تعمیراتتعمیرات ساختمان

چگونه منبع دوجداره را راه اندازی و تعویض کنیم؟

همه چیز درباره نصب و تعویض منبع دوجداره

منبع دوجداره یک دستگاه بسیار ساده است اما کاربرد زیادی در زمینه گرمایش آب مصرفی خانه است. این دستگاه یک منبع و یک لایه رویی دارد. طرز کار آن به این صورت است که آب در منبع میانی ذخیره و گرم شده و در جداره رویی آب گرم موتورخانه جریان دارد. منبع دوجداره افقی و بالاتر از دیگر موتورخانه ها است.

به این دلیل که در فصل تابستان بتوان پمپ را خاموش کرد و با باز کردن شیر کنارگذر پمپ آب گرم موتور خانه به طور طبیعی در جریان باشد و آب موجود در منبع دوجداره گرم گردد. این شیوه نصب موجب کم شدن فضای اشغال شده در موتورخانه می گردد.

به موجب کوتاه شدن مسیر لوله کشی و کم شدن اتلاف حرارتی ، منبع موتورخانه را در موتورخانه های مرکزی و با فاصله کم از دیگ شوفاژ نصب می کنند. البته در بعضی از ساختمان های بزرگ ، منبع دوجداره فاصله از موتورخانه نصب می گردد. منبع های تولید آب گرم تعدادی ورودی و خروجی آب دارند که بر اساس نوع دستگاه ، اندازه آن و همچنین محل قرارگیری آن متفاوت هستند. کانکشن های ورودی و خروجی در منبع دوجداره که در هنگام نصب باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]نکته : اتصال اشتباه بازدهی را کاهش و موجب اخلال در عملکرد درست دستگاه می شود.[/box]

ورودی آب سرد مصرفی :

به طور معمول این اتصال بر روی منبع میانی و سمت پایین قرار می گیرد. هنگام نصب منبع، اتصالات روی منابع باید یا به سمت پایین باشند و یا به سمت بالا . فراموش نکنید که تنها اتصال برگشت آب گرم در مرکز منبع میانی جای می گیرد.

خروجی آب گرم مصرفی :

کانکشن خروجی آب گرم به طرف مصرف کننده یعنی در سمت بالای منبع میانی و در جهت عکس ورودی آب سرد قرار می گیرد. احتمالاً این دستگاه ها دو خروجی در سمت بالا داشته باشند. که یک خروجی برای نصب کردن شیر اطمینان و خروجی دیگر برای آب گرم مصرفی است.

محل ورودی آب گرم دیگ موتورخانه:

ورودی آب گرم از دیگ، در سمت بالای لایه رویی منبع دوجداره قرار می گیرد.

محل خروجی آب گرم دیگ موتورخانه:

خروجی آب گرم دیگ ، در جهت مخالف ورودی آب گرم دیگ و در سمت پایین جداره رویی قرار می گیرد.

منبع های ورودی و خروجی

بازگشت آب گرم مصرفی :

بازگشت آب گرم مصرفی در قسمت روی منبع اصلی و مرکز قرار دارد. این مسیر بر اساس فضای موجود در جهت خروجی آب گرم یا قسمت ورودی آب سرد قرار می گیرد. چگونگی نصب منبع دوجداره و کانکشن برگشت آب گرم مصرفی با توجه به لوله کشی متفاوت است. اما مناسب ترین نوع اتصال لوله برگشت آب گرم مصرفی این است که این اتصال در جهت ورودی آب سرد صورت پذیرد.

سوراخ موجود بر روی منبع دوجداره

همانند تمام تجهیزات موتورخانه منبع دوجداره هم یک عمر مفید دارد که رابطه مستقیمی با نوع جوشکاری، نحوه عایق کاری، جنس بدنه و عوامل دیگر دارد.

عوض کردن منبع دوجداره

در صورتی که به هر دلیلی منبع دوجداره سوراخ شد بهترین راه عوض کردن آن است چون اگر برای تعمیر منبع دوجداره روش جوشکاری را انتخاب کنید بدنه نازک می شود و نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه نتیجه عکس دارد. در برخی مواقع ممکن است سوراخ شدن منبع دوجداره بسیار جزئی و به خاطر یک ضربه باشد نه طی شدن طول عمر مفید ، که در این حالت جوشکاری یک روش مناسب خواهد بود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  علت کار نکردن یکی از کمپرسور های دو قلو کولر گازی
تعویض منبع دوجداره
تعمیر و نگهداری موتورخانه

هزینه تعویض منبع دوجداره

هزینه عوض کردن منبع دوجداره شامل موارد زیر است:

  • هزینه حمل منبع: هزینه حمل منبع بر عهده خریدار است. گاهی فروشنده یا سازنده به عنوان تخفیف، حمل منبع را به عمده می گیرند.
  • قیمت خرید لوله و اتصالات : در فرآیند عوض کردن منبع، جای لوله و اتصالات تغییر می کند. ممکن نیست که سازنده ای بتواند منبعی دقیقاً مانند منبع قبلی شما بسازد ، ممکن است تفاوت های اندکی در منبع جدید و منبع خراب شما وجود داشته باشد.

ایبک امداد به جهت ارتباط مستقیم با سازنده منبع دوجداره می تواند مناسب ترین دستگاه را برای شما تهیه کند.

لوله و اتصالات منبع

  • نرخ عوض کردن منبع دوجداره: دستمزد تعویض منبع بر اساس ظرفیت آن، میزان تغییرات لوله کشی، محل قرارگیری و… محاسبه می گردد. به همین خاطر برای اینکه اجرت دقیق تعویض منبع دوجداره مشخص شود نیاز است که کارشناس در محل منبع دوجداره را بازدید نماید.

چگونگی هواگیری منبع دوجداره

بعد از اینکه منبع دوجداره را نصب یا تعمیر کردید باید هواگیری منبع دوجداره صورت پذیرد. چنانچه آب لوله های شوفاژ خانه نیز تخلیه شد باید هواگیری منبع دوجداره انجام شود. همواره به نحوه قرارگیری شیر هواگیری منبع دوجداره توجه داشته باشید شیر هواگیری منبع دوجداره باید بالا ‌تر از لوله رفت قرار گیرد در صورتی که لوله شیب دار است شیر را باید در نقطه ای که شیب به آن سمت است نصب نمود.

منبع انبساط پس از هواگیری کردن منبع دوجداره

چنانچه موتورخانه شما منبع انبساط باز دارد پس از اتمام هواگیری حتماً سطح آب موجود در منبع انبساط را بررسی نمایید. در صورتی که موتور خانه شما منبع انبساط بسته دارد فشار آب در دیگ آب گرم را بررسی نمایید.

دلیل سرد بودن منبع دوجداره

چنانچه پس از اینکه شیر آب گرم واحد خود را باز کردید و متوجه شدید که آب شیر سرد است حتماً به موتور خانه مراجعه نمایید چون در این صورت برای اینکه دلیل سرد بودن آب موجود در منبع دوجداره را متوجه شوید باید موارد زیر را بررسی نمایید.

مشعل روشن است یا خیر؟

برخی مواقع سرد بودن منبع دوجداره یک دلیل بسیار ساده دارد و آن خاموش شدن یا ریست شدن مشعل موتورخانه شما است که سبب سرد شدن آب موجود در منبع دوجداره می شود. در صورتی که مشعل در صورت رخ دادن یک مشکل خاموش باشد حتماً با روشن شدن چراغ قرمز رنگ رله منبع مواجه خواهید شد. اما چنانچه آب دیگ منبع سرد بود و مشعل آن هم خاموش بود در این حالت باید برق مشعل را بررسی کنید.

چنانچه کلید مشعل برق را عبور نمی دهد باید به سراغ دو دستگاهی بروید که پیش از رسیدن برق به رله مشعل وجود دارند :

ترموستات دیگ که روی دیگ آب گرم نصب شده است. احتمال دارد که تنظیم ترموستات تغییر کرده باشد و یا خراب باشد و به همین دلیل برق را از خود عبور نمی دهد . پس از ترموستات، برق به کلید کنترل کننده فشار گاز وارد می شود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی

کنترل کننده فشار گاز روی خط گاز مشعل و پیش ار شیر گاز نصب شده است. تنها باید با استفاده از یک فاز ‌متر برق ورودی و خروجی را بررسی نمایید. در صورتی که پس از بررسی متوجه شدید که این کلید هم سالم است و خروجی آن برق دارد اما باز هم مشعل روشن نمی شود حتما از یک فرد متخصص در زمینه سرویس مشعل کمک بگیرید.

چرا آب در منبع دوجداره نمی چرخد؟

جریان آن دیگ موتور ‌خانه بسیار مهم است و باید گردش مناسب را داشته باشد و همچنین لوله های ورودی و خروجی آب نیز گرم باشد. در صورتی که لوله ورودی و همچنین لوله خروجی آب گرم موتورخانه سرد باشد یا حتی یکی از این دو لوله سرد باشد حتما مطمئن شوید که پمپ سیر ‌کوله روشن باشد و همچنین شیر کنارگذر بسته باشد یا این که شیر کنارگذر باز و پمپ گردش در وضعیت خاموش باشد.

در صورتی که پمپ روشن است و هیچ مشکل هم در نحوه عملکرد آن وجود ندارد ، احتمالاً منبع دوجداره شما باید هواگیری شود.

سوراخ شدن لایه داخلی منبع دوجداره

در برخی موارد لایه داخلی منبع یعنی در حد فاصل آب موتورخانه و آب مصرفی نشتی یا پارگی ایجاد می شود. از آن جهت که فشار آب شهر همواره بسیار بیشتر از آب موتورخانه است پس همین فشار موجب می شود که آب شهر به لایه رویی و آب دیگ ورود پیدا می کند. این مسئله سبب می شود که آب دیگ سرد شود و در نهایت آب منبع دوجداره نیز سرد گردد.

از نشانه های سرد بود آب دیگ و آب منبع دوجداره این است که مشعل به صورت مکرر روشن است و همچنین دمای دیگ پایین است. همچنین نشانه دیگر این است که منبع انبساط باز در پشت بام حالت سرریز دارد و یا در سیستم های مجهز به منبع انبساط بسته فشار بالا می رود. چنانچه دست به آچار بودید و این موارد را بررسی نمودید ولی مشکل شما رفع نشد حتما در قسمت نظرات مطرح نمایید تا متخصصان ایبک امداد به شما کمک کنند.

چگونه منبع دوجداره را با اسید شستشو دهید ؟

دلایل مختلفی برای سرد بودن آب گرم مصرفی وجود دارد. یکی از دلایلی که احتمال وقوع آن در حدود صفر است ، این است که منبع دوجداره رسوب گرفته باشد. برخی از غیر متخصصان با این گمان که منبع رسوب گرفته و همین امر موجب سردی آب است ، به اشتباه منبع دوجداره را با اسید می شویند .

به چه دلیل نباید منبع دوجداره را با اسید شستشو داد؟

منبع دوجداره جنسی از ورق گالوانیزه دارد. شستشو منبع با اسید باعث می شود که لایه فلز روی آن از بین برود و منبع در مقابل پوسیدگی مقاوم نباشد. و این که میان جداره داخلی و خارجی فاصله مناسب وجود دارد و این فاصله شما را از اسید شویی بی نیاز می کند. جداره داخلی نیز سطح تماس خوبی با آب دیگ در حال جریان در جداره خالی دارد به همین دلیل رسوب گرفتن در لایه داخلی تاثیر زیادی در گرمایش آب مصرفی ندارد.

چگونه منبع دوجداره را راه اندازی و تعویض کنیم؟

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

مقاله چگونه منبع دوجداره را راه اندازی و تعویض کنیم؟

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا