تعمیرات تاسیسات برقی

روش سیم کشی و نصب لامپ مهتابی ال ای دی

لامپ‌های مهتابی به دلیل تولید نور زیاد و قیمت پایینی که دارند برای تأمین روشنایی منازل، ادارات و ساختمان های تجاری یکی از اولین انتخاب ها می باشند. در این مقاله از ایبک امداد تلاش داریم به روش سیم کشی و نصب لامپ های مهتابی ال ای دی بر روی قاب آن ها بپردازیم:

لامپ مهتابی ال ای دی چیست؟

برای بررسی لامپ مهتابی ال ای دی بهتر است ابتدا آن را با دیگر لامپ های مهتابی مقایسه کنیم:

لامپ مهتابی فلورسنت

لامپ های فلورسنت به لامپ های مهتابی ۲۰ وات و ۴۰ وات نیز شناخته می شوند. ساخت این لامپ ها مربوط به ۵۰ سال پیش می باشد و اکنون از رده خارج شدند.

در ساخت لامپ های مهتابی از نسل اول قدیمی دارای ۴ الی ۵ قسمت مانند چوک، پایه استارتر، لامپ، استارتر و قاب آن باید استفاده  شود. این نوع از لامپ مهتابی دارای معایب مختلفی مانند بزرگی، سنگینی قاب، سیم کشی بسیار پیچیده، تولید حرارت بالا و مصرف زیاد انرژی برق همراه بوده است.

لامپ مهتابی نوع اف پی ال

در این مرحله به نسل دوم لامپ های مهتابی از نوع اف پی ال می باشند.

  • این نوع از لامپ مهتابی از همان مهتابی های چوک دار یا فلورسنتی استفاده شده است. با این فرق که لامپ های مهتابی اف پی ال از نظر شکل کوچک تر بوده و دارای سوئیچینک می باشد.
  • این نوع لامپ دارای مصرف برق و استهلاک کمتری بوده و ترانس یا منبع تغذیه لامپ به جای اینکه نوع مغناطیسی باشد، الکترونیکی است.
  • همچنین طراحی و ساخت لامپ مهتابی اف پی ال یا نسل دوم،  ترانس همه کاره را روی پایه خود سوار کرده است. در این حالت قاب یا فریم و همچنین از لامپ های آن نیز استفاده می شود.
  • این ترانس الکترونیکی در لامپ های مهتابی اف پی ال یک نوع مخصوصی از بالاست می باشند، که نوع و کارایی آن ها دقیقاً شبیه به چوک در مهتابی قدیمی است. با وجود مزایای زیاد و خاصی که لامپ مهتابی اف پی ال دارند، امروزه شاهد آن می باشید، که استفاده از این مهتابی هم به علت نیاز به مصرف برق کمتر رو به اتمام می باشد.

لامپ مهتابی

لامپ مهتابی ال ای دی

امروزه جدیدترین نوع لامپ های مهتابی مدل ال ای دی می باشد. به علت مزیت های زیادی که دارد تا وقتی مدل جدیدتر طراحی نشده باشد همچنان از آن ها در نورپردازی های داخل ساختمان ها استفاده خواهد شد. لامپ مهتابی ال ای دی شباهت خیلی زیادی به لامپ های ال ای دی دارند به این شکل که داخل لامپ از منبع تغذیه ۲۲۰ به ۴۸ ولت DC به همراه نوارهای ال ای دی بکار گرفته شده است.

میزان مصرف برق در این لامپ ها خیلی کمتر از لامپ فلورسنت می باشد و همچنین نور بیشتری تولید کرده و احتمال سوخت و سوز خیلی کمی داشته و راندمان بسیار بالاتری نیز دارند. تنها ایراد لامپ های مهتابی ال ای دی این می باشد که نسبت به لامپ های مهتابی دو نسل پیش قیمت بالاتری دارد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  مهمترین نکات در رابطه با برق اضطراری آسانسور

لامپ های ال ای دی دارای مزیت های بسیار زیادی بوده که می تواند قیمت زیاد این مهتابی را نسبت به لامپ های فلورسنتی توجیه کند.

مزیت های لامپ مهتابی ال ای دی به نسبت لامپ های گذشته و قدیمی به شرح زیر می باشد:

  1. صرفه جویی در مصرف انرژی بیشتر از ۳۰ تا ۵۰ درصد
  2. طول عمر طولانی تر در حدود ۵۰ هزار ساعت
  3. در ساخت لامپ های مهتابی جیوه استفاده نشده است.
  4. همزمان با زدن کلید برق روشن می شود.
  5. در صورت ترکیدن لامپ جیوه پخش نمی شود.
  6. بدون اشعه UV که برای چشم مضر می باشد.
  7. حرارت تولید نمی کند.
  8. بازدهی بالاتری دارد.
  9. این لامپ سیم کشی بسیار آسانی دارد.
  10. نور بیشتری تولید می کند.
  11. بدون صدا هستند.

نقشه سیم کشی لامپ  ال ای دی

یکی از مهمترین مزیت های دیگر لامپ مهتابی ال ای دی این می باشد که نقشه سیم کشی بسیار راحتی دارد. مدار مهتابی به تنها چیزی که احتیاج دارد، سیم نول و فاز می باشد. ترانس و استارتر در آن وجود ندارد.

 روش سیم کشی لامپ مهتابی ال ای دی

با لامپ های مهتابی قدیمی و ال ای دی همچنین مزایای لامپ مهتابی جدید آشنا شدید. در این مرحله به نحوه سیم کشی و نصب مهتابی ال ای دی می‌پردازیم:

در نصب لامپ ال ای دی تنها وسیله ای که نیاز دارید لامپ قاب مهتابی و لامپ می باشد. در صورتی که مهتابی های قدیمی باید از وسایل زیاد تری مانند ترانس مغناطیسی و استارتر در مدار استفاده می شد به شکلی که ترانس یا بالاست مغناطیسی در سیم کشی مهتابی یک وسیله بسیار ضروری بود ولی امروزه سیم کشی مهتابی ال ای دی اصلاً ترانس وجود ندارد. لامپ مهتابی ال ای دی خود یک قطعه الکترونیکی است که داخل آن از یک منبع تغذیه  DC که می تواند برق ۲۲۰ ولت را به ۴۸ ولت تبدیل کند و همچنین نوارهای ال ای دی استفاده شده است.

سیم کشی لامپ مهتابی از نوع ال ای دی بسیار ساده و راحت می باشد و می توانید آن را به شکل مستقیم به پریز برق متصل کنید. در دو طرف لامپ چهار عدد سرپیچ سوزنی شکل وجود دارد که فقط دو عدد از این سر پیچ ها به کار گرفته می شود. شما باید ترمینال نول و فاز را به وسیله این دو سرپیچ به یکدیگر متصل کنید. به این شکل که یکی نول و به دیگری فاز را وصل کنید. یک روش دیگری نیز جهت نصب لامپ مهتابی وجود دارد که نیاز به سیم کشی ندارد. به این شکل که از براکت های آماده سیم فاز و نول می توانید استفاده کنید. یک طرف براکت به سیم نول و طرف دیگر را به سیم فاز متصل کنید پس می‌توانید برای راه اندازی لامپ های مهتابی ال ای دی خود لامپ را داخل براکت گذاشته و سرپیچ های سوزنی را درون ترمینال قرار داده و فشار دهید.

در مرحله آخر بعد از اینکه کلید برق را روشن کردید لامپ ال ای دی شما با بالاترین حد روشنایی بدون هیچگونه وقفه‌ای و هیچ صدای اضافه ای روشن خواهد شد. دقت داشته باشید لامپ های ال ای دی دیواری قابل تعمیر نمی باشند و چنانچه نوار های داخل آن بسوزد باید شما کل لامپ مهتابی خود را تعویض کنید.

آموزش نصب و راه اندازی مهتابی با لامپ ال ای دی

در قسمت های قبلی این مقاله از نحوه سیم کشی مهتابی های ال ای دی موارد مهمی را برای شما بیان کردیم. در این قسمت به آموزش نصب مهتابی ال ای دی می پردازیم:

  • به علت مکانیزم ساده مهتابی به صورتی طراحی شده که فقط باید قسمت پشت مهتابی را جدا کرده و بعد از پیچ کردن آن روی دیوار قسمت لامپ را همراه با قاب روی آن به بدنه متصل کنید.
  • نصب آن بسیار ساده و راحت می باشد، لامپ مهتابی روی قاب خود می تواند به صورت ریلی حرکت کند و شما می توانید هنگام نصب گیره مهتابی یا پایه را روی سوراخ دیوار قرار داده و لامپ را به صورت ریلی روی قاب حرکت دهید.
  • نکته بسیار مهم در هنگام نصب مهتابی جدید ال دی وجود دارد و آن هم ارتفاع نصب آن است. مجری برقکار هنگام نصب سیم کشی در ساختمان ها، محلی برای نصب مهتابی بر روی دیوار در نظر گرفته اند. ولی چنانچه این مکان مشخص نبود، می توانید مهتابی را به فاصله ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر از سقف در نظر گرفته و آن را نصب کنید.
  • هرچند باید بگوییم این اندازه مختص اتاق های می باشد که ارتفاع سقف تا زمین حدوداً  ۲.۵ متر باشد. دقت داشته باشید نحوه نصب مهتابی های چهارتایی نیز به همین روش می باشد فقط یک فرق میان آنها وجود دارد که نصب مهتابی های چهار لامپ باید در محل هایی که مشخص شده در داخل قاب مهتابی متصل شوند.
  • همانطور که می دانید در مهتابی های ال ای دی از بالاست یا ترانس استفاده نشده، پس امکان تعویض بالاست در مهتابی وجود ندارد.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  سیم کشی و نصب آیفون صوتی تابا | اجزای تشکیل دهنده آیفون صوتی تابا

نحوه نصب مهتابی های فلورسنت

مهتابی های قدیمی لامپ فلورسنت دارند و در سیم کشی آن ها از بالاست مغناطیسی یا استارتر استفاده شده است.

  1. روش نصب مهتابی فلورسنت به این شکل می باشد که باید به یکی از پایه های بالاست سیم فاز وصل شده و به دیگر پایه های مهتابی پایه بالاست متصل می شود.
  2. در ادامه باید پایه سمت دیگر نیز به یکی از پایه‌های دیگر استارتر وصل می شود. نهایتاً باید نول را به پایه مهتابی اتصال دهید.
  3. نصب مهتابی های فلورسنت شبیه نحوه نصب مهتابی های ال ای دی می باشد به این شکل که ابتدا قاب مهتابی را در فاصله ۳۰ سانتی متری از سقف با پیچ نصب کرده و سپس باید لامپ را در داخل آن قرار دهید.

نصب مهتابی های بدون ترانس

مهتابی های بدون ترانس مانند روش سیم کشی مهتابی ال ای دی  انجام می شود.

  • شما می توانید مهتابی ال ای دی را بدون استفاده از ترانس نصب کنید و تنها تجهیزاتی که احتیاج دارید دو عدد سیم فاز و نول می باشد.
  • باید سیم ها را به دو پایه لامپ مهتابی متصل کنید. شما می توانید لامپ مهتابی را به یک براکت آماده بدون ترانس نصب کنید.

لامپ مهتابی

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید لامپ مهتابی ال ای دی از نسل سوم‌ و کم مصرف ترین آن ها است. همچنین جزو کم خطر ترین آن ها نیز می باشد. در این مقاله شما را با نحوه سیم کشی و نصب لامپ های ال ای دی مهتابی و مزایای آن آشنا کردیم. شما می توانید نظرات خود را با قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا متخصصان ما در ایبک امداد پاسخگوی نکته نظرات شما باشند.

روش سیم کشی و نصب لامپ مهتابی ال ای دی

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

نحوه نصب مهتابی های فلورسنت

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا