تعمیرات کولر آبی

تعویض پروانه کولر آبی و شفت کولر | مراحل تعویض پروانه کولر آبی

یکی از اقداماتی که در هنگام سرویس کولر آبی باید بررسی و انجام شود تعویض پروانه کولر است توجه به عملکرد کولر آبی و همچنین سرویس به موقع آن قبل از استفاده، از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابر این درصورت خرابی و فرسودگی پروانه و شفت کولر آبی، باید آنها را تعویض کنید زیرا سلامت پروانه بطور مستقیم با عملکرد درست کولر در ارتباط است. در این مقاله از ایبک امداد می خواهیم شما را با روش تعویض پروانه کولر آبی و شفت کولر به‌طور کامل آشنا کنیم.

پروانه کولر آبی و شفت چیست؟

اگر شما کولر را نگاه کنید قسمت مرکزی آن یک قطعه فلزی خواهید دید که به حلزون شبیه است به همین دلیل به این قسمت، حلزونی هم می‌گویند حلزونی دارای یک محور مرکزی و یک پروانه فلزی می باشد که به دور محور می چرخد چرخش پروانه باعث تولید شدن باد خنک در کولر آبی می شود.

محور مرکزی که پروانه به دور آن می چرخد را شفت کولر می گویند. در صورتی که محور پروانه آسیب ببیند باید شفت کولر آبی را تعویض کنید. در ادامه می خواهیم دلایل تعویض پروانه کولر آبی را برایتان توضیح دهیم.

پروانه کولر آبی

به چه دلیل تعویض پروانه کولر اهمیت دارد؟

ممکن است در اثر استفاده از کولر آبی و گذشت زمان، عوامل بسیاری در فرسودگی تجهیزات سیستم خنک کننده کولر نقش داشته باشد، به وجود آمدن نقص در عمل کرد این تجهیزات، باعث افت عملکرد کولر خواهد شد و همچنین باعث زیاد شدن مصرف برق و عدم بهره وری کولر می‌شود. یکی از قطعاتی که در عملکرد کولر بسیار نقش مهمی دارد پروانه کولر آبی است که در حلزونی کولر تعبیه شده است.

با توجه به وظیفه حلزونی که فراهم کردن جریان باد خنک برای انتقال دادن به کانال کولر می باشد، بررسی وضعیت و همچنین تعویض آن می‌تواند در روی کار کرد مناسب کولر تأثیر بسزایی داشته باشد. عوض کردن پروانه کولر آبی در هنگام سرویس آن و یا در زمان هایی که در آن اشکالی مشاهده می کنید، کمک می کند که عملکرد کولر بهتر شود تشخیص به موقع از کار افتادگی و فرسودگی، در تعویض پروانه و شفت کولر نقش مهمی دارد. در ادامه می خواهیم علائم خرابی پروانه را بررسی کنیم.

نشانه های نیاز به تعویض پروانه کولر آبی چیست؟

قطعاتی که خراب می شوند نشانه و علائمی از خود بروز می دهند که شما متوجه خرابی عملکرد آنها می شوید، مشاهده این نشانه و رفع به موقع آن می تواند در بهبود عملکرد کولر تأثیر گذار باشد و از بروز هزینه های زیادی برای شما جلوگیری کند. معمولاً آسیب به پروانه و یا تجهیزاتی که به آن وابسته هستند مثل تسمه کولر آبی که برای چرخیدن این قطعه انرژی لازم را فراهم می کند و یا حلزونی که در پروانه قرار گرفته، می تواند در عملکرد مناسب پروانه نقش مهمی داشته باشد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  فواید و مضرات کولر آبی برای سلامتی انسان چیست؟

علامت های خرابی پروانه کولر آبی که نشان دهنده نیاز به تعویض آن می باشد، شنیدن صداهای ناهنجار و همچنین مطلوب نبودن باد خنک کولر است که در صورت مشاهده این موارد باید ابتدا آنها را بررسی کرده و سپس پروانه و در صورت نیاز شفت کولر آبی را تعویض کنید.

اگر خودتان نتوانستید دلیل این خرابی را تشخیص دهید حتماً به تعمیرکار کولر آبی مراجعه کنید تا با کمک تعمیرکار، پروانه کولر آبی را تعویض کنید.

عواملی که منجر به از کار افتادن پروانه کولر آبی می شود چیست؟

عوامل مشخص می تواند در روش عملکرد کولر آبی و همچنین نیاز به تعویض آن نقش داشته باشد. یکی از دلایل صدای ناهنجار و همچنین صدای جیر جیر در کولر آبی، وجود خرابی و تاب برداشتن پروانه کولر است. در ادامه می خواهیم قسمتی از نکات تأثیرگذار در عملکرد پروانه را برایتان بیان کنیم:

  • کیفیت نامطلوب شفت کولر آبی یا همان محور نگهدارنده پروانه که در صورت خرابی باید آن را تعویض کنید.
  • تراز نبودن و نامیزان بودن کولر آبی
  •  فرسودگی و آسیب پذیری یاتاقان های کولر
  • خراب شدن پولی کولر آبی
  • ضعف محور نگهدارنده یا همان شفت، نسبت به قدرت موتور الکتریکی

دقت داشته باشید اگر پروانه و یا فن کولر آبی تاب بردارد بهترین راه تعویض پروانه کولر می باشد و اگر محور نگهدارنده پروانه دچار آسیب شود باید شفت کولر را تعویض کنید.

 تعویض پروانه کولر آبی چگونه است ؟

برای عوض کردن پروانه کولر آبی نیاز به مهارت و ابزار خاصی است در صورتی که در این زمینه اطلاعاتی ندارید توصیه می کنیم این کار را به تعمیرکار بسپارید.

قبل از انجام کار، باید عیب یابی صورت بگیرد و دلیل خرابی پروانه مشخص شود اگر مشکل از قسمت های دیگر مثل شفت کولر و یاتاقان کولر آبی بود باید آنها را تعویض کنید. برای عوض کردن پروانه کولر آبی باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای عوض کردن پروانه کولر و محور نگهدارنده پروانه، باید در مرحله اول کولر را خاموش کرده و برق آن را قطع کنید.
  2. به وسیله پیچ گوشتی پیچ های قاب اطراف بدنه کولر را باز کرده و قاب را بردارید و بعد از آن صفحه نگهدارنده جلوی پروانه را هم به آرامی برداشته تا به پروانه دسترسی پیدا کنید.
  3. برای اینکه به دست شما آسیب نرسد حتماً از دستکش محافظ استفاده کنید و تسمه پروانه را باز کرده و در گوشه ای قرار دهید.
  4. به وسیله آچار مخصوص باید پیچ های دو سر محور را هم باز کنید سپس قطعه پولی را به وسیله آچار آلن از جای خود خارج کنید.
  5. با رعایت همین موارد که گفتیم محور و پروانه را هم از جای خود بیرون آورده و با دقت بعد از روغن کاری، پروانه و محور جدید را در جای خود قرار دهید.
  6. دقت داشته باشید که پروانه جدید را باید به شکلی در محفظه بگذارید که پره های آن به طرف پایین باشد.

شاید مراحلی را که برایتان نام بردیم به نظر شما ساده باشد ولی پیچیدگی و حساسیت کار به شکلی است که توصیه می کنیم برای تعویض پروانه و همچنین محور آن، از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید عوض کردن پروانه کولر می تواند در بهبود جریان هوای خنک تاثیر بسزایی داشته باشد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  روش های کاهش گرد و خاک در کولر آبی | چگونه از ورود گرد و خاک به کولر جلوگیری کنیم؟

مراحل تعویض شفت کولر آبی

برای عوض کردن شفت کولر آبی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا به وسیله پیچ گوشتی پیچ های فولی یا پولی کولر را باز کنید و به کمک فولی کش آن را از کولر خارج کنید.
  2. سپس به سراغ پیچ های روی پروانه بروید، این پیچ ها برای اینکه شفت کولر در هنگام چرخش پروانه هرز نچرخد، مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. حالا باید پیچ های یاتاقان را جهت باز شدن راحت تر شفت کولر، شل کنید و با چرخاندن شفت آن را از کولر خارج کنید.
  4. سپس شفت جدید را در جای خود قرار دهید و دوباره پیچ هایی را که باز کرده‌اید به همان شکل ببندید.

چرا پروانه کولر آبی سفت شده است؟

دلیل سفت شدن تسمه کولر می تواند خراب شدن پولی و همچنین ضعف در تجهیزات تعبیه شده در بدنه کولر باشد. این موارد می توانند باعث سفت شدن پروانه و خراب شدن زود به زود تسمه کولر آبی شوند در این موارد، برای بهبود عملکرد کولر آبی، باید پروانه کولر را تعویض کنید.

تعویض پروانه و برطرف کردن صدای کولر آبی

یکی از مواردی که می تواند صدای جیر جیر را در کولر آبی از بین ببرد بررسی پروانه، شفت و تسمه کولر آبی است. کولر آبی خود را بطور مرتب سرویس کنید و در صورت فرسودگی پروانه کولر، آن را تعویض کنید این کار می‌تواند کمک زیادی به کم شدن صدای جیر جیر در کولر بکند.

یکی دیگر از دلایل این صدا در کولر، خشک شدن یاتاقان ها است که در به وجود آمدن این صدا بی تأثیر نیست ولی به طور کلی کج شدن محور پروانه و تراز نبودن محل قرارگیری کولر می تواند اصلی ترین دلیل جیر جیر در کولر های آبی باشد.

در صورتی که قطعات فرسوده کولر را به موقع تعویض کنید و سرویس دوره ای کولر را هم حداقل سالیانه انجام دهید متوجه خرابی قطعات و یا فرسودگی آنها خواهید شد و آنها را تعویض می کنید این کار می تواند در خنک کنندگی کولر آبی اهمیت زیادی داشته باشد.

پروانه کولر آبی

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله از ایبک امداد گفتیم پروانه کولر آبی یکی از قطعات مهم در کولر به حساب می آید و سلامت آن می تواند به طور مستقیم در عملکرد صحیح کولر تأثیر گذار باشد. در صورت تراز نبودن کولر، پروانه کارایی خود را از دست داده و باعث لرزش و صدا در بدنه کولر آبی می شود پس حتماً از تراز بودن کولر آبی اطمینان پیدا کنید.

در صورتی که در زمینه تعویض پروانه کولر و همچنین شفت آن مهارتی ندارید توصیه می کنیم به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید زیرا تعویض پروانه کولر آبی، کاری حساس و تخصصی می باشد.

اگر در زمینه تعویض پروانه کولر آبی سوالی داشتید در بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا متخصصین ایبک امداد پاسخگوی شما باشند.

تعویض پروانه کولر آبی و شفت کولر

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

چرا پروانه کولر آبی سفت شده است؟

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا