تعمیرات کولر آبی

سیم پیچی موتور کولر آبی چیست | دلایل خرابی سیم پیچی موتور کولر آبی

بخش کلیدی ساختار موتور کولر آبی سیم پیچی است. که سوختن آن یکی از مشکلات بزرگی می باشد که می تواند سیستم کولر آبی را تهدید کند. در این مقاله از ایبک امداد قصد داریم به بررسی سیم‌ پیچی و دلایل سوختن و خرابی سیم پیچی موتور کولر آبی بپردازیم:

نشانه ی خرابی سیم پیچی موتور کولر آبی چیست؟

همیشه دلیل کار نکردن کولر از موتور نیست. در این قسمت به نشانه های خراب شدن سیم پیچ موتور کولر آبی می پردازیم:

بوی بد سوختگی از کانال کولر آبی

اگر از کانال کولر بوی بد احساس کردید و کولر از کار افتاد به احتمال بسیار زیاد سیم پیچی موتور کولر شما خراب شده است. در این شرایط موتور روشن نمی شود و یا نمی تواند حلزونی کولر یا پروانه را بچرخاند. وظیفه سیم پیچی کولر این است که انرژی الکترومغناطیسی را به بخش های چرخاننده انتقال دهد. در این حالت باید به تعمیر سیم پیچی موتور کولر بپردازید.

سیاه شدن سیم های سیم پیچی موتور کولر آبی

با بررسی سیم پیچ های دینام چنانچه متوجه شدید سیم پیچ های آلومینیومی و یا مسی سیاه شدند، یعنی مشکلی در سیم پیچ های موتور کولر بوجود آمده است. در این شرایط باید به تعمیر سیم پیچی موتور کولر آبی بپردازید.

کولر آبی

 عدم تنظیم تسمه موتور کولر آبی

اگر تسمه ها کشیده شده و توازن نداشته باشند باعث افزایش قدرت برق همچنین سوختن سیم پیچ های موتور کولر آبی می شود.

خاموش یا روشن شدن بدون دلیل موتور کولر آبی

چنانچه موتور نیم سوز شده باشد بدون علت خاموش روشن می شود، امکان دارد موتور کولر اورلود کرده باشد، یعنی موتور کولر نیم سوز شده است.

لرزش موتور کولر هنگام کار

اگر هنگام روشن بودن کولر آبی متوجه شدید موتور لرزش دارد، می توان نتیجه گرفت موتور دستگاه دچار سوختگی یا مشکل شده است.

خنک نکردن هوای کولر آبی

گاهی ممکن است هنگام عملکرد کولر، موتور هوا را خنک نکرده و قدرت قبل را نداشته باشد. در این حالت احتمال دارد دلایلی مانند تنظیمات موتور و تسمه دچار مشکلی شده باشند. اگر دور موتور را زیاد کردید ولی سرعت زیاد نشد نشانه مشکل در سیم پیچی موتور است. باید حتماً مشکل را برطرف کنید. با بروز هر کدام از این نشانه ها اقدام به تعویض دینام یا سیم پیچی کولر کنید.

دلایل سوختن سیم پیچی موتور کولر آبی

دلایل زیادی وجود دارد که سیم پیچی موتور کولر آبی بسوزد. در ادامه به آنها می پردازیم:

  • اگر از سیم های لاکی نا مرغوب با توان کم که می توانند باعث کم‌ شدن تحمل حرارت و سوختن سیم پیچ کولر شوند، استفاده کنید این مشکل بوجود می آید.
  • جهت سیم پیچی، سیم های بسیار زیادی لازم است ولی به دلیل اینکه مس قیمت بسیار بالایی دارد، گاهی تعمیرکاران از سیم های کمتری استفاده می کنند، که همین امر باعث داغ شدن مدار و سوختگی آن می شود.
  • اگر جنس بلبرینگ و بوشن ها نامرغوب باشد می تواند باعث زودتر سوختن سیم های کولر آبی شود.
  • وجود نوسانات برق یکی دیگر از دلایل سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی می باشد.
  • بالا رفتن دمای هوا و بدون آب کار کردن کولر موجب سوختگی موتور می شود.
  • یکی دیگر از دلایل سوختن موتور و فشار آوردن به کولر آبی، روغن کاری نکردن قطعات است که باعث افزایش دمای کولر و زیاد شدن اصطکاک شده در نتیجه موجب سوختن سیم پیچ های موتور می شود.
  • اگر عایق بندی بین ورقه های فلزی، هسته آهنی و ترانس ها بی کیفیت باشند موجب سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی می شوند.
  • خاک گرفتگی و آلودگی یاتاقان ها باعث قفل شدن یا گیرپاژ کردن موتور شده و سوختن سیم پیچ ها را به همراه دارد.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  4 علت اصلی چکه کردن آب از کولر آبی
انواع سوختن موتور کولر آبی

تا اینجا با دلایل سوختن سیم پیچ های موتور کولر آبی آشنا شدید. بهتر است بدانید سوختن موتور، مدل های مختلفی نیز دارد.

 سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی

سوختن سیم پیچی موتور می‌تواند به دلیل مشکلات فنی موتور به وجود آمده باشد. جهت تشخیص این مشکل حتماً باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

سوختن کلی سیم پیچ موتور کولر آبی

سوختگی کل سیم پیچ های موتور به دلیل مشکلات ولتاژ برق سیم پیچ ها داغ شده و می سوزد.

 نیم سوز شدن سیم پیچ

امکان دارد به علت استفاده از دو کنتاکتور در موتور یکی از آنها دچار مشکل شود و به همین دلیل سیم  پیچ‌ ها نیز می سوزند.

سوختن به شکل لکه ایی سیم پیچ های موتور کولر آبی

این نوع سوختن به علت اتصال سیم به بدنه کولر و یا اتصال کوتاه بین سیم ها بوجود می آید و فقط یک تکه از سیم پیچ ها دچار سوختگی می شود.

سیم پیچ راه انداز در موتور کولر آبی

اگر یکی از سیم پیچ های تک فاز بسوزد باعث سوختن سیم پیچ راه انداز نیز می شود.

مراحل انجام سیم پیچی موتور کولر آبی

سیم پیچی موتور کولر آبی به تخصص و دانش نیاز دارد. با توجه به حساسیت قطعات کولر بدلیل تفاوت کولر های مختلف باید بیشتر دقت داشته باشید. حتماً نیاز است از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. با این حال ما در این مرحله آموزش سیم پیچی دینام موتور کولر آبی را برای شما توضیح می دهیم:

وسایل مورد احتیاج

وسایلی که برای تعمیر سیم پیچ های موتور کولر آبی نیاز دارید به شرح زیر می باشد:

  1. وسیله ای مشابه اسکنر جهت برش سیم پیچ های قدیمی
  2. کاغذ عایق و سیم برای پیچیدن دور موتور
  3. وسیله ی گرمایشی مثل مشعل
  4. پیچ گوشتی
  5. چکش
  6. لاک سیم
مرحله اول سیم پیچی موتور کولر آبی

مرحله اول که شامل بیرون آوردن سیم پیچ های موتور بعد از باز کردن موتور می باشد.

  • ابتدا میز کار تمیز با ارتفاع مناسب را انتخاب کرده و دستکش های ایمنی را بپوشید. موتور را روی میز قرار دهید. قطعات داخلی و پیچ ها را بخوبی باز کنید.
  • قطعات داخلی موتور مانند استاتور یا آرمیچر سیم پیچ های موتور که در اطراف استاتور قرار دارند، با استفاده از دستکش محافظ آرمیچر را بخوبی از استاتور خارج کنید.
  • توجه داشته باشید این قطعه دارای خاصیت مغناطیسی می باشد. مراقب باشید قطعات فلزی و براده ها به آن نچسبند.
  • سرپیچ گوشی را زیر شیار های فلزی قرار داده و آنرا به آرامی به بالا بکشید. فراموش نکنید، این کار را به آرامی انجام دهید تا شیارها دچار آسیب دیدگی نشوند. در غیر این صورت با مشکل روبرو خواهید شد.
  • دقت داشته باشید در این مرحله حتماً باید تعداد سیم های کویل را بشمارید تا با تعداد سیم پیچ های قبلی دور موتور دستگاه هماهنگ باشند. بعد از آن سیم ها را با سیم چین قطع کنید.
  • بعد از خارج کردن سیم پیچ های معیوب کار های عایق بندی را بدقت انجام دهید. لازم می باشد سیم های قبلی را به کمک سیم چین از داخل شیار ها خارج کرده و گرد و خاک آنها را بخوبی تمیز کنید. کاغذ عایق را به اندازه شیار برش دهید و تکه های کاغذ را درون شیارها بگذارید.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  پمپ آب کولر آبی و معرفی 6 راهکار برای تقویت آن
 مرحله دوم سیم‌ پیچی موتور کولر آبی

این مرحله لازم است سیم پیچی مجدد موتور کولر آبی را انجام دهید.

  • با استفاده از سیم ضخیم و مانند سیم پیچ قبل، سیم پیچی را انجام داده و توجه کنید طریقه سیم پیچی موتور باید بصورتی باشد که موتور دستگاه مثل قبل کار کند.
  • هر قسمت از سیم پیچی که تمام شد باید شیارهای کلاف را به سمت پایین آورده و سر انتها و ابتدای کلاف را دقیقاً به هم وصل کنید. لبه شیار را با کمک سیم محکم ببندید تا مدار کامل شود. در این حالت سیم پیچ دینام می تواند جریان انرژی را بین ژنراتور و آرمیچر برقرار کند.
  • بعد از اتمام کار باید موتور را بسته و به برق متصل کنید تا از کارکرد درست آن اطمینان پیدا کنید.
مرحله سوم سیم پیچی موتور کولر آبی

آخرین مرحله شامل وارنیش یا شارلاک زدن موتور می باشد.

  • باید ابتدا محور موتور و درپوش را باز کرده سیم پیچی داخل آنرا بخوبی بررسی کنید. این کار موجب می شود، چنانچه ایرادی وجود داشته باشد، بتوانید آنرا بخوبی برطرف کنید.
  • پس از گرم کردن استاتور در گرمکن، وارنیش را باید آماده کنید. پس از گرم شدن موتور تا دمای مورد نظر خود، می توانید آنرا از گرمکن بیرون آورده و در ظرف لاک قرار دهید تا وارنیش درون سیم پیچی موتور بطور کامل نفوذ کند. موتور را از ظرف خارج کرده و اجازه دهید چند ساعتی را در گرم کن حرارت بماند. بعد از پایان کار آنرا خارج کرده تا کامل خنک شود.

تعویض سیم پیچی موتور کولر بهتر است یا تعویض دینام؟

ممکن است با مشاهده مراحل متعدد تعویض سیم پیچی موتور کولر آبی در ذهن شما  این سوال بوجود بیاید که آیا تعویض سیم پیچی موتور کولر آبی بهتر است یا تعویض دینام کولر آبی؟ باید بگوییم اگر تعویض سیم پیچی موتور را با دقت بالایی انجام دهید، به وزن سیم پیچی، قطر سیم موتور، سرعت کیفیت سیم و عایق بندی نیز بخوبی توجه کنید قطعاً گزینه بهتر و منطقی تری از نظر اقتصادی می باشد. ولی اگر موارد زیر را بخوبی در نظر نگیرید، سیم پیچی موتور سوخته شما هم خیلی زیاد باشد، احتمالاً تعویض دینام انتخاب مناسب تری می باشد.

کولر آبی

نتیجه گیری

در این مقاله تمام نکاتی که جهت سیم پیچی موتور کولر آبی که شما به آنها نیاز خواهید داشت را با شما بخوبی بررسی کردیم. همانطور که متوجه شده اید سیم پیچی موتور و انجام مراحل آن  کار سخت و پیچیده ای است. بدون تخصص و مهارت نمی توانید آنرا انجام دهید. بهتر است برای تعمیر و تعویض سیم پیچی موتور کولر آبی خود از متخصص تعمیرکار کمک بگیرید و خودتان را به دردسر نیاندازید. چنانچه سوالی در رابطه با سیم پیچی موتور کولر آبی داشتید، می توانید با قسمت پشتیبانی ایبک امداد مطرح کرده تا کارشناس ما پاسخگویی سوالات شما باشد. مجموعه ایبک امداد، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

سیم پیچی موتور کولر آبی چیست

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

دلایل سوختن سیم پیچی موتور کولر آبی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا