مجله سلامت پوست

عوارض واکسن کرونا روی پوست

گسترش ویروس کرونا در چند سال اخیر به بزرگ ترین نگرانی در سراسر جهان تبدیل شده است ویروسی که به سرعت در تمام دنیا پخش شد و جان انسان های بسیاری را گرفت. ویروس کرونا در ابتدا علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا دارد اما به مرور علائم بیشتری از آن بروز می کند و از طریق سرفه، عطسه یا هر عملی که سبب پخش آن در هوا گردد از شخصی به شخص دیگر منتقل می گردد. کرونا به خصوص برای کسانی که بیماری زمینه ای چون سرطان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های  تنفسی، مشکلات ضعف سیستم ایمنی بدن، مشکلات کبدی و کلیه ای دارند یک ویروس خطرناک به شمار می آید. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و مرگ و میر بیشتر در جهان واکسن های مختلفی تولید شدند که توانسته اند تا حد زیادی از شیوع و شدت بیماری بکاهند و کمک کنند تا سلامت جامعه به حالت طبیعی خود بازگردد، با وجود تاثیرات مفید این واکسن ها در کاهش بیماری اما مطالعات نشان می دهند تزریق واکسن کرونا بدون عوارض نبوده و برخی افراد پس از تزریق بلافاصله یا به مرور دچار عوارضی در قسمت های مختلف بدن خود شده اند که در بسیاری عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا را می توان روی پوست آن ها مشاهده نمود.

علائم شایع ابتلا به کرونا 

بعد از مبتلا شدن به کرونا علائم زیر در فرد قابل مشاهده است.

  • تب و لرز
  • سرفه
  • گلو درد
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • بدن درد
  • اسهال
  • استفراغ

چنانچه بیماری در فرد شدت یابد علائمی نظیر تب بالای ۳۸ درجه، احساس گیجی، درد در قفسه سینه و کبودی صورت ایجاد می شود، همچنین یکی از علائم این بیماری به خصوص در نوع های جهش یافته آن مشکلات پوستی است.

واکسن کرونا چه عوارض پوستی به دنبال دارد؟ 

بیشترین عوارض پوستی که پس از تزریق واکسن کرونا می توان در محل تزریق مشاهده نمود شامل قرمزی، سفتی، تورم و حساسیت می باشد. همچنین ممکن است این واکسن ها بثورات پوستی، خارش، تورم، تاول و حساسیت را نیز ایجاد کنند، عوارض پوستی واکسن کرونا تنها در محل تزریق بروز نمی کند بلکه ممکن است این عوارض در اطراف محل و یا دور تر از آن مشاهده شود. علاوه بر این عوارض این واکسن ها برای همه یکسان نبوده و ممکن است برای برخی در قسمتی از پوست و یا کل سطح پوست ظاهر شود و یا اینکه در برخی افراد بلافاصله پس از تزریق می توان عوارض پوستی را مشاهده نمود اما در برخی دیگر یک هفته پس از تزریق این علائم دیده می شود.

new theme

عوارض پوستی واکسن کرونا تا چه حد شایع هستند؟ 

عوارض پوستی واکسن کرونا را می توان به شکل های مختلفی مشاهده کرد، برخی از این عوارض شایع هستند و برای اکثر افراد بروز می کنند اما برخی دیگر نادر بوده و تنها تعداد اندکی به آن ها مبتلا می شوند. آکنه، تورم و قرمزی، آسیب های محل تزریق، خارش و زگیل از شایع ترین علائم پوستی واکسن کرونا به شمار می آیند.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  هایفوتراپی غبغب؛ هزینه ها، روش درمان، عوارض و مزایا

براساس تحقیقات بسیاری که روی عوارض واکسن کرونا انجام شده است دانشمندان دریافته اند که احتمال بسیار کمی وجود دارد که پس از تزریق واکسن واکنش های پوستی بروز کنند و چنانچه عوارضی بروز کند به دلیل واکنش دفاعی بدن بوده و خطری شخص را تهدید نمی کند. اما در صورتی که عوارض پوستی برای شخصی زیاد باشد و یا همراه با علائمی چون مشکلات تنفسی بود حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم پوستی بیماری کرونا 

هنگامی که بیماری شدت می یابد دیگر تنها علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا دیده نمی شود بلکه علائم بیشتری در فرد بروز می یابد و در این شرایط عوارض پوستی بیماری نیز بروز می کند که همراه با قرمزی، خارش و التهاب است. علائم پوستی کرونا معمولا پس از ایجاد عفونت در بدن ظاهر می گردند، مهم ترین علائم پوستی کرونا شامل موارد زیر است.

کهیر

معمولا در ۲۰ درصد افرادی که به کرونا مبتلا شده اند کهیر دیده می شود، کهیرها به شکل جوش های متورم قرمز یا صورتی رنگ ظاهر شده که شبیه لکه های پوستی روی سطح پوست بروز می کنند. ظاهر شدن کهیر همراه با خارش بوده که در ناحیه کف دست و پا شروع شده و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، با وجود اینکه این کهیرها احساس خارش شدید و آزاردهنده ای ایجاد می کنند اما تا حد امکان از خاراندن آن ها خودداری کنید. کهیرهایی که در اثر کرونا بروز می کنند در اندازه های مختلفی دیده می شوند و برخی از آن ها بسیار کوچک یا بسیار بزرگ هستند، این علائم با از بین رفتن سایر علائم بیماری از بین می روند اما بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

راش پوستی 

یکی دیگر از علائم پوستی کرونا که بسیار شایع می باشد راش پوستی بوده که به صورت تاول و یا تبخال دیده می شود و علائمی چون تب، بی حالی، سرگیجه و افت فشار در پی دارد. وجود عفونت در بدن باعث بروز این مشکل پوستی می گردد و باید هرچه سریع تر درمان شود چرا که به سرعت در کل بدن پخش می شود.

 

واکسن کرونا قرمز شدن قسمت سفید چشم 

بروز این عارضه در تعداد بسیار کمی از بیماران کرونای دیده می شود که قسمت سفید چشم دچار التهاب شده و قرمز می گردد. آلوده شدن یکی از بافت های سطح چشم به نام ملتحمه این قرمزی را به وجود می آورد و این آلودگی به ویروس یک بیماری مسری بوده و تماس با چشم فرد مبتلا سبب انتقال ویروس می شود.

تاول های پوستی 

تاول ها که برآمدگی های پر از مایع هستند روی سطح پوست به خصوص در قسمت دست ها دیده می شود، تاول های پوستی بیشتر برای افراد مسن بروز می کنند و مدت ماندگاری آن ها در بین افراد متفاوت است اما به طور معمول ده روز روی پوست باقی می مانند.

درد و خارش  

افرادی که به کرونا مبتلا شده اند علائم مختلفی مشاهده می کنند که نوع جهش یافته آن با مشکلات پوستی بسیاری همراه است‌. این مشکلات پوستی به دلیل وجود عفونت در بدن روی پوست ظاهر می شوند، درد و خارش یکی دیگر از مشکلات پوستی ناشی از کرونا بوده که بسیار آزار دهنده است اما خیلی سریع رفع می گردد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  بهترین زمان برای تزریق چربی خط لب چه زمانی است؟

راهکارهایی جهت پیشگیری از عوارض پوستی واکسن کرونا 

بهتر است پیش از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنید و در صورت وجود هرگونه حساسیت یا بیماری خاصی آن را با پزشک در میان بگذارید همچنین با کمک راهکارهای زیر مانع از بروز عوارض پوستی واکسن کرونا گردید.

توجه به حساسیت های دارویی و غذایی 

برخی افراد به دارو یا مواد غذایی خاصی حساسیت دارند از این رو بهتر است پیش از تزریق واکسن این حساسیت ها را به پزشک اطلاع دهید تا بعدا دچار عوارض پوستی واکسن کرونا نگردید. البته واکسن کرونا برای افرادی که آلرژی دارند مشکل خاصی در پی ندارد و این افراد می توانند بدون هیچ گونه نگرانی واکسن خود را تزریق نمایند، بنابراین اطلاع پیدا کردن پزشک از حساسیت کمک می کند تا عوارض پوستی واکسن کرونا کاهش یابد و مشکل خاصی بروز نکند.

عدم تحریک پوست  

بعد از تزریق واکسن کرونا سعی کنید تا چند روز از مواردی که سبب تحریک پوست می شوند پرهیز کنید چرا که تحریک شدن پوست ممکن است باعث تشدید عوارض پوستی خفیف گردد.

اطلاع دادن سوابق پزشکی به کارشناس بهداشت پیش از تزریق واکسن 

در صورت داشتن سابقه هر گونه بیماری یا مصرف داروی خاصی پیش از تزریق به پزشک اطلاع دهید تا تداخلی بین دارو و واکسن کرونا رخ ندهد و سبب بروز عارضه ای گردد، از این طریق می توانید عوارض جانبی واکسن کرونا را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

واکسن کرونا راهکارهای خانگی عوارض پوستی بعد از واکسن کرونا 

چنانچه بعد از تزریق واکسن کرونا به نکات مراقبتی که گفته می شود توجه کنید می توانید به راحتی از بدن خود مراقبت کنید و نیازی به مصرف دارو نیست. علاوه بر این برخی مراقبت ها هستند که با کمک آن ها می توانید تا حد زیادی علائم پوستی را کاهش دهید، از جمله:

new theme

  • در صورتی که بعد از تزریق واکسن احساس درد دارید و یا محل تزریق دچار تورم شده پارچه تمیزی را با آب خنک مرطوب نموده و در محل قرار دهید، با این کار درد عضلات و تورم پوست کاهش می یابد.
  • جهت کاهش تورم عضلات می توانید محل تزریق را به آرامی ماساژ دهید، البته انجام این روش ممکن است با درد همراه باشد.
  • از گرم نگه داشتن محل تزریق پرهیز کنید و لباس های سبک بپوشید.
  • معمولا پوست های خشک بیشتر دچار تحریک می گردند از این رو در طول روز آب بیشتری بنوشید تا بدن کم آب نگردد.

 

 کرونا یکی از بزرگ ترین مشکلات در چند سال اخیر در کل جهان به شمار می آید که علاوه بر خطرات زیادی که جان انسان ها را تهدید می کند بلکه تاثیر بسیاری بر فعالیت و درآمد افراد نیز گذاشته است. با این حال تولید واکسن های بسیار توانست تا حد زیادی این بیماری را مهار کند و زندگی افراد به حالت عادی باز گردد اما استفاده از این واکسن ها عوارضی را به انسان تحمیل کردند و عوارض پوستی یکی از عوارضی بود که برخی افراد بعد از تزریق واکسن با آن مواجه می شدند. بیشتر این عوارض پوستی قابل درمان هستند و مانعی برای دریافت دوز های بعدی واکسن نیستند.

 

عوارض کرونا

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

عوارض واکسن کرونا روی پوست

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا