مجله سلامت پوستمجله

نکات مهم برای مراقبت از پوست | آرا نیک

چگونه می توانیم از پوست خود مراقبت کنیم

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که برای زیبایی پوست خود اهمیت بسیاری قائل هستید، در این مقاله از مجله ایبک امداد می خواهیم برای شما نکاتی را جهت مراقبت از پوست  توضیح دهیم اگر شما هم در این مورد با مشکل روبرو شدید لطفاً با ما همراه باشید. نکاتی را که می خواهیم برای شما توضیح دهیم نکاتی است که تقریباً خود پزشکان هم در زندگی روزمره ی خود از آن استفاده می کنند و اینها قوانینی است که خودشان یاد گرفته و به بیماران هم یاد می دهند. مثلاً شما برای مراقبت از پوست خود، از کرم ضدآفتاب استفاده می کنید. آیا این مطلب را می دانید که در چه زمانی و کجا باید از این کرم استفاده کنید؟ آیا می دانید چگونه از محصولات مراقبت پوست، استفاده کنید؟ می خواهیم برای شما جواب این سوالات را به ترتیب توضیح دهیم مقداری وقت بگذارید و با ما همراه باشید تا بتوانید در درجه اول پوست خود را شناخته و بعد در مورد آن اطلاعات به دست آورید.

آشنایی با انواع پوست ها

مراقبت از پوست

  • پوست حساس: پوست های حساس بعد از اینکه از فراورده ها استفاده کردند احساس سوزش می کنند یا پوست می سوزد .
  • پوست های طبیعی: پوست های طبیعی حساس نبوده و شفاف می باشند
  • پوست های خشک: این پوست ها خشک و خشن هستند پوسته پوسته شده و خارش دارند
  • پوست های چرب: پوست های چرب روغنی و درخشان هستند
  •  پوست های ترکیبی: پوست های ترکیبی در بعضی از مناطق خشک می باشند و در بعضی از مناطق هم چرب هستند

برای مراقبت از پوست خود چه کارهایی را باید انجام دهیم ؟

 

اگر شما پوست خود را درست بشناسید خیلی راحت تر می توانید از آن مراقبت کنید و محصول مناسب را برای مراقبت از پوست خود انتخاب کنید. طبق نظر متخصصین پوست، برای اینکه شما از پوست خود به خوبی مراقبت کنید لازم است که به این نکات توجه کنید:

۱- هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید استفاده از کرم ضدآفتاب یکی از مهمترین کارهایی است که شما می توانید برای سلامت پوست خود انجام دهید البته باید از آن به طور صحیح استفاده کنید تا از پوست شما در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید که بسیار هم مضر است، محافظت شود. این اشعه سرطان زا بوده و باعث آفتاب سوختگی و پیری زودرس و چین و چروک در روی پوست می شود.

برای اینکه از کرم ضد آفتاب درست استفاده کرده باشید بهتر است که کرم را به تمام قسمت های بدن که با لباس پوشیده نمی شود و در معرض نور خورشید است، بمالید و اگر عرق کردید و یا صورت خود را شستید و کرم پاک شد دوباره آن را تجدید کنید می توانید این کار را هم انجام دهید که به جای مرطوب کننده از کرمی استفاده کنید که هم مرطوب کننده باشد هم ضد آفتاب. البته دقت داشته باشید هیچ کرم ضد آفتابی نمی تواند صددرصد موثر باشد و جلوی اشعه ماورای بنفش خورشید را به طور کامل بگیرد برای همین بهتر است حتی در صورت استفاده از کرم ضدآفتاب، بازهم سعی کنید در سایه راه بروید و در آفتاب سوزان از لباس های آستین بلند و کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  درمان و پیشگیری از عرق سوز شدن لای پا

۲- از برنزه کردن پوست خودداری کنید. باید بدانید که تخت های برنزه کننده مثل اشعه ماوراء بنفش خورشید مضر می باشند و باعث سرطان پوست خواهند شد. استفاده حتی یک مرتبه از تخت های برنزه کننده ، خطر ابتلا  به بیماری های : ملانوما ، سرطان سلول سنگفرشی و سرطان سلول بازال را، در پوست افزایش می دهد اگر شما می خواهید که پوست برنزه و درخشانی داشته باشید می توانید از محصولات برنزه کننده استفاده کنید. اگر شما از محصولات برنزه کننده درست استفاده کنید بسیار طبیعی به نظر خواهد رسید و مشکلی هم برای شما پیش نمی آید.

۳- برای مراقبت از پوست خود، هرگز از چندین محصول ویژه استفاده نکنید بعضی اشخاص ، بطور همزمان از چند محصول برای جلوگیری از پیری پوست و مراقبت از آن، استفاده می کنند. بهتر است که روزانه به طور اصولی، یک پاک کننده ملایم و یک ضد آفتاب و حتی شاید از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

۴- دقت داشته باشید اول پوست خود را خوب بشناسید و بعد یک روش مناسب برای محافظت از آن انتخاب کنید شناخت پوست خیلی مهم می‌باشد زیرا شما با توجه به نوع پوست خود می توانید محصول مناسب را انتخاب کنید.

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

در اول مقاله، انواع پوست و مشخصات آن ، همچنین روش مراقبت از پوست را برای شما بیان کردیم اکنون می‌خواهیم مراقبت های ویژه ای را که شما باید برای پوست خود انجام دهید برایتان توضیح دهیم امیدواریم که به خوبی بتوانید از این مطالب استفاده کنید.

۱- مراقب پوست لب خود باشید :

دقت داشته باشید که سرطان پوست می تواند روی لبها به وجود بیاید. قبل از اینکه از منزل بیرون بروید یک کرم لب که دارای ضد آفتاب همراه SPF ۳۰  به لب های خود بمالید اگر هم لب هایتان ترک می خورد و بسیار خشک است می توانید برای رطوبت لب، از وازلین کمک بگیرید.

۲-دست های خود را از صورت دور نگه دارید:

دقت داشته باشید دست ها معمولاً کثیف و آلوده به میکروب و چربی می باشند وقتی شما آنها را به روی صورت می مالید باعث می شود که صورت شما آلوده به این میکروب ها شود. سعی کنید جوش های روی صورت را دستکاری نکنید و از ترکاندن و ناخن زدن به آن جداً خودداری کنید زیرا این کار باعث به وجود آمدن اسکار می شود.

۳-به طور مرتب پوست خود را بررسی کنید:

سرطان پوست بیماری بسیار شایعی می باشد آنچنان که در ایالات متحده آمریکا از هر پنج نفر آمریکایی یک نفر آنها دچار این بیماری می شوند و بعضی از آنها در اثر بیماری ملانوما ( کشنده ترین نوع سرطان پوست) جان خود را از دست می دهند ولی اگر این سرطان زود تشخیص داده شود قابل درمان می باشد. پوست خود را به طور مرتب بررسی کنید و اگر لکه‌هایی در بدن خود و یا خال هایی غیر عادی مشاهده کردید باید حتما به متخصص مراجعه کنید دقت داشته باشید لکه های جدید، خال های غیر عادی که خارش و خونریزی دارند و یا رنگ آنها تغییر می کند می تواند از علائم سرطان پوست باشد.

۴-با دقت از محصولات پوستی استفاده می‌کنید

 در هنگام لایه بندی کمی صبر داشته باشید تا محصول به مدت چند دقیقه جذب پوست شود تا بتوانید محصول بعدی را روی آن قرار دهید و محصول بعدی خنثی نشود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  ورزش چه تاثیری روی سلامتی دارد ؟

۵-از یک لایه بردار شیمیایی مناسب استفاده کنید:

سعی کنید به طور هفتگی از لایه بردار شیمیایی مناسب استفاده کنید.

۶-از گلیکولیک اسید استفاده کنید:

اگر شما پوستی طبیعی دارید می توانید از اسید گلیکولیک به عنوان لایه برداری شیمیایی استفاده کنید و اگر پوست روغنی و یا ترکیبی دارید می توانید از اسید سالیسیلیک استفاده کنید و همچنین لایه بردار اسید لاکتیک برای پوست های خشک  و حساس ، مناسب می باشد
۷-سعی کنید از ویتامین سی استفاده کنید:

اگر روی پوست خود لکه های تیره مشاهده کردید می توانید تا ۶ ماه بعد از دیدن این لکه ها، از روشن کننده های ویتامین سی استفاده کنید.

۸-از پوست خود به وسیله یک ماسک ورقه ای مراقبت کنید:

برای مرطوب کردن پوست صورت خود می‌توانید از ماسک های ورقه ای استفاده کنید این ماسک ها باعث خواهند شد که مواد مرطوب کننده وارد پوست شما شود . برای این منظور می‌توانید برای حدود ۱۰ دقیقه از این ماسک استفاده کنید آنگاه متوجه خواهید شد که در روز بعد پوست شما کاملا مرطوب خواهد بود

۹-وقتی از رتینول استفاده می کنید صبور باشید:

دقت داشته باشید که ریتینول را می توان به دوی ماراتون تشبیه کرد ولی دوی سرعت نمی باشد. این ماده کلاژن را تحریک کرده ولی باعث تحریک پوست هم خواهد شد. می‌توانید برای استفاده از این محصول، برای شروع ، یک بار در هفته آن را روی مرطوب کننده استفاده کنید.

۱۰- همیشه و در همه جا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

سعی کنید وقتی بیرون می روید همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تمام قسمت هایی که به وسیله لباس پوشیده نمی شود را کرم ضد آفتاب بزنید مثلاً روی صورت ،گوش، دست، گردن و….

۱۱-در صورت نیاز کرم ضدآفتاب خود را عوض کنید:

اگر متوجه قرمزی، خشکی و یا سفت شدن پوست خود شدید نیاز است که کرم ضد آفتاب خود را تغییر دهید و یک کرم ضدآفتاب جدید را جایگزین آن کنید اگر این مشکل از بین نرفت بهتر است برای انتخاب کرم ضد آفتاب جدید با یک متخصص مشورت کنید.

۱۲- روی پوست صورت خود حوله نکشید

اگر پوست شما به رنگ خاکستری می باشد بهتر است که یک کار جدید انجام دهید قبل از اینکه از مرطوب کننده استفاده کنید صورت خود را شسته ولی کاملاً خشک نکنید زیرا کرم های مرطوب کننده با کمی آب بهتر کار می خواهند کرد

نتیجه گیری از نکات مهم برای مراقبت از پوست

در مقاله بالا از مجله ایبک امداد، برای شما نکات مهمی را برای مراقبت از پوست بیان کردیم. همانگونه که می دانید پوست یکی از مهمترین عضو بدن می باشد و مراقبت از آن هم بسیار مهم است. برای اینکه بدانیم چگونه از پوست خود مراقبت کنیم باید ابتدا نوع پوست خود را بشناسیم و سپس طبق نیاز پوستمان به آن رسیدگی کنیم . انواع پوست عبارت می باشد از : پوست طبیعی، پوست خشک، پوست چرب و پوست ترکیبی .هر کدام از این پوست ها برای نگهداری نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. و نکته ی آخر اینکه به سلامت پوستتان اهمیت بدهید تا سلامت باشید.

 

 

مراقبت از پوست

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

مقاله ای کامل برای شناخت پوست صورت و مراقبت از پوست

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا