مجله ساختمان

راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره | منبع خوب و باکیفیت برای موتور خانه

نحوه خرید و نکات مهم در انتخاب بهترین منبع دوجداره موتورخانه

در این نوشته به راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره می پردازیم چرا که یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در زندگی انسان موثر است، منبع دوجداره است. که اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، به سرعت مورد زنگ زدگی و پوسیدگی قرار می گیرد. در این مقاله ضمن بررسی اهمیت نقش منبع دوجداره در موتورخانه، مهم ترین نکات در زمان خرید آن را بیان می کنیم.

منبع دوجداره چیست؟

آب گرم مصرفی در ساختمان دارای موتورخانه در داخل یک سری منابع آب گرم قرار دارد که در حقیقت به عنوان آبگرمکن عمل می کند. منبع آب گرم موتورخانه یا به صورت دو جداره و یا کویل دار تولید می شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.
از منابع کویل دارد در موتورخانه ساختمان هایی مانند ادارات و مناطق پرتردد استفاده می شود که اغلب عمودی یا افقی هستند. اما در موتورخانه آپارتمان های کوچک تا متوسط ​​و برای مصارف محدود استفاده از آبگرم در منبع دوجداره گزینه مناسب تری است.

استفاده از منبع دوجداره در موتورخانه بهتر است یا منبع کویل دار؟

منبع دو جداره به صورت دو استوانه تو در تو در اندازه های مختلف ساخته می شود که فضای میانی آن خالی است و گرمای آب گرم را به آب سرد روی یکی از دیواره های آن منتقل می کند. با این روش منبع دوجداره میزان آب گرم مصرفی ساختمان را تامین می کند.
نحوه کار منبع دوجداره موتورخانه به این شکل است که آب گرم تولید شده در دیگ به جداره خارجی منبع فرستاده شده و آب سرد به دیواره داخلی منبع هدایت می شود. در این مرحله گرمای آب گرم از دیگ به آب سرد از طریق جریان همرفتی منتقل شده و آب مصرفی ساختمان را گرم می کند. در نهایت از آب گرم در ساختمان استفاده می شود.
به عبارت دیگر گرما بین دیواره اول و دوم منتقل می شود به طوری که آب داخل دیواره اول تبدیل به آب گرم مصرفی می شود در حالی که آب داخل جداره دوم مقداری گرمای خود را از دست می دهد. برای گرم کردن مجدد دیگ شوفاژ، آن را گرم می کنند و این فرآیند تکرار می شود.
کاربرد اصلی منبع دوجداره تامین آب گرم تمیز در منازل و کارخانه ها می باشد که بر اساس میزان نیاز مصرف کننده، آب گرم را تامین می کند.
حجم منابع دوجداره از ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر متغیر است. بنابراین می توان با توجه به نوع کاربری، میزان تقاضا و ضریب مصرف برای هر واحد مسکونی از ظرفیت دوجداره صحیح برای تمامی ساختمان ها استفاده کرد.

معرفی اجزای منبع دوجداره

هر منبع دوجداره از چند قسمت متفاوت تشکیل می شود که با کمک اتصالات متعدد به هم متصل شده و وظیفه تولید آب گرم مصرفی ساختمان را بر عهده دارد.

منبع داخلی و خارجی

آب سرد و گرم در داخل و خارج منبع دو جداره ذخیره می شود که یکی از مهم ترین قسمت های منبع است و باید به ضخامت و جنس متریالی که در ساخت آن استفاده می شود توجه داشت. تا بعد از گذشت زمانی دچار فرسودگی نشود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  ابعاد جکوزی های استاندارد

شیرهای ورودی و خروجی منبع دوجداره

در بدنه منبع دوجداره ۴ عدد ورودی و خروجی آب یافت می شود که ۲ تای آن برای ورودی و خروجی آب مصرفی و دو عدد دیگر برای ورودی و خروجی آب دیگ موتورخانه در نظر گرفته شده است.
شایان ذکر است منبع داخلی یا شیر ورودی آب دیواری داخلی نوعی شیر یکطرفه است که هدف آن ورود آب از فاضلاب شهری به منبع آب است اما مسیر عبور آن به سیستم شستشوی ساختمان بسته است.
محل شیر آب ورودی منبع سرپوشیده در پایین منبع و شیر خروجی در بالای آن تعبیه شده است. شیر نصب شده در بالای منبع به گونه ای طراحی شده است که آب از دیگ بخار وارد منبع خارجی شود.

راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره

شیر اطمینان منبع دوجداره

به جهت اینکه که آب گرم در فضای بسته منبع دوجداره قرار می گیرد، فشار آب یا فشار بخار آب به دلایلی می تواند فشار وارده بر دیواره های منبع دوجداره را دو برابر کند. به همین دلیل در طراحی منبع دوجداره یک شیر اطمینان نیز در نظر گرفته شده است که در صورت فراتر رفتن از فشار مجاز بخار آب داخل منبع، به طور خودکار شیر را باز کرده و با رهاسازی بخار، ایمنی منبع را افزایش می دهد.

نکات خرید منبع دو جداره

در این بخش از مقاله راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره به نکات مهمی که بایستی در زمان خرید منبع دوجداره به آن توجه کنید، اشاره می کنیم:

جنس ورق بکار رفته در ساخت منبع دوجداره

به طور کلی بدنه منبع دوجداره از فولاد گالوانیزه گرم ایرانی می باشد. زیرا آهن داغ در هنگام جوشکاری نتیجه بهتری می دهد. بنابراین در اولین قدم دقت کنید که منبع دوجداره مد نظر شما از بهترین فولاد گالوانیزه گرم ایرانی تهیه شده باشد.

میزان ضخامت ورق منبع دوجداره

در خرید منبع دوجداره باید به ضخامت دیواره بیرونی و دیواره داخلی آن توجه کرد. ضخامت ورق استفاده شده در ساخت منبع دوجداره باید ۴*۲ تا ۵*۳ باشد. زیرا این منبع دوجداره فشار زیادی ندارد و بنابراین حداکثر ضخامت لایه آن ۶ میلی متر در نظر گرفته می شود.
یعنی برای دیوار بیرونی ورق هایی با ضخامت ۳ میلی متر و برای دیوار داخلی ۶-۴ میلی متر می سازند که بنا به درخواست مشتری متفاوت است. به همین دلیل هنگام خرید ورق دوجداره به شما می گویند که ورق ۳ و ۵، ۲.۵ و ۴، ۳ و ۶ و … است که عدد پایین نشان دهنده ضخامت ورق بیرونی است. و عدد بزرگتر عدد نشان دهنده ضخامت ورق در داخل منبع می باشد.

میزان دمای آب گرم مصرفی ساختمان

میانگین دمای آب گرم ورودی به منبع آب دو جداره از دیگ یا موتورخانه دیگ آب گرم بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد می باشد. با این حال، منبع دو جداره باید به اندازه کافی ضخیم و قوی باشد تا در برابر آب ۵۰+ درجه سانتیگراد مقاومت کند.

سایز و ابعاد منبع دوجداره

نکته مهم دیگر در خرید منبع دوجداره این است که قبل از انتخاب منبع یا سفارش ساخت آن باید ابعاد درب ورودی موتورخانه خود و مساحت محل و نصب منبع دوجداره را محاسبه نمایید. در موتورخانه به طوری که منبع به راحتی از درب آن عبور کند و داخل نیز فضای کافی برای نصب و محل قرارگیری آن وجود داشته باشد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  همه چیز در مورد آسانسور شیشه‌ای نما

در نظر گرفتن مدل طراحی منبع دوجداره

منابع دوجداره موتورخانه معمولا به یکی از مدل های افقی و عمودی طراحی و تولید می شوند. اما از آنجایی که حمل، نصب و نگهداری منابع دوجداره عمودی دشوار است، اغلب منابع دوجداره در موتورخانه به صورت افقی طراحی می شوند تا بتوان آنها را در اطراف ساختمان منتقل کرد. این نوع منبع را به راحتی می توان نصب و سرویس کرد.

مقدار ظرفیت منبع دوجداره

جهت انتخاب درست ظرفیت منبع دوجداره باید میزان آب گرم مصرفی هر واحد مسکونی را بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر در نظر گرفت و سپس بر اساس تعداد واحدها ظرفیت ذخیره سازی را تعیین کرد.
به عنوان مثال اگر ساختمان شما دارای ۸ واحد است، به یک منبع با ظرفیت ۱۰۰۰ لیتر نیاز دارید و با افزایش تعداد واحدها، حجم منبع ا نیز به همان نسبت افزایش می یابد.

استفاده از رنگ اپوکسی در محل جوشکاری

از آنجایی که ممکن است در محل جوشکاری خوردگی و حفره ایجاد شود، لازم است در حین ساخت، محل جوش را با رنگ اپوکسی پوشانده یا محافظت کرد تا از آسیب به ورق جلوگیری  به عمل آید.

میزان وزن منبع دوجداره

وزن منبع دو جداره ارتباط مستقیمی با ضخامت ورق فلزی به کار رفته در ساخت آن دارد. هر چه صفحه ضخیم تر باشد، سنگین تر خواهد بود. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در صورت سنگین بودن منبع تغذیه دولایه لازم است قبل از خرید و نصب زیرساخت لازم در موتورخانه انجام شود.

قیمت منبع دوجداره

هزینه خرید منبع دوجداره موتورخانه بر اساس ضخامت ورق استفاده شده در تولید آن محاسبه می شود. به طور کلی، هر چه ورق استفاده شده در ساخت منبع ضخیم تر باشد، وزن منبع بیشتر است. هزینه نهایی خرید منبع دوجداره از وزن محصول مبدا و قیمت تمام شده ورق به دست می آید.

لزوم داشتن ضمانت بدنه و گارانتی معتبر

به طور معمول منبع های دوجداره دارای ۵ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش می باشند.
در صورتی که منبع دو جداره پوسیده و سوراخ شود تعمیر آن نمی تواند موثر واقع شود. به خصوص اگر پوسیدگی در دیواره داخلی منبع دوجداره اتفاق بیفتد، جوش و تعمیر آن تقریبا غیرممکن است و فقط می توانید به فکر تعویض آن باشید. در این صورت داشتن ضمانت تعویض و گارانتی بسیار اهمیت دارد.

راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره

جمع بندی

در این مقاله از راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره انواع منابع و قطعات آن را معرفی نمودیم. از آنجایی که منبع می تواند راندمان حرارتی کل موتورخانه را تحت تاثیر قرار دهد، توصیه می کنیم حتماً قبل از مراجعه برای خرید با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

مشاوران و کارشناسان مجموعه ایبک امداد به صورت تخصصی می توانند منابع موجود و عملکرد هر یک را به شما معرفی و یک نمونه متناسب با نیاز شما ارائه نمایند.

همین حالا با شماره های مندرج در صفحه تماس بگیرید و به صورت رایگان با کارشناسان این مجموعه صحبت کنید.

راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

راهنمای خرید بهترین منبع دوجداره و توجه به نکات مهم در خرید آن

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا