خدمات ساختمان

چگونه می توانیم محیط خانه خود را در تابستان خنک نگه داریم؟

حتما برای شما هم پیش آمده که در یک روز داغ تابستانی ناگهان متوجه شوید که کولر گازی یا آبی خانه خراب شده است و اگر پنکه هم در دسترس شما نباشد ممکن است این موضوع بدترین اتفاق ممکن برای شما باشد. در این شرایط هوای خانه بسیار طاقت فرسا و گرم شده و خنک نگه داشتن آن کار ساده‌ای نیست. ترفند هایی جهت خنک نگه داشتن محیط خانه در فصل تابستان وجود دارد که با فراهم کردن شرایط آن می توانید به راحتی روزهای داغ تابستان را بدون استفاده از کولر سپری کنید.

روش های جلوگیری کردن از ورود گرما به خانه و خنک کردن محیط

با آغاز فصل گرما، تعمیر کردن و سرویس و یا حتی خرید کولر گازی و یا آبی رونق پیدا می کند. در واقع می توانیم بگوییم سریع ترین روش جهت خنک نگه داشتن محیط خانه استفاده از دستگاه تهویه می باشد. اما همان طور که می دانید استفاده مداوم از این دستگاه ها هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت و علاوه بر آن می تواند به محیط زیست نیز آسیب برساند. برای آن که کمتر از سیستم سرمایشی استفاده کنید و در عین حال بتوانید خانه ای با دمای خنک و مطبوع داشته باشید در ابتدا لازم است روش های ورود گرما به محیط خانه را بررسی کنید و بدانید که در صورت خراب شدن سیستم سرمایشی چگونه می توانید مشکل را برطرف کنید.

راههای ورود گرما به محیط خانه

در ادامه مطلب به بررسی راه های وارد شدن گرما به محیط خانه می پردازیم.

  • تابش مستقیم نور خورشید از سقف و پنجره ها می تواند یکی از راههای وارد شدن گرما به محیط خانه باشد.
  • بهتر است در ساعت های گرم روز از اجاق گاز و فر کمتر استفاده کنید. وسایل گرمایی و منابع حرارتی داخل خانه می تواند باعث گرم شدن محیط شود.
  • بنابراین یکی از راههای خنک نگه داشتن محیط خانه در فصل تابستان استفاده کمتر از اجاق گاز و منابع حرارتی می باشد.
  • جذب از پشت بام نیز یکی از راههای ورود گرما به خانه است. بیشتر گرمایی که به خانه ما وارد می شود از پشت بام جذب خواهد شد. از آنجایی‌ که آسفالت روی پشت‌ بام رنگ تیره دارد بنابراین می تواند گرمای خورشید را به خود جذب کند.

چگونه می توانیم محیط خانه خود را در تابستان خنک نگه داریم؟

  • یکی از راهکارها جهت خنک نگه داشتن دمای محیط خانه استفاده از کفپوش از جنس لاتکس سفید و یا ورقه فلزی می باشد. همچنین آسفالت هایی که حاوی آلومینیوم و فایبرگلاس هستند می تواند راهکار خوبی باشد.
  • نصب پرده آفتابگیر در کنار پشت بام نیز می تواند این مشکل را برطرف کند. در واقع پرده آفتاب‌گیر حدود ۲۵ درصد از میزان گرمای وارد شده را از سقف خانه کاهش می دهد.
  • یک راه دیگر ورود گرما، از طریق پنجره و درب ها می باشد. بخش زیادی از گرمای وارد شده به خانه از طریق پنجره ها و درب ها می باشد. استفاده کردن از پرده موجب خنک نگه داشتن محیط خانه و جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب خواهد شد. علاوه بر آن از رنگ پریدگی پرده، مبلمان و فرش ها نیز جلوگیری خواهد کرد.
  • قسمت زیادی از گرمایی که به محیط خانه وارد می شود از طریق درب ها است. بنابراین درب اتاق هایی را که از آن استفاده نمی کنید ببندید.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  انواع شیرآلات و انتخاب بهترین شیر برای آشپزخانه

آیا خنک نگه داشتن محیط خانه بدون کولر گازی یا آبی امکان پذیر می باشد؟

پیش از این تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می توان از ورود گرما به داخل خانه در فصل تابستان جلوگیری کرد. در ادامه مطلب با ارائه چند راهکار سعی می کنیم به شما کمک کنیم که بدون کولر بتوانید محیط خانه خود را خنک کنید. ناگفته نماند در صورت خراب شدن کولر این راهکارها بسیار کارآمد و موثر می باشد. چنانچه کولر خانه شما با مشکلی مواجه شد که نیاز به تعمیر و سرویس داشت تکنسین‌های ایبک امداد آماده ارائه خدمات به شما می باشند.

استفاده درست و بهینه از لوازم منزل

یکی از راهکارهای موثر جهت خنک نگه داشتن محیط خانه، استفاده هوشمند از سیستم الکترونیک و لوازم برقی خانه می باشد. چنانچه از وسیله ای در حال حاضر استفاده نمی کنید بهتر است آن را خاموش کنید و غذاهایی جهت پخت انتخاب نمایید که امکان پخت آنها در ساعات خنک روز وجود داشته باشد و یا از وسایلی مانند پلوپز برقی، زودپز، توستر و … استفاده کنید که نیاز به استفاده از اجاق گاز نداشته باشید.

استفاده صحیح از درب های خانه

بستن درب های خانه می تواند از خروج هوای خنک تا حدود زیادی جلوگیری کند. در طول روز اگر از اتاق استفاده نمی کنید، درب آن را بسته نگه دارید و در طول شب که هوا دوباره خنک می شود دربها را باز کنید تا هوا بتواند در محیط خانه جریان پیدا کند و فضای داخل خانه هم خنک شود. استفاده بهینه از جریان هوا یکی از راهکارهای موثر جهت خنک نگه داشتن خانه بدون استفاده از کولر با بهره بردن از پنجره ها و استفاده از جریان طبیعی هوا در محیط خانه می باشد که می تواند هوای گرم را به هوای خنک تبدیل کند. چنانچه خانه شما در مسیر وزش باد قرار گرفته باشد، هوا با جریان یافتن به این پنجره ها می تواند باعث خنک شدن محیط خانه شود. جهت جریان یافتن هوا هوا و تبدیل شدن هوای گرم به هوای سرد لازم است یک پنجره به سمت بیرون و پنجره دیگر را به سمت داخل باز کنید تا هوا بتواند به خوبی جریان پیدا کند.

عایق کاری کردن پشت بام

عایق کردن و ایزولاسیون علاوه بر آنکه می تواند از هدر رفتن گرما در فصل زمستان جلوگیری کند به عنوان یک خنک کننده در فصل تابستان نیز عمل می کند و هوای محیط خانه را خنک نگه می دارد. عایق کاری می تواند محیط خانه را از سرمای زمستان و گرمای تابستان محافظت کند. بهترین محل عایق کاری کردن، پشت بام و راهرو طبقه بالا و سقف خانه می باشد که این قسمت ها جذب گرمای بیشتری دارند.

قرار دادن سایه بان برای پنجره

یکی از راهکارهای موثر جهت کاهش دمای خانه و خنک نگه داشتن محیط استفاده کردن از سایه بان برای پنجره ها می باشد. سایه بان با بازتاب نور و جذب آن از وارد شدن نور به محیط خانه جلوگیری خواهد کرد. نصب سایه بان را می توان به دو صورت انجام داد. هم در بخش خارجی پنجره می توان سایه بان را نصب کرد و هم در بخش داخلی. نصب سایه بان باعث کاهش دمای خانه تا ۱۱ درجه سانتیگراد می شود. جذب گرما از پنجره جنوبی تا ۶۵ درصد و از پنجره شرقی تا ۷۷ درصد به کمک سایه بان کاهش پیدا می کند.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  انواع کابینت روشویی | مزایا و معایب کابینت های روشویی

کاشت درخت در اطراف پنجره

گیاهان و درختان نیز به عنوان یکی از خنک کننده های طبیعی محیط داخلی خانه می توانند عمل کنند و هوای گرم را به هوای سرد تبدیل کنند.چگونه می توانیم محیط خانه خود را در تابستان خنک نگه داریم؟ کاشت درخت در بخش شرقی و غربی دیوار خانه باعث ایجاد سایه شده و در کاهش دمای محیط و تبدیل آن به هوای خنک بسیار موثر می باشد. چنانچه شما در آپارتمان به سر می برید می توانید در حاشیه پنجره خانه خود از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. گیاهان به شکل نامحسوسی از ورود نور خورشید به داخل خانه جلوگیری می کند و از طرفی نیز باعث زیباتر شدن فضای پنجره های شما خواهند شد. استفاده کردن از گیاهان آپارتمانی می تواند علاوه بر خنک کردن محیط خانه در فصل تابستان فضای آن را نیز با طراوت تر و زیباتر کند.

استفاده کردن از پنکه

یکی از ساده ترین سیستم های سرمایشی پنکه می باشد که به عنوان یک خنک کننده در هوای خانه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. پنکه در انواع مختلف پایه دار، سقفی و یا رومیزی در بازار موجود می باشد. بهترین نوع پنکه که جهت تبدیل هوای گرم به هوای خنک مورد استفاده قرار می گیرد پنکه سقفی می باشد. فقط کافیست چرخش پره های آن را بر خلاف عقربه ساعت تنظیم کنید تا این کار باعث شود که پنکه هوای داخل اتاق را خنک کرده و دمای مطلوبی در خانه شما ایجاد کند. در واقع می توان گفت یکی از شیوه های بسیار خوب برای خنک نگه داشتن محیط خانه در فصل تابستان استفاده از پنکه می باشد.

چگونه می توانیم باد پنکه را خنک تر کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است از پنکه برای خنک کردن هوا استفاده کنید اما متوجه شوید نه تنها هوا خنک تر نمی شود بلکه گرم تر هم خواهد شد. برای آنکه بتوانید این مشکل را برطرف کنید و باد گرم را به باد خنک تبدیل نمایید می توانید پنکه را در مسیر جریان هوا از پنجره قرار دهید. چگونه می توانیم محیط خانه خود را در تابستان خنک نگه داریم؟چنانچه این کار انجام نشود باد پنکه هم خنک نخواهد بود. یک مورد دیگر جهت تبدیل کردن باد گرم به باد خنک در پنکه این است که دستگاه را سالم و تمیز نگه دارید. چنانچه با مواردی که در بالا انجام دادید باز هم متوجه باد گرم از پنکه بودید می توانید از ترفند یخ استفاده کنید. یخ را داخل کاسه ای بریزید و مقابل باد پنکه قرار دهید. این کار باعث ایجاد نسیم خنکی می شود.

کلام آخر

در این مقاله از ایبک امداد سعی کردیم همه ترفند هایی را که برای خنک نگه داشتن محیط خانه خود در تابستان به آن نیاز دارید و به شما عزیزان آموزش دهیم چنانچه با انجام راهکارها و ترفندهای بالا باز هم هوای داخل خانه شما گرم ماند بهتر است از متخصصین ما در این زمینه راهنمایی بخواهید تا بتوانند مشکل را در کوتاهترین زمان حل کنند

خنک نگهداشتن محیط خانه

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

چگونه می توانیم محیط خانه خود را در تابستان خنک نگه داریم؟

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا