تعمیرات پکیج و آب گرمکن

راهنمای تعمیرات میله یون

سیستم گرمایشی منازل و مکان های دیگر روز به روز مدرن تر شده است. امروزه در بیشتر ساختمان های جدید سیستم پکیج نصب شده است. برای استفاده درست از این امکان بهتر است که با اجزای مهم پکیج مثل میله یون آشنا باشید و اهمیت و نقش قطعات گوناگون آن را بشناسید. در این مقاله به شما خواهم گفت که میله یون چیست؟ چه کارکردی در پکیج دارد، در مواقع خرابی آن چه مشکلی برای پکیج پیش می آید و تعمیر و تعویض آن چگونه است؟

میله یون چیست؟

میله یون قطعه مهمی در پکیج است که روشن شدن سیستم پکیج به آن بستگی دارد و روشن شدن نهایی پکیج و روشن ماندنش از طریق آن انجام می شود. به میله یون، میله یوزانسیون پکیج نیز گفته می شود. اگر این قطعه در عملکرد خود دچار مشکل شود پکیج روشن نمی شود. جنس این قطعه از فولاد تنبر است. اگر بخواهیم وظیفه میله یون را بگوییم این است که ایجاد شعله پکیج را تنظیم و کنترل می کند و سبب می شود که شعله پکیج خاموش نشود. بنابراین روشن ماندن پکیج و تولید گرمای کافی به این قطعه بستگی دارد. الکترود یون همانند ترموکوپل کار می کند ولی به مراتب حساسیت و مقاومت آن بیشتر است. میله یون فقط زمانی ایجاد شعله را تشخیص می دهد و سبب روشن شدن پکیج می شود که شعله کاملا روشن شده باشد و در غیر این صورت پکیج روشن نمی شود. تا این جا با چیستی و اهمیت میله یون پکیج تا حدی آشنا شدید. در ادامه عملکرد این قطعه بیشتر شرح داده می شود.

میله یون

نحوه عملکرد میله یون

شاید آبگرم کن مخزنی را دیده باشید و با نحوه عملکرد پیچ تنظیم شمعک آبگرمکن آشنا باشید. میله یون عملکردی شبیه به آن دارد. قضیه از این قرار است که به دنبال ایجاد شعله در پکیج، یونیزه شدن هوای میان میله یون و مشعل رخ می دهد. ذرات یونیزه شده هوا به وسیله قطب های مخالف که میله یون و مشعل ایجاد کرده اند جذب می شود و این فرآیند سبب می شود جریان الکتریسیته تولید شود و این جریان سوختن مدام شعله را تضمین کند. میله یون بر سر برنر یا مشعل و مقارب با الکترود جرقه زن قرار گرفته است. الکترود جرقه زن ۷ تا ۹ میلی متر از سطح مشعل فاصله دارد. در زمان ایجاد شعله حرارت آن به نوک میله یون می رسد و با افزایش حرارت جریانی چند میکرو آمپری به برد فرستاده می شود. پس از تشخیص شعله به وسیله میله یون فرایند استمرار و حفظ شعله رخ می دهد. از تمام این توضیحات می توان نتیجه گرفت که کاربرد الکترود یون یا میله یون در پکیج تشخیص و شعله و مداومت آن و تنظیم اشتعال آن است. این گفته نشان می دهد که میله یون پکیج قطعه ای  مهم و حیاتی در سیستم پکیج است که عملکرد خوب یا بد آن کل سیستم پکیج و کیفیت و کارایی آن را تحت شعاع خود قرار می دهد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  دلایل روشن نشدن پکیج دیواری بوش Bosch

نشانه های خرابی میله یون پکیج

در حالت عادی بعد از این که جرقه زن شعله می زند باید نوک میله یون گرم شود و سپس شعله به حالت پایدار مداومت داشته باشد. هر گونه خلل در این موارد و در نتیجه گرم نشدن میله یون یا عدم مداومت کافی شعله نشان از خرابی دارد. بعضی از نشانه هایی را که خرابی میله یون را می توان از طریقشان شناسایی کرد از این قرار است:

  • خاموش شدن ناگهانی پکیج از نشانه های واضحی است که احتمال خرابی میله یون را از طریق آن می توان تشخیص داد. البته خاموشی پکیج می تواند دلایل دیگری مثل نوسانات گاز، کم بودن آب در مدار گرمایش، ایرادی در دودکش پکیج و… داشته باشد. اما در خیلی از مواقع دلیل خاموشی ناگهانی سیستم پکیج خراب بودن میله یون پکیج است.
  • از دیگر نشانه های خرابی میله یون، گرم نشدن آب است. خرابی میله یون سبب می شود که شعله نوسان داشته باشد و روشن و خاموش شود و بله این ترتیب آب مدام گرم و سرد شود. عدم تنظیم درست شعله که جزو عملکردهای میله یون است باعث سرما یا گرمای ناگهانی آب می شود.
  • نشانه دیگر خرابی میله یون این است که فن پکیج دائم روشن است اما سیستم پکیج روشن نشده است. این نشانه به احتمال خیلی قوی ناشی از خرابی میله یون پکیج است.
  • یکسره کار کردن جرقه زن و خاموشی شعله با قطع جرقه زن به طور همزمان هم خرابی میله یون پکیج را نشان می دهد. جرقه زن فقط شعله را ایجاد می کند اما این میله یون است که استمرار شعله را تنظیم می کند. پس از گرفتن شعله دیگر جرقه زن نباید مدام کار کند. در صورتی که جرقه زن یکسره کار کند و به محض کار نکردنش شعله خاموش شود علامت عیب و ایرادی در میله یون است.

تست خرابی میله یون

برای مطمئن شدن از خرابی میله یون لازم است که روی آن تست خرابی صورت بگیرد تا قطعه بیهوده تعویض نشود. تکنسین ماهر ابتدا نحوه اتصالات را بررسی می کند. میله یون نباید از بخش سرامیکی و نوک میله متصل شده باشد. پس از بررسی اتصالات و اطمینان از درستی آن فاصله میله یون از سطح شعله هم باید بررسی شود. این فاصله در حالت استاندارد باید ۱۰ میلی متر باشد و فاصله بیش از این مقدار سبب می شود که میله یون شعله را حس نکند. البته اتصال کامل بین میله یون و مشعل نیز جایز نیست. اگر مشکل پکیج با نحوه درست اتصالات و تنظیم فاصله میله یون و مواردی اینگونه رفع شود کار ساده است اما اگر ایراد و خرابی میله یون جدی باشد نیاز است این قطعه تعویض شود.

میله یون

سرویس میله یون پکیج  

در بسیاری از مواقع علت عملکرد بد سیستم پکیج و میله یون جرم گرفتن و کثیفی آن است. سرویس میله یون از مواردی است که دارندگان سیستم پکیج حتما باید به آن توجه کنند. البته سرویس کل سیستم پکیج در هر شش ماه توصیه می شود که سرویس میله یون نیز از زمره آن است. برای تمیز کردن میله یون ابتدا باید پکیج خاموش شود و پس از سرد شدن کامل میله یون آن را تمیز کرد. برای این کار با یک سمباده به نرمی سراسر قسمتهای میله یون را تمیز می کنند. به این ترتیب جرم و رسوباتی که در اثر سوختن بر سطح میله یون ایجاد شده کاملا تمیز می شود و عملکرد بهتری پیدا می کند و عمر آن طولانی تر می شود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  مقایسه آبگرمکن شمعک دار و بدون شمعک

تعمیر و تعویض میله یون پکیج

تعمیر و رفع عملکرد ناقص میله یون پکیج پس از تست خرابی و تشخیص درست آن انجام می شود. تکنسین ماهر تعمیرات پکیج با تشخیص علت نقص سیستم اقدام به تعمیر می کند. در صورتی که خرابی میله یون پکیج جدی باشد باید حتما با قطعه ای دیگر تعویض شود. کیفیت قطعه میله یون بسیار مهم است و لازم است که برای این کار به تعمیرکارانی مجرب که بتوانند قطعات فابریک و با کیفیت را تأمین کنند مراجعه شود. تعمیرکار به منظور نصب میله ین تعویضی باید ابتدا پکیج را خاموش کند و صبر کند که سطح مشعل کاملا سرد شود. در زیر محفظه اشتعال سوراخی کوچک قرار دارد . باید میله ین را از داخل این سوراخ عبور دهد تا جایی که نوک میله به سطح مشعل نزدیک شود. تکنسین مربوطه باید فاصله استاندارد بین نوک میله و سطح مشعل را رعایت کند. میله یون در انتهایش یک سیم وصل است که بر روی سرش چیزی شبیه فیش است. او باید فیش را به محل قرار گیری اش بر روی برد سیستم متصل کند. پس از این مراحل پکیج را روشن می کند و آن را روی حالت مصرف آب قرار می دهد. برای تست و تنظیم پکیج یکی از شیرهای آب گرم را باز می کند تا نحوه کار میله ین جدید را بررسی کند. اگر جرقه زن شعله زد و میله ین به موقع شعله را تشخیص داد یعنی تعمیرکار به درستی کارش را انجام داده است.

سخن آخر

در این مطلب شما را با میله یون پکیج که قطعه ای مهم و اساسی برای روشن شدن پکیج است آشنا کردیم. حال اگر در سیستم پکیج ساختمان خود نقصی وجود دارد و گرمایش ساختمان به درستی انجام نمی شود، یکی از موارد مهم و ضروری برای بررسی نحوه عملکرد میله یون پکیج است. دیدید که نحوه عملکرد درست و استاندارد میله یون چگونه است و چه مواردی حاکی از نقص در این فرایند است. پیشنهاد می کنیم که برای تعمیر و تعویض و سرویس سیستم پکیج و میله یون پکیج به تعمیرکاران حاذق و مورد اعتماد و آموزش دیده مراجعه کنید. این تعمیرکاران با حاضر شدن در منزل شما و بررسی سیستم پکیج ابتدا سعی می کنند نحوه اتصالات میله یون را چک کنند و اگر استانداردهای نصب پکیج رعایت نشده آن را درست کنند. همچنین تمیز کردن و جرم گیری میله یون و سایر قطعات کاری است که آن ها به دقت انجام می دهند. در صورتی هم که نیاز به تعویض قطعاتی مثل میله یون وجود داشته باشد این قطعات را در زمانی اندک و از نوع با کیفیت تأمین می کنند و با رعایت تمام نکات مهم نصب اقدام به تعویض می کنند.

راهنمای تعمیرات میله یون

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

راهنمای تعمیرات میله یون

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا