیر است:.

  • هیچ گاه با کفش وارد منزل نشوید زیرا کفش ها منبع آلودگی هستند.
  • روزی یکبار به کمک جاروبرقی روی فرش ها را جارو بکشید.
  •  از بخارشوی برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.
  •  سعی کنید هفته ای یکبار فرشها را زیر نور مستقیم آفتاب بگذارید.
  • برای شستن فرش ها حتما به قالیشویی معتبر و حرفه ای مراجعه کنید تا از تمیز شدن فرش خود مطمئن شوید.
  •  می توانید در حیاط منزل به کمک محلول های آنتی باکتریالی که به راحتی هم پیدا می شوند، به همراه شوینده مناسب، فرش را اصولی و عمیق بشویید تا احتمال بروز بیماری را به حداقل برسانید.

روش شستن فرش در منزل

باکتری و ویروس فرش

اگر شما تصمیم گرفتید که فرش خود را در منزل بشویید باید به موارد زیر توجه کنید:

۱- شستشوی فرش نیاز به فضای مناسب دارد اگر فضای منزل شما برای شستشوی فرش مناسب است شما می‌توانید با در نظر گرفتن رعایت مصرف آب، فرش در منزل بشویید ولی اگر شما آپارتمان نشین هستید و فضای لازم را برای شستشوی فرش ندارید بهتر است که شستن فرش را به قالیشویی های معتبر و مطمئن بسپارید.

۲- قبل از اینکه فرش را بشویید با جارو کردن و یا تکان دادن، گرد و غبار آن را بگیرید فقط دقت داشته باشید که به تار و پود فرش آسیب نرسد.

۳- قبل از شستشو بررسی کنید که آیا فرش شما رنگ می دهد یا خیر؟ برای این منظور یک پارچه سفید را مرطوب کرده و روی گوشه ای از فرش بکشید اگر پارچه رنگ گرفت آنگاه خودتان فرش را نشوید و شستشوی آن را به افراد ماهر بسپارید.

۴- برای اینکه آب اضافی از فرش خارج شود برای شستن فرش از سطحی استفاده کنید که سخت و شیب دار باشد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  رفع گرفتگی لوله فاضلاب و حمام با کدام اسید امکان پذیر است؟

۵- برای شستشوی فرش درجه حرارت شما باید متوسط باشد و از آب ولرم استفاده کنید.

۶- هیچگاه برای شستن فرش از شوینده های قلیایی استفاده نکنید برای این کار می توانید از شامپو فرش، پودر شستشوی دستی، مایع ظرفشویی و یا پودر صابون استفاده کنید اگر روی فرش شما لکه چربی وجود ندارد می توانید شوینده را با آب رقیق کنید و از آن استفاده کنید.

۷- بعد از اینکه فرش را شستید آنرا آبگیری کنید و پرز های اضافه را به کمک حوله بگیرید اگر احساس می کنید که فرش شما رنگ می دهد بگذارید چند ساعت بماند تا رنگ به قسمت های دیگر راه پیدا نکند.

۸- برای اینکه فرش را خشک کنید آن را از پشت در فضای آفتاب پهن کنید.

۹- برای خشک کردن فرش از وسایل حرارتی و گرم کننده استفاده نکنید.

۱۰- وقتی که می خواهید فرش را پهن کنید روی ریشه فرش دوباره آب نگیرید زیرا این کار باعث زرد شدن ریشه فرش می شود.

۱۱- بعد از اینکه فرش شما کاملا خشک شد آن را به آرامی برس بکشید تا طرح های فرش در جای خود قرار بگیرد.

نحوه استفاده از شامپو فرش

اگر محل مناسبی برای شستشوی فرش ندارید می‌توانید فرش ها را به کمک شامپو فرش در منزل بشوید ما در ادامه برای شما نحوه استفاده از شامپو فرش را بیان می کنیم برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا به کمک جاروبرقی با مکش بالا گرد و غبار را از روی فرش پاک کنید.
  • از برس هایی با بافت نرم برای کشیدن شامپو فرش روی فرش استفاده کنید.
  •  هیچ گاه برای این منظور از برس‌های زبر سیمی استفاده نکنید زیرا تاروپود فرش شما آسیب خواهد دید.
  • محلول شستشو را با آب ولرم درست کنید زیرا اگر آب زیاد داغ باشد به بافت فرش شما آسیب می‌رسد ولی زیاد سرد هم نباشد زیر آب سرد قدرت پاک کنندگی ندارد.
  • شامپو فرش مناسب را انتخاب کنید. البته شامپو فرشی مناسب است که خاصیت اسیدی پایینی داشته باشد.
  •  حالا درون یک ظرف یک لیتر آب و دو فنجان شامپو فرش را با هم خوب مخلوط کنید تا کف کند.
  •  به کمک یک اسفنج یا تور کف شامپو فرش را به آرامی روی فرش بمالید.
  •  اگر شما به جای کف از خود آب محلول استفاده کنید فرش شما تمیز نخواهد شد و فقط مرطوب می شود و به مرور زمان ریشه ها می پوسد.
  •   کف شامپو فرش باعث می شود که آلودگی ها در آن حل شده و در اثر مجاورت با اکسیژن هوا در عرض نیم ساعت از بین بروند.
  • بعد از کشیدن شامپو فرش نباید تا نیم ساعت روی آن راه بروید.
  • برای شامپو فرش کشیدن کار خود را از بالای فرش شروع کنید تا مجبور نشوید روی کف شامپو فرش راه بروید.
  •  بعد از گذشته ۳۰ دقیقه روی فرش را با تور پرده و یا دستمال زبر بمالید این کار را در جهت خواب فرش انجام دهید.
  •  و بعد از آن با جاروبرقی در جهت خواب فرش آن را جارو کنید.
  •  در انتها می توانید به کمک یک برس قدیمی پرزهای فرش را شانه کنید تا فرش شما نرم و زیبا به نظر برسد.

نکته پایانی:

نظافت فرش یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شما باید به آن توجه زیادی کنید زیرا باکتری و ویروس فرش می تواند سلامت اعضای خانواده را بخطر بیندازد ما در این مقاله از مجله ایبک برای شما روش درست و اصولی شستشوی فرش در منزل و همچنین از بین بردن باکتری های موجود در آن را به طور کامل بیان کردیم امیدواریم از مطالب بیان شده حداکثر استفاده را برده باشید.

نحوه از بین بردن باکتری و ویروس فرش

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

مهمترین منبع آلودگی در منزل چیست؟

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا