خدمات ساختمان

دیر گیر کننده بتن چیست | چرا در فصول گرم سال از این ماده در ملات بتن می ریزند؟

دیر گیر کننده بتن یک نوع ماده افزودنی است که به مخلوط بتن یا ملات تازه اضافه می شود تا زمان گیرش اولیه آن را به تاخیر بیاندازد. این کار باعث می شود که بتن دارای زمان کارایی یا اثر پذیری بیشتری شود و امکان ریختن، لرزاندن، پرداخت و تکمیل آن فراهم شود. دیر گیر کننده بتن در شرایط آب و هوایی گرم، بتن ریزی در حجم بالا، فواصل زیاد حمل و جابجایی بتن و … به دلیل جلوگیری از سفت شدن بتن استفاده می شود.

نمونه دیر گیر کننده بتن

دیر گیر کننده بتن معمولا از مواد آلی و یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی ساخته می شود. این مواد با اضافه کردن به بتن و یا حل کردن در آب، به شکلی موقتی واکنش های هیدراتاسیون را مقطوع نموده و باعث تأخیر در سخت شدن سیمان می شوند. برخی از نمونه های دیر گیر کننده بتن عبارتند از:

  • نمک ها، مشتقات و ترکیبات لیگنوسولفونات ها و اسید لیگنوسولفونیک
  • برخی از نمک های نفتالین دارای جرم مولکولی سنگین
  • پلی ساکاریدها، کربوهیدرات ها، گلوکونات ها، شکر، ساکاروز، انواع مواد قندی، ملاس و …
  • نمک های فلزات دو خصلتی که خاصیت اسیدی و بازی دارند. مانند قلع، سرب و روی
  • نمک های کربوکسیلیک، اسید و مشتقات آن
  • برخی از هیدروکربن ها با فرمول کلی Cn (H2O)n
  • نمک های سدیم اسیدهای فسفریک، اگزالیک،بوریک و برخی از نمک های غیرآلی مانند بورات و فسفات
  • نمک های آلی فسفونات ها

برای استفاده صحیح و مناسب از دیرگیر کننده بتن باید علاوه بر رعایت دقیق دستورالعمل های سازنده، دقت در اندازه گیری مقادیر مصرفی، تاثیر عوامل محیطی و اجرایی بر عملکرد دیر گیر کننده بتن نیز مورد توجه قرار گیرد.

مزایای دیر گیر کننده بتن چیست

دیر گیر کننده بتن با ایجاد تاخیر در گیرش بتن می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله:

افزایش زمان کارایی یا کارپذیری بتن

با استفاده از دیرگیر کننده بتن، می توان زمان لازم برای ریختن، لرزاندن، پرداخت و تکمیل بتن را فراهم کرد و از سفت شدن زودهنگام بتن جلوگیری کرد.

افزایش پمپ پذیری بتن

با استفاده از دیرگیر کننده بتن، می توان ویسکوزیته و نفوذپذیری بتن را کاهش داد.

افزایش مقاومت و دوام بتن

با استفاده از دیرگیر کننده بتن، می توان روند هیدراتاسیون سیمان را بهینه سازی کرد و تولید حرارت و جمع شدگی را کنترل کرد. این کار باعث می شود که بتن دارای تخلخل و نفوذپذیری کمتر، مقاومت فشاری و خمشی بالاتر، و مقاومت در برابر خوردگی، ترک خوردگی، منجمد شدن و ذوب شدن، سولفات ها و آب دریا باشد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  نحوه اجرای لوله کشی برق از کف ساختمان و معایب آن

امکان بتن ریزی در شرایط نامساعد

با استفاده از دیرگیر کننده بتن، می توان در شرایط آب و هوایی گرم، مناطق گرمسیری، مناطق بادخیز، فواصل طولانی حمل و نقل، قالب های لغزان، و حجم های زیاد بتن ریزی انجام داد و از عوامل مخاطره آمیز جلوگیری کرد.

مزایای دیر گیر کننده بتن

معایب دیر گیر کننده بتن

ایجاد تاخیر در گیرش بتن می تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما همچنین ممکن است برخی معایب و مشکلات را نیز به همراه داشته باشد. برخی از این معایب عبارتند از:

تاثیر منفی بر طراحی و فرایند بتن ریزی

استفاده از دیرگیر کننده بتن ممکن است باعث شود که زمان لازم برای خشک شدن و سخت شدن بتن طولانی تر شود و در نتیجه تأخیر در عملیات بعدی ساخت و ساز ایجاد شود. همچنین ممکن است باعث تغییر در خصوصیات رئولوژیک، مکانیکی و فیزیکی بتن شود و نیاز به تغییر در طرح مقطع، نوع و مقدار فولاد مصالح، و نحوه قالب بندی داشته باشد.

خطر عدم گیرش یا دیرگیر کنندگی

استفاده از دیرگیر کننده بتن باید با دقت و توجه به دستورالعمل های سازنده و عوامل محیطی و اجرایی صورت گیرد. در غیر این صورت، ممکن است باعث شود که بتن به طور کامل گیرش نکند یا زمان گیرش آن خیلی طولانی شود. این حالت باعث می شود که بتن دارای مقاومت و دوام کافی نباشد و قابل استفاده نباشد.

افزایش هزینه های ساخت و ساز

استفاده از دیرگیر کننده بتن ممکن است باعث شود که هزینه های ساخت و ساز افزایش یابد. علاوه بر هزینه خود دیرگیر کننده، ممکن است هزینه های دیگری همچون هزینه حمل و نقل، هزینه قالب بندی، هزینه نظارت، هزینه تست و کنترل کیفی، هزینه تأخیر در پروژه، و هزینه تعویض یا تعمیر بتن فاسد یا نامطلوب را نیز به دلال دارد.

مواد تشکیل دهنده دیر گیر کننده بتن

دیر گیر کننده بتن یک نوع ماده افزودنی است که به مخلوط بتن یا ملات تازه اضافه می شود تا زمان گیرش اولیه آن را به تاخیر بیاندازد. این کار باعث می شود که بتن دارای زمان کارایی یا اثر پذیری بیشتری شود و امکان ریختن، لرزاندن، پرداخت و تکمیل آن فراهم شود.

دیرگیر کننده بتن در شرایطی که هوا خیلی گرم باشد، بتن ریزی در حجم بالا انجام می شود و فاصله زیادی بین ساختمان و محل تولید بتن وجود دارد و ممکن است بین راه بتن سفت شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

دیر گیر کننده بتن با ترکیبی از مواد معدنی و آلی ساخته می شود. این مواد با اضافه کردن به بتن و یا حل کردن در آب، واکنش های هیدراتاسیون را به طور موقت قطع می کند و باعث تأخیر در سفت شدن سیمان می شوند.

تاثیر دیر گیر کننده بتن بر بتن تازه

همانطور که گفتیم، دیر گیر کننده بتن یک نوع ماده افزودنی است که به مخلوط بتن یا ملات تازه اضافه می شود تا زمان گیرش اولیه آن را به تاخیر بیاندازد. این کار باعث می شود که بتن دارای زمان کارایی یا اثر پذیری بیشتری شود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  انتخاب فرش مناسب برای ورودی خانه

دیر گیر کننده بتن می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر ویژگی های بتن تازه داشته باشد. برخی از این تاثیرات عبارتند از:

دیر گیر کننده باعث می شود که زمان لازم برای رسیدن به گیرش اولیه و نهایی بتن طولانی تر شود و در نتیجه زمان کارپذیری یا قابل پردازش بودن بتن افزایش یابد. این خصوصیت به بناها و معماران و مهندسین ساخت و ساز اجازه می دهد که با آسودگی و دقت بالاتر عمل ریختن و تکمیل بتن را انجام دهند.

دیر گیر کننده باعث می شود که وضعیت رئولوژیک و نفوذپذیری بتن کاهش یابد و در نتیجه پمپ پذیری یا قابلیت حمل با پمپ آن بهبود یابد. این خصوصیت به عاملان ساخت و ساز اجازه می دهد که با هزینه و زحمت کمتر، حجم و فواصل بالاتر، و با استفاده از قطعات پمپ با قطر کوچکتر، عمل حمل را انجام دهند.

دیر گیر کننده باعث می شود که نسبت آب به سیمان در مخلوط کاملاً هیدرات شده کاهش یابد. این خصوصیت موجب می گردد که بتن دارای تخلخل و نفوذپذیری کمتر، مقاومت فشاری و خمشی بالاتر، و مقاومت در برابر خوردگی، ترک خوردگی، منجمد شدن و ذوب شدن، سولفات ها و آب دریا باشد.

دیر گیر کننده بتن ممکن است باعث کاهش روانی یا قابلیت جریان بتن شود. این خصوصیت ممکن است باعث شود که بتن دارای همگنی کمتر، هوادهی بالاتر، و تراکم پایینتر باشد. برای جبران این اثر، ممکن است نیاز به افزایش مقدار آب یا استفاده از روان کننده بتن باشد.

دیر گیر کننده باعث کاهش مقاومت اولیه یا مقاومت در سنین پایین بتن می شود. این خصوصیت ممکن است باعث شود که عملیات بعدی ساخت و ساز مانند قالب گیری، تحمل بار، و اتصال به تأخیر بیفتد. برای جبران این اثر، ممکن است نیاز به افزایش مقدار سیمان یا استفاده از سریع گیر کننده بتن باشد.

 دیر گیر کننده بتن چیست

جمع بندی

در این مطلب از ایبک امداد به بررسی ویژگی ها و مزایای دیر گیر کننده بتن پرداختیم. و علت استفاده از این ماده در ملات بتن را توضیح داده ایم. در صورتی که در حال ساخت و ساز هستید، یا تصمیم به انجام این کار گرفته اید، پیشنهاد می کنیم از خدمات و تجربه کارشناسان ایبک امداد بهره مند شوید. این مجموعه با در اختیار داشتن مهندسین کاربلد و باتجربه می تواند صفر تا صد عملیات ساخت و اجرای ساختمان شما را برعهده بگیرد. جهت بهره مندی از خدمات ساختمان ایبک امداد با شماره های مندرج در صفحه تماس بگیرید.

دیر گیر کننده بتن

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

دیر گیر کننده بتن چیست

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا