خدمات فاضلاب و لوله بازکنی

انواع شتر گلویی فاضلاب

یکی از اتصالات فاضلاب ها شتر گلویی می باشد که باید در هر محلی که نیاز می باشد شتر گلویی را نصب کنید در غیر این صورت بوی فاضلاب که بسیار آزار دهنده نیز است وارد محیط می شود. در واقع شتر گلویی ها یک نوع اتصال می باشند که همیشه مقداری آب درون خود نگه می دارند تا بوی بدی که به دلیل گاز درون فاضلاب ایجاد می شود به درون خانه منتقل نشود.

شکل ظاهری این محصول همانند نام آن شبیه گلوی شتر می باشد اما امروزه در اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. نام انگلیسی آن Trap می باشد. جنس شتر گلویی ها از پلیمر یا فلز است که با توجه به نوع لوله کشی ساختمان یکی از آن ها را انتخاب می کنند. در اماکن سر پوشیده باید حتما از شتر گلویی در لوله کشی فاضلاب استفاده گردد. در ساختار توالت های فرنگی نیز شتر گلویی به کار رفته است. امروزه یکی از اصلی ترین اتصالاتی که در لوله کشی فاضلاب های ساختمان ها استفاده می شود شتر گلویی می باشد.

نام دیگر شتر گلویی سیفون فاضلاب است و بیشتر از این اتصال در توالت های ایرانی، کف حمام و سرویس بهداشتی فرنگی، کفشور های آشپزخانه،بالکن،حیات خلوت،تراس و پارکینگ استفاده می گردد. سیفون هایی که در روشویی ها و ظرفشویی ها به کار می روند نیز نوعی شتر گلویی است. در کل باید بگوییم که در لوله کشی فاضلاب ساختمان برای تمامی ورودی های آب باید از شتر گلویی استفاده کرد و تنها جایی که به آن نیاز ندارد توالت فرنگی است که بر روی خود توالت فرنگی تعبیه شده است و نیاز به قرار دادن دوباره شتر گلویی در لوله کشی فاضلاب این بخش وجود ندارد.

در معماری های قدیمی کشور ایران نیز از شتر گلویی استفاده می کرده اند که می توانید نمونه های آن را در آثار تاریخی مشاهده کنید.

یکی دیگر از مزیت های شتر گلویی این است که از خروج حشرات از لوله های فاضلاب به بیرون جلوگیری می کند و همچنین اجسامی که درون چاه فاضلاب بیفتد در این قسمت گیر کرده و به راحتی می توانید خارج کنید و از گرفتگی های احتمالی چاه توالت و دیگر فاضلاب ها جلوگیری می نماید.

روش نصب شتر گلویی چگونه است

بسیار اهمیت دارد که از لحاظ کارکرد سیفون و آب بندی آن شتر گلویی فاضلاب را به درستی نصب کنید. به دلیل اینکه در انتهای خط فاضلاب شتر گلویی نصب می گردد باید شیب سیفون و تراز بودن شتر گلویی بسیار دقیق انجام گردد. در لوله کشی های پوش فیت باید شتر گلویی را با یک زانویی به زاویه ۴۵ درجه به لوله آخر وصل کنید و به خوبی آن را آبگیری نمایید. اما در لوله کشی هایی که از لوله های پلیکا استفاده می شود باید از شتر گلویی هایی که به صورت مجزا وجود دارند استفاده کنید و آن را به خروجی آخر فاضلاب با یک زانویی ۴۵ درجه وصل نمایید. در آخر کار نیز یک لوله ۵۰ سانتی در انتهای فاضلاب به صورت عمودی قرار می گیرد تا کف پوش روی آن سوار شود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  چگونگی تنظیم سیفون و فلوتر توالت فرنگی

اهمیت تراز بودن شتر گلویی به این دلیل است که همواره مقدار مشخصی آب درون سیفون فاضلاب باقی بماند که این مقدار باعث جلوگیری از انتشار بوی گاز ها که بسیار بد بو است می شود.

باید در هنگام ایزوگام و قیر گونی کردن کف توالت آب بندی شتر گلویی فاضلاب توالت را نیز انجام دهید.

شتر گلویی فاضلاب

چگونه باید شتر گلوی توالت را تعویض کرد

از اصلی ترین شتر گلویی هایی که در یا ساختمان به کار می رود شتر گلویی توالت ایرانی می باشد. به خاطر اینکه از توالت استفاده ی زیادی می شود و سایز بزرگی شتر گلویی را دارد و همچنین در سیفون های توالت گرفتگی بیشتری نیز ممکن است اتفاق بیفتد که تمامی این ها باعث مشکلاتی مانند خرابی شتر گلویی می شوند. در برخی اوقات نیاز به تعویض شتر گلویی داریم که عبارتند از تعویض توالت ایرانی به توالت فرنگی، تعویض کردن کاسه توالت ایرانی و وجود سوراخ یا نشتی در شتر گلویی توالت ایرانی. در این گونه مواقع باید اقدام به حذف و یا تعویض شتر گلویی نمایید که روش تعویض را در ادامه توضیح داده ایم.

تعویض شتر گلویی یکی از سخت ترین کار ها در خدمات لوله کشی می باشد. به ویژه اگر شتر گلویی کار شده در فاضلاب از نوع چدنی باشد بسیار سخت تر است و برای تعویض آن باید از افراد متخصص استفاده کنید زیرا تعویض آن از عهده هر کسی بر نمی آید و به تاسیسات کار حرفه ای نیاز دارید. خارج کردن انواع شتر گلویی ها کاری بسیار سخت و زمان بر است که باید با مهارت و حوصله زیادی انجام شود، اگر این قطعه چدنی باشد کار سخت تر نیز می شود.

به طور معمول در زمانی که قصد تعویض شتر گلویی را دارند برای شتر گلویی های با جنس پولیکا یا پوش فیت باشند از همان جنس استفاده می کنند و اگر شتر گلویی از جنس چدنی باشد با متریال پوش فیت یا پلیکا تعویض می گردد. بعد از آن که شتر گلویی را تعویض کردید باید آن قسمت را آب بندی نمایید و در انتها محل را بپوشانید. به طور معمولی در توالت ها شتر گلویی به صورت زیر سقفی نصب می شود و برای تعویض آن باید از سقف طبقه ی پایین اقدام شود. در زمانی که قصد بازسازی سرویس بهداشتی خود را دارید باید شتر گلویی را نیز تعویض نمایید تا بعدا با مشکلات خرابی شتر گلویی مواجه نشوید.

چرا با وجود نصب شتر گلویی همچنان بوی بد فاضلاب به ساختمان وارد می شود

اگر برای مدت طولانی آب به سیفون ریخته نشود به دلیل اینکه آب درون شتر گلویی بخار می شود بو وارد محیط ساختمان می گردد. این مشکل را می توانید مقداری آب درون شتر گلویی بریزید تا درون آن جمع شود. اما امکان دارد یک ساختمان به دلیل نداشتن سکونت به مدت طولانی با این مشکل مواجه شود و بوی فاضلاب آن از ساختمان خارج شده و همسایه های مجاور را اذیت کند.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  تصفیه خانه های فاضلاب تهران | اهمیت تصفیه خانه های فاضلاب

مشکلی دیگری به نام سیفوناژ شدن نیز وجود دارد که باعث تخلیه آب درون سیفون می شود این مشکل به دلیل ایجاد فشار معکوس به وجود می آید. با وجود آمدن این مشکل آب موجود در شتر گلویی به سمت فاضلاب اصلی کشیده می شود و درون سیفون خالی از آب می گردد. اگر لوله کشی ساختمان به درستی انجام نگیرد باعث به وجود مشکلاتی مانند سیفوناژ شدن فاضلاب در ساختمان ها می شود.

برای رفع این مشکل می توانید با تاسیساتی های حرفه ای تماس بگیرید تا مشکل لوله کشی فاضلاب ساختمان را حل کنند.

دلیل نشتی از شتر گلویی چه می باشد

یکی دیگر از مشکلات بسیار شایعی که در رابطه با شتر گلویی ها به وجود می آید نشتی آن از قسمت اتصال به کاسه توالت و یا محل اتصال به زانویی می باشد. برای رفع مشکل نشتی در شتر گلویی می توانید از چسب های مخصوص و یا چسب های آب بندی استفاده نمایید و آن محل را نشتی گیری کنید. اما اگر نتوانستید با آب بندی نشتی را رفع نمایید باید اقدام به تعویض شتر گلویی نمایید.

شتر گلویی فاضلاب

دلیل گرفتگی شتر گلویی چه می باشد

از مهم ترین دلایلی که باعث گرفتگی شتر گلویی می شود جمع شدن انواع توده های جامد درون قسمت شتر گلویی توالت های ایرانی می باشد. به دلیل اینکه از سرویس بهداشتی استفاده ی بیشتری می شود گرفتگی شتر گلویی درون فاضلاب این قسمت بیشتر از دیگر کف شور ها می باشد. در توالت های فرنگی نیز گرفتگی شترگلویی داخل کاسه اتفاق می افتد و یا در بخش تعبیه شده شتر گلویی خود توالت فرنگی پیش می آید که باید با مهارت بالایی آن را رفع نمایید.

با توجه به نوع گرفتگی که در شتر گلویی وجود دارد برای رفع آن نیاز به مهارت خاصی دارید و اگر این گرفتگی به خاطر مصالح ساختمانی مانند آهک و یا سیمان باشد تنها راه رفع آن تعویض شتر گلویی است که باید به دست افراد متخصص انجام شود.

اگر برای رفع گرفتگی شتر گلویی از میله ها استفاده کنید و ضربات عمودی به درون فاضلاب و شتر گلویی بزنید باعث می شود شتر گلویی آسیب دیده و یا بشکند، به همین دلیل بهتر است برای رفع گرفتگی شتر گلویی از افراد ماهر و تاسیساتی های متخصص استفاده نمایید.

توالت فرنگی های بدون شتر گلو چگونه هستند

در ساختمان هایی از ابتدا فاضلاب و لوله کشی آن ها برای توالت فرنگی طراحی شده است از شتر گلویی استفاده نمی شود، اما اگر قصد دارید توالت ایرانی خود را به توالت فرنگی تغییر کاربری دهید باید شتر گلویی را در لوله کشی آن حذف نمایید. اما به دلیل اینکه حذف شتر گلویی کار سختی است و هزینه ی زیادی لازم دارد، می توانید تنها سنگ توالت را تخریب و با سنگ جدید تعویض کنید و در ادامه بدون آنکه لازم باشد توالت ایرانی را حذف نمایید با یک لوله کشی مختصر توالت فرنگی را جایگزین توالت ایرانی در ساختمان خود نمایید.

انواع شتر گلویی فاضلاب

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

انواع شتر گلویی فاضلاب

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا