خدمات فاضلاب و لوله بازکنی

آشنایی با سیفون و کاربرد آن | تفاوت فلاش تانک و سیفون

سیفون لوله خمیده ای می باشد که در توالت و زیر کاسه توالت قرار گرفته است و مقداری آب را در خود نگه داشته تا از انتشار بوی فاضلاب به داخل خانه جلوگیری کند. در این مقاله از ایبک امداد می خواهیم شما را با سیفون و کاربرد آن آشنا کرده و فرق سیفون و فلاش تانک را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با سیفون

حتماً تا حالا نام شتر گلو را شنیده‌اید و می خواهید بدانید که شتر گلو چیست؟ باید بگوییم که شتر گلو همان سیفون است که یکی از پر کاربرد ترین وسایل در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان می باشد و تقریباً می توان گفت که سیفون یکی از قطعات حیاتی در لوله کشی فاضلاب است. سیستم سیفون لوله ای به شکل خمیده است که کاربردهای زیادی دارد و مهمترین کاربرد آن هم جلوگیری از وارد شدن بوی بد فاضلاب داخل منزل است.

یکی از قطعات مهم در لوله کشی فاضلاب گلوگاه یا سیفون است سیفون همانطور که گفتیم لوله خمیده ای است که به شکل گلوی شتر می باشد به همین دلیل به آن شترگلو هم می گویند. این قطعه نقش مهمی در لوله کشی فاضلاب دارد. در تمام قسمت های لوله کشی فاضلاب حتماً یک سیفون قرار داده شده و این نشان دهنده اهمیت آن می باشد.

شترگلو یا سیفون چیست؟

گاهی به سیفون، آب بند یا شترگلو یا گلوگاه می گویند ولی نام سیفون بیشتر رایج و معروف است . سیفون باعث خواهد شد که بوی بد فاضلاب نتواند به داخل خانه راه پیدا کند و جلوی این بو را می گیرد. با استفاده از سیفون می توانید از وارد شدن بو و حشرات موذی مانند سوسک جلوگیری کنید.

ویژگی های مهم سیفون باعث شده که این وسیله اهمیت زیادی داشته باشد. سیفون همانطور که ظاهری ساده دارد عملکرد ساده ای هم دارد. حالت خمیده آن باعث می شود مقداری آب برای همیشه در داخل آن باقی بماند. این آب باعث خواهد شد که بوی بد قادر به خارج شدن از فاضلاب نباشد. در حقیقت می توان گفت آب از خارج شدن بوی فاضلاب و همچنین حشرات جلوگیری می کند. بعد از هر بار استفاده کردن از توالت، فاضلاب وارد لوله شده و بعد از اینکه از سیفون عبور می کند به چاه می ریزد و این در مورد سینک ظرفشویی و کفشو های فاضلاب هم صدق می کند. طبق این عملیات مقداری آب در داخل سیفون باقی خواهد ماند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که عملکرد سیفون فقط به دلیل آب داخل آن می باشد پس اگر آب در داخل سیفون نباشد و یا آب تبخیر شده باشد سیفون عملکرد خود را از دست خواهد داد و به همین دلیل است که اگر مدتی از توالت استفاده نکنید بوی بد آن را متوجه خواهید شد.

سیفون

معایب و مزایای سیفون چیست؟

همانطور که در ابتدا برایتان توضیح دادیم سیفون بسیار مهم بوده و فواید زیادی هم دارد. مهمترین فایده سیفون این است که از وارد شدن گاز فاضلاب و همچنین حشرات به داخل ساختمان جلوگیری می کند. گاز فاضلاب وقتی وارد منزل می شود باعث انتشار بوی نامطبوع فاضلاب در محیط شده و افراد احساس می‌کنند که فاضلاب توالت بو می دهد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  نحوه بازسازی کردن لوله کشی آب ساختمان

اگر از سیفون در لوله فاضلاب استفاده شده باشد دیگر بوی بد نمی تواند وارد توالت و حمام شود و حشرات موذی هم وارد سرویس بهداشتی نمی شوند. این قطعه یک مشکل هم دارد، می تواند باعث گرفتگی لوله فاضلاب شود. سیفون به دلیل وجود خمیدگی احتمال گرفتن لوله را زیاد می کند. اکثر گرفتگی های لوله فاضلاب به دلیل سیفون اتفاق می‌افتد پس باید دقت کنید که مواد اضافه و آشغال وارد لوله فاضلاب نشود و بعد از هربار استفاده، باید آب فراوانی در داخل توالت بریزید تا فضولات در سیفون توالت باقی نماند.

تفاوت سیفون با فلاش تانک چیست؟

در ادامه مقاله می خواهیم شما را با سیفون و همچنین فلاش تانک و تفاوت این دو آشنا کنیم. بیشتر افراد تصور می‌کنند که فلاش تانک و سیفون یکی بوده و فرقی با یکدیگر ندارند ولی باید بگوییم که سیفون و فلاش تانک هر کدام جزئی از تجهیزات سرویس بهداشتی محسوب می شوند. فلاش تانک دارای محفظه ای می باشد که آب را در آن ذخیره می کنند و در داخل دیوار و یا روی دیوار نصب می شود که دکمه و یا اهرمی دارد که برای شستشوی کاسه توالت به کار رود.

با ما همراه باشید تا با روش کار سیفون و فلاش تانک و همچنین تفاوت آنها آشنا شوید.

فلاش تانک چیست؟

مخزن فشاری یا همان فلاش تانک، منبع آبی می باشد که در روی دیوار سرویس های بهداشتی آن را نصب می کنند. یک لوله آب سرد هم به این مخزن متصل است و آب آن را تأمین می کند. یک دکمه و یا اهرم در روی فلاش تانک قرار داده شده که شما با فشار دادن دکمه و یا کشیدن اهرم، می توانید به صورت یکجا آب داخل فلاش تانک را تخلیه کنید.

چون آب با فشار به کاسه وارد می شود باعث می شود کاسه توالت کاملا شستشو شود. در اکثر هتل ها، مسافرخانه ها و حتی منازل، فلاش تانک دیده می شود. برای نصب آن هم باید حتماً به افراد متخصص مراجعه کنید.

در منازل قدیمی برای شستشوی توالت از آفتابه و شلنگ استفاده می شد البته هنوز هم در بعضی از منازل از آن استفاده می کنند ولی امروزه به دلیل کم آبی، استفاده از فلاش تانک برای صرفه جویی در آب، راه مناسب تری می باشد. مخصوصاً در مکان های عمومی که تردد زیاد است بدلیل مصرف بهینه آب و همچنین رعایت بهداشت، توصیه می‌شود که از شلنگ برای شستشوی توالت استفاده نکنید زیرا فشار آب شلنگ کم بوده و برای شستن توالت آب زیادی مصرف می شود و این عمل باعث خواهد شد شستشوی توالت طول بکشد و آب بیشتری هم مصرف شود.

ضمناً در هنگام استفاده از شلنگ، امکان خیس شدن محیط سرویس بهداشتی و همچنین فرد هم وجود دارد. ولی فلاش تانک بدون دخالت دست و با کشیدن اهرم و یا فشار یک دکمه، آب را داخل کاسه کرده و فضولات را هم به داخل چاه هدایت می کند. البته مقدار حجم و خازن در فلاش تانک با یکدیگر فرق می کند.

فلاش تانک ها می توانند از ۵ تا ۱۶ لیتر آب را درون خود ذخیره کنند. امروزه بیشتر از فلاش تانک هایی استفاده می شود که دارای مخزن کوچکتری هستند تا آب کمتری مصرف شود. فلاش تانک انواع مختلفی دارد که شما باید با توجه به نیاز ساختمان خود، از نوع مناسب آن استفاده کنید.

انواع فلاش تانک

همانطور که گفتیم فلاش تانک در دو نوع موجود است که بسته به شرایط و نیاز می توان از نوع مناسب آن استفاده کرد:

  1. فلاش تانک روکار
  2. فلاش تانک توکار
پیشنهاد آی‌بک امداد :  روش های کاربردی رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی | گرفتگی سینک ظرفشویی

در ادامه هر کدام از این مدل های فلاش تانک را بطور کامل توضیح داده و شما را با آن آشنا می کنیم.

۱- فلاش تانک روکار

این فلاش تانک را در روی دیوار سرویس بهداشتی نصب می کنند. بیشتر فلاش تانک های قدیمی از نوع فلاش تانک روکار می باشند. تخلیه آب از مخزن این فلاش تانک به وسیله دکمه یا اهرم انجام می گیرد. فلاش تانک روکار قیمت کمتری داشته و به دلیل روکار بودن آن، نگهداری و تعمیر آن هم آسان تر است. یکی از معایب فلاش تانک روکار این است که مقداری از فضا را در سرویس بهداشتی اشغال می کند. عیب دیگر این فلاش تانک، سر و صدا، و مصرف آب زیاد آن می باشد.

۲- فلاش تانک توکار

این فلاش تانک را در داخل دیوار سرویس بهداشتی نصب می‌کنند و در معرض دید نیست به همین دلیل فضای را هم اشغال نخواهد کرد و فقط شما یک دکمه در روی دیوار می بینید که جهت تخلیه آب مخزن فلاش تانک در داخل کاسه توالت، در روی دیوار تعبیه شده است. سر و صدای فلاش تانک توکار کمتر از فلاش تانک روکار می باشد و دارای قابلیت تخلیه دو زمانه است یعنی اگر شما نیاز به آب بیشتری داشته باشید دکمه ای را که برای حجم آب بیشتر قرار داده شده، فشار خواهید داد و برعکس در صورتی که نیاز به آب کمتری داشته باشید باید دکمه ای را فشار دهید که برای حجم کمتر آب قرار داده شده است. این قابلیت فلش تانک توکار باعث می شود آب کمتر مصرف شود و در مصرف آب هم صرفه جویی شود. از فلاش تانک ها هم در توالت ایرانی و هم در توالت فرنگی استفاده می کنند.

تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟

همانطور که در ابتدا برایتان بیان کردیم بعضی از افراد تصور می‌کنند که سیفون و فلاش تانک فرقی با یکدیگر ندارند ولی باید بگوییم که کارایی این دو وسیله با یکدیگر کاملاً متفاوت است. اگر چه هر دوی این وسایل جزو اجزای سرویس های بهداشتی محسوب می شوند ولی از یکدیگر مجزا بوده و وظیفه مختلفی هم دارند. سیفون جزئی از لوله کشی سرویس بهداشتی می باشد و لوله خمیده ای است که در زیر کاسه توالت قرار می‌دهند تا مقدار آب را در خود نگه دارد و از انتشار بوی بد فاضلاب به محیط جلوگیری کند ولی فلاش تانک، مخزن آبی است که در داخل و یا روی دیوار آن را نصب می‌کنند و به وسیله اهرم و یا دکمه ای که در روی آن قرار داده شده، آب با فشار به داخل کاسه توالت ریخته و آنجا را کاملا شستشو می دهد. فلاش تانک انواع مختلفی دارند که با توجه به مکان سرویس بهداشتی و نیاز خودتان می توانید از نوع مناسب آن استفاده کنید.

سیفون

سخن پایانی

در این مقاله از ایبک امداد تلاش کردیم شما را با سیفون توالت به طور کامل آشنا کنیم و همچنین تفاوت فلاش تانک و سیفون را هم برایتان توضیح دادیم و کاربرد آنها را بیان کردیم. توصیه می کنیم در هنگام ساخت ساختمان و یا تعمیرات سرویس بهداشتی، به سیفون مناسب و همچنین فلاش تانک مناسب برای سرویس های بهداشتی توجه کنید تا بعدها دچار مشکلاتی مانند گرفتگی لوله فاضلاب توالت نشوید.

در صورتی که تمایل دارید مقاله های مشابه را مطالعه کنید به سایت ایبک امداد مراجعه کنید.

آشنایی با سیفون و کاربرد آن

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا