تعمیراتتعمیرات کولر گازی

علت کار نکردن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی

علت کار نکردن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی کمپرسور های کولر گازی از اجزای مهم کولر هستند و در بیرون یونیت کولر قرار گرفته اند. کمپرسور قطعه ای بسیار مهم است و بدون آن، کولر نمیتواند کار کند. در این مقاله قصد داریم در مورد کار نکردن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی صحبت کنیم. چنانچه کولر شما از کمپرسور های دو قلو بهره می برد، در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید. امروزه کولر های گازی جایگزین کولر های آبی شده و در حقیقت تولید هوای گرم و سرد را در قالب یک دستگاه به انجام می رسانند. هر بخش از اسپیلت ها وظایف مربوط به خود را دارد که کمپرسور یکی از قسمت های مهم این دستگاه می¬باشد که خراب شدن و از کار افتادن آن می¬تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. کمپرسور قسمت جدایی ناپذیر از سیستم کولر گازی است. کمپرسور یا موتور کولر لازم است در فضای باز قرار گیرد و وظیفه آن گردش و به جریان انداختن گاز مبرد (گاز خنک کننده) در مدار می باشد. هر چقدر انتظار شما از خنک کنندگی کولر گازی بیشتر باشد، لازم است به دنبال کولر گازی با کمپرسور قدرتمندتر باشید. کمپرسور گاز مبرد را فشرده می کند و با کم کردن درجه حرارت گاز آن را به مایع تبدیل می‌کند و به وسیله خطوط ارتباطی آن را با فشار به یونیت داخلی کولر ارسال کرده و در آن پنل داخلی مایع مبرد تبخیر شده و گرمای محیط را جذب می‌کند. گرمای تابستان ممکن است بسیار کلافه کننده باشد و بدترین اتفاقی که میتواند رخ دهد خرابی کولر گازی و مخصوصا قسمت موتور آن است.

کمپرسور کولرگازی

دلیل کار نکردن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی

  • خرابی قطعی  سیم‌ ها
  • خراب شدن سنسور دما
  • خراب شدن برد الکتریکی
  • خراب شدن رله فرمان
  • دچار ایراد شدن خازن
  • اورلود یکی از کمپرسور های دو قلو

۱.خرابی یا قطعی سیم‌ ها

این ایراد هم در کولر های تک کمپرسور و هم کمپرسور های دو قلو  پیش خواهد آمد. سیم ‌ها بر اثر تماس مستقیم با هوا، یا به ‌مرور زمان، توانایی انتقال برق را از دست خواهند داد و این ایراد باعث می‌شود که یکی از کمپرسور ها از کار بی‌افتد. شکسته شدن فیش ‌های کمپرسور نیز ممکن است سبب کار نکردن این قطعه شود.

 ۲.خراب شدن سنسور دما در کمپرسور های دو قلو اسپیلت

سنسور های دمای محیط یکی از قسمت های مهم و حساس کمپرسور های دو قلو کولر گازی می باشند. سنسور دما لازم است در محل مناسب و ویژه ای قرار بگیرد و جابجایی غیر اصولی آن، موجب می‌شود که سنسور نتواند دما را به خوبی برآورد کند و این مورد سبب از کار افتادن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی خواهد شد.

سنسور دما

۳. خراب شدن برد الکتریکی

برد الکتریکی، وظیفه‌‌اش تامین ولتاژ برق لازم برای کولر گازی می باشد. هنگامی که برد الکتریکی دچار خرابی شود یا به هر نحوی کارکرد آن به مشکل بخورد، نمیتواند برق مورد نیاز برای فعالیت کمپرسور را تامین کند. چنانچه متوجه شدید که کمپرسور کولر گازی شما کار نمیکند، برد الکتریکی آن را چک کنید.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  دفترچه راهنمای استفاده از یخچال فریزر سامسونگ

۴. خراب شدن رله فرمان در کمپرسور های دو قلو کولر های گازی

درست است که ولتاژ کلی برق به وسیله برد الکتریکی تامین می‌شود، ولی رله فرمان نیز ولتاژ را به خیلی از اجزای آن میرساند و تامین کننده برق خیلی از اجزای کمپرسور های دو قلو کولر گازی می باشد. خوب است هنگامی که به سالم بودن برق کمپرسور مشکوک شدید، قبل از بررسی برد الکترونیکی، نگاهی به رله فرمان بیندازید.

۵. دچار ایراد شدن خازن راه انداز

خازن راه انداز، قطعه‌ ای می باشد که روی کمپرسور می‌نشیند و به روشن شدن آن یا به اصطلاح استارت خوردن آن کمک میکند. خراب شدن این قطعه، باعث می‌شود که کمپرسور دو قلو  نتواند روشن شود.  لازم است این قطعه به‌ خوبی چک شود، و اگر لازم بود آن را تعویض کنید.

۶. اورلود کمپرسور یکی از کمپرسور های دو قلو

اورلود کولر گازی داخل کمپرسور قرار گرفته است. در صورت کثیفی کولر یا فشار زیاد برق، کمپرسور بیش از اندازه گرم می‌شود. گرمای بیش از اندازه کمپرسور، سبب قطع اورلود خواهد شد. علت قطعی اورلود، این می باشد که کمپرسور کولر آسیب نبیند. همین مورد، سبب از کار افتادن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی یا هر دو آن‌ها خواهد شد.

روش های جلوگیری از خراب شدن کمپرسور کولر گازی

  1. کولر گازی را متناسب با فضای محیطی که‌ قصد دارید خنک کنید انتخاب کنید. به منظور انتخابی صحیح به ظرفیت آن دقت کنید.
  2. همه ی قطعات و لوازم موجود در کولر گازی را به صورت درست و استاندارد‌ نصب کنید. اگر که نیازی به مواردی مانند فیلترها و روغن جداکن‌ها و… نبود، از نصب آن‌ها خودداری نمایید.
  3. تمام کنترل‌ کننده‌ های ایمنی مانند کنترل دما و کنترل فشار گاز و… را حتماً به شکل استاندارد نصب کنید.
  4. اگر که کولر شما به مشکل دچار شد، حتماً از قطعات مرغوب و اصلی برای جایگزینی آن استفاده نمایید.
  5. از سرویس سالانه کولر گازی غفلت نکنید و اگر که حس کردید ایرادی برای کمپرسور پیش آمده، حتماً از یک تکنسین کمک بگیرید.

میزان اهمیت تست کمپرسور دو قلو اسپیلت

اهمیت کمپرسور در کولر های گازی مانند قلب در بدن انسان است. این قطعه اگر دچار ایراد شود، ممکن است کل سیستم کولر گازی را دچار اختلال کند. به همین دلیل در شرایط مختلف که ایرادی در کولر گازی دیده می شود، می تواند یکی از عوامل آن مشکل در کمپرسور کولر گازی باشد. زمانی که کولر گازی دچار ایراد می شود، لازم است یک تکنسین تعمیر حرفه ای کولر گازی پیش از هر کاری اقدام به تست انواع قطعات مرتبط با ایراد به وجود آمده باشد.

از آنجایی که یکی از  مهمترین قطعات کولر های گازی کمپرسور می باشد، تست این قطعه بسیار مهم است. اهمیت و ضرورت این کار زمانی بیشتر خود را نشان خواهد داد که متوجه شوید که کمپرسور یک قطعه تعمیری نیست و اگر خراب شود و یا دچار سوختگی شود لازم است تعویض شود. پس اگر در تشخیص ایراد، تعمیر کار اسپیلت اشتباه کند، نه تنها ایراد را رفع نکرده است، بلکه با تحمیل هزینه های زیاد به مشتری برای تعویض این قطعه شهرت خود را هم زیر سئوال خواهد برد.

زمان درست برای تست کمپرسور دو قلو اسپیلت

برای کولر های گازی امکان دارد مشکلات زیادی همانند سایر لوازم برقی رخ دهد، اما هر زمان که یکی از این نشانه ها در کولر های گازی دیده شد، لازم است همزمان با تست بقیه قطعات مرتبط، کمپرسور هم تست بشود:

  • به محض روشن کردن کولر گازی مقداری فن داخلی کار می کند و هنگامی که کمپرسور وارد مدار می شود، فیوز عمل کرده و کمپرسور کولر خاموش می شود و از کار خواهد افتاد.
  • هنگامی که با وجود روشن شدن فن بیرونی، کمپرسور اسپیلت روشن نمی شود.
  • هنگامی که کولر گازی به درستی سرد نمی کند.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  روش تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پیش از اینکه به سراغ  تست کمپرسور کولر گازی بروید، خوب است نخست موارد زیر را چک نمایید تا از سلامت آنها اطمینان پیدا کنید:

  • تست و اطمینان از اینکه برق به کمپرسور اسپیلت به میزان کافی برسد.
  • ولتاژ ورودی اسپیلت قدرت کافی را دارد.
  • تست قطعه کمپرسور به منظور اطمینان از اینکه سالم می باشد و به درستی عمل می کند.
  • تست موتور کولر گازی با خازن برای اطمینان از اینکه خازن دچار ایراد و مشکلی برای راه اندازی کمپرسور نشده باشد.

از کجا متوجه شویم کمپرسور کولر گازی سوخته؟

در مواقع بسیاری برای شما این سوال ایجاد می شود که چگونه متوجه شویم کمپرسور اسپیلت سوخته؟ به صورت کلی از علائمی که کاربر می تواند با کمک آنها متوجه آسیب دیدگی در کمپرسور شود، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • صدا و لرزش بیش از اندازه کمپرسور ممکن است نشان دهنده بروز ایراد و خرابی در بخش مکانیکی کمپرسور باشد.
  • نداشتن فشار در قسمت دهش و از دست دادن قدرت وکیوم کردن خط مکش از دیگر نشانه های آسیب دیدگی کمپرسور می باشد.
  • قطع شدن ناگهانی فیوز هایی که در مسیر مدار کمپرسور قرار دارند، می تواند بر اثر سوختگی سیم پیچ کمپرسور و خراب شدن آن باشد.
  • عدم برخورداری یا کم بودن فشار روغن در کمپرسور نیز از دیگر دلایلی می باشد که می توانید به سوختگی یا خرابی کمپرسور پی ببرید.

علل کار نکردن کمپرسور های دو قلو که توجه کمتری به آن‌ها  می‌شود

  1. پریدن فیوز
  2. داغ شدن یکی از کمپرسور ها یا هر دو آن‌ها
  3. نشت گاز از کمپرسور

دلیل نشتی گاز ممکن است برفک زدن اواپراتور باشد یا افزایش درجه حرارت لوله ساکشن باشد.

شیوه حل کردن این مشکل

به منظور برطرف کردن این ایراد، نخست لازم است پریز برق را چک کنید تا از جریان برق اطمینان حاصل کنید. چنانچه برق ایرادی نداشت، بدنه کولر را از آن جدا نمایید و میزان ولتاژ موجود در ترمینال اصلی را با کمک یک ولت متر چک کنید. چنانچه ترمینال اصلی خراب بود، دو شاخه را تعویض کنید. این امکان وجود دارد که موتور فن را بتوانید روشن کنید، ولی کمپرسور فعال نشود. این ایراد نشانه‌ ی خرابی ترموستات اسپیلت  می باشد. چنانچه این اتفاق افتاد، ترموستات را به کمک اهم متر چک کنید. اگر خراب بود، ترموستات را عوض کنید.

از یاد نبرید که حل این ایرادات نیازمند مهارت و تجربه است. چنانچه برای برطرف کردن این قبیل مشکلات خودتان نمی‌توانید کاری کنید و نیاز دارید از تکنسین های متخصص کمک بگیرید.

دلایل اصلی کار نکردن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی-

امتیاز سردبیر

مجموع امتیازات

دلایل اصلی کار نکردن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی- خراب شدن سنسور دما در کمپرسور های دو قلو اسپیلت-خراب شدن رله فرمان در کمپرسور های دو قلو کولر های گازی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا