خدمات ساختمان

راهنمای نحوه نصب شیرآلات توکار و طریقه لوله کشی آنها

اگر درحال اتمام کار های دکوراسیون منزل خود هستید، برای دوچندان شدن زیبایی سرویس بهداشتی و حمام منزل لوکس خود، به شما پیشنهاد میکنیم از شیرآلات توکار استفاده کنید. این نوع لوله کشی علاوه بر اینکه فضای بسیار کمتری اشغال می ‌کند، باعث زیباتر نشان دادن فضای مورد نظر میشود. طریقه نصب این نوع شیرآلات در مکان و کاربرد های مختلف به روش های متفاوتی انجام میشود؛ اما به طور کلی می ‌توان گفت که نصب این نوع از شیرآلات دارای یک قانون کلی است و باید برای پیروی از آنها‌ از یک شخص متخصص بهره ببرید.

لوله کشی شیرآلات توکار

یکی از روش های نصب شیرآلات در یک ساختمان، نصب شیرآلات توکار است. طریقه نصب این نوع شیرآلات، نیازمند به روش های نوین بوده و بسیار حائز اهمیت است. امروزه انواع برند های مختلف از جمله: شودر، کلار، kwc و راسان، راهنمای نصب شیرآلات توکار را در اختیارتان می ‌گذارد  و این یعنی انواع برند های معروف به این مدل از شیرآلات توجه خاصی می ‌کند. برای انجام لوله کشی توکار، باید از قبل آماده سازی شود، این کار باید در هنگام لوله کشی سرد و گرم انجام شود. در این شیر آلات، قسمت های داخلی و مغزی آنها، داخل دیوار قرار می گیرد. در این نوع شیرآلات فقط اهرم و قسمت خروجی آب بر روی دیوار نصب می‌ شود و همین باعث می‌ شود فضای کمتری اشغال شود و زیبایی خاصی به فضا مورد نظر می دهد. تقریبا روش لوله کشی اکثر شیرآلات  توکار مشابه هم هستند، در بعضی از شیرآلات به دلیل داشتن آپشن های مختلف، ممکن است روش لوله کشی آنها کمی متفاوت باشد، که در این صورت باید به دفترچه راهنمای شیرآلات خود مراجعه کنید.

روش لوله کشی شیرآلات توکار

اولین قدم برای انجام لوله کشی، توجه به نوع شیر آلات و محل مورد نظر است. هریک از شیرآلات، لوله کشی منحصر به فردی با توجه به شرایط محیط نصب و نوع شیر دارد که باید به آنها توجه شود.

در لوله کشی به موارد زیر دقت کنید:

  • در نصب قسمت داخلی و یا مغزی شیر به عمق محل نصب دقت کنید.
  • در محل نصب شیر، به ارتفاع دقت کنید.
  • به نوع متصل شدن بخش داخلی یا مغزی به لوله کشی دقت کنید.
  • در لوله کشی به مسیر لوله های سرد و گرم دقت کنید.
  • در پایان کار پس از انجام کاشی کاری، به نحوه اتصال قسمت های خارجی به داخلی دقت کنید.

در لوله کشی اصولا از لوله های پنج لایه استفاده می ‌کنند و پس از انشعاب گرفتن از لوله آب اصلی، هریک از انشعابات از مسیر کف به سمت محل نصب شیر آلات مربوطه لوله کشی می‌ شوند. قبل از انشعاب گیری و لوله کشی باید محل نصب دقیق شیر آلات مشخص شود.

شیرآلات توکار

طریقه نصب دوش توکار

در این قسمت بسته به مدل و ساختار دوش، لوله کشی انجام می ‌گیرد. ارتفاع نصب دوش باید از کف تمام شده حمام(کاشی کاری شده) محاسبه شود و معمولا اندازه آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. این لوله کشی ب دلیل داشتن سردوش‌ با لوله کشی های دیگر متفاوت است، سه مدل سردوش‌ وجود دارد:

  1. سردوش‌ دیواری: این سردوش در ین نقطه مشخص بر روی دیوار نصب می ‌شود.
  2. سردوش سقفی: این مدل از سردوش برای مکانی که دارای سقف کوتاه است استفاده می‌ شود.
  3. سردوش‌ متحرک: این سردوش بسیار کارآمد است و دارای قابلیت جابجایی و تنظیم است.
پیشنهاد آی‌بک امداد :  قرنیز نوری چیست؟ انواع قرنیز نوری و کاربرد آن

بخش قابل توجه دیگ در دوش توکار قسمت پایین ریز است که در این مسیر سوپاپ تغییر جهت دهنده آب وجود دارد.

روش نصب شیر توالت توکار

نصب شیر توالت توکار همانند نصب دوش توکار است، با این تفاوت که شیر توالت دارای یک خروجی است که به شلنگ وصل می ‌شود. فاصله نصب شیر توالت از کف تمام شده(کاشی کاری شده) معمولا ۳۰ سانتی متر است و فاصله آن تا فاضلاب بسته به ضخیم بودن کف سازی بین ۴۵ تا ۶۵ سانتی متر متغیر میباشد و همینطور فاصله افقی آکس شیر تا آکس لوله فاضلاب ۵۵ سانتی متر میباشد.

نصب شیر آلات فرنگی : شیر آلات فرنگی روکار یا وال هنگ از کف تمام شده حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله دارند و به صورت افقی از انتهای توالت فرنگی ۶۵ تا ۷۵ سانتی متر فاصله دارند.

نصب شیر ظرفشویی و روشویی توکار: نصب شیر آلات توکار بیشتر در حمام و سرویس های بهداشتی انجام می‌ شود. فاصله نصب شیر توکار برای ظرفشویی یا روشویی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتی متر متغیر است.

نحوه لوله کشی دوش توکار

شرکت های سازنده شیر آلات توکار درون بسته بندی آنها مغزی هایی قرار داده اند که بسته به نوع و مدل شیر ممکن است تفاوت هایی داشته باشند، در انتهای لوله کشی یک مغزی بسته به نوع شیر به لوله های اجرا شده وصل میشود. برای نصب مغزی باید یک نقطه مشخص علامت گذاری شود و به منظور جلو گیری از بیرون زدگی آن از دیوار، با استفاده از قلم و چکش جای مناسبی برای آن ایجاد میکنیم، باید دقت داشته باشیم که دیوار را بیش از حد تخریب نکنیم. دربسته بندی شیرآلات توکار دو مغزی دیگر با سایز ۲/۱ وجود دارد، این مغزی ها دارای کاور پلاستیکی بوده، این کاور ها به منظور محافظت است. مغزی های برنجی را با استفاده از نوار تفلون به مغزی شیر متصل میکنیم. این دو مغزی برنجی که به مغزی شیر متصل کردیم، محل ورود آب سرد و گرم به شیر هستند. به طور کلی در استفاده از لوازم برنجی هم در تفلون پیچیدن و هم در سفت کردن زیاد فشار وارد نکنید. در پک بسته بندی شیر آلات بسته به نوع یا برند شیر یک الی دو عدد مغزی پلاستیکی وجود دارد که که باید در جای مناسب خود نصب شود؛ این مغزی یا مغزی های پلاستیکی در محل خروجی شیر مخلوط نصب می‌ شوند. بعد از انجام مراحل فوق سپس نوبت به نصب زانو ها در طرفین مغزی های برنجی میرسد؛ پس از اتصال آن، لوله آب سرد سمت راست و لوله آب گرم مصرفی در سمت چپ متصل می ‌شود. از نکات قابل توجه دیگر مهار کردن لوله ها است که این کار توسط بست انجام می شود. زانویی های متصل شده به طرفین مغزی ها باید کاملا به صورت تراز نصب شده باشد. در برخی برند ها مغزی ها به صورت یکپارچه و متصل بوده و نیازی به وصل کردن ندارند. پس از اتمام لوله کشی نوبت به کاشی کاری میرسد‌ و کاشی کار یا مسئول اجرایی ساختمان باید دقت کند تا در هنگام کاشی کاری تراز بندی لوله کشی برهم نخورد و همچنین مغزی ها را با مصالح نپوشاند و به اندازه مغزی های برنجی کاشی برش داده شود و این قسمت از شیرآلات را در بیرون دیوار آماده نصب اهرم کنترل کننده کند. بعد از اتمام کاشی کاری  اهرم شیر به قسمت مغزی متصل می ‌شود. برای پوشاندن قسمت برش خورده کاشی یک قالپاق یا قطعه ای پولکی به قسمت زیر اهرم شیر متصل می ‌شود. برای وصل کردن شلنگ یا استفاده از سایر خروجی های شیرآلات، درپوش روی خروجی های شیر که به صورت روپیچ و توپیچ بیرون آمده، برداشته می ‌شود و خروجی ها آماده استفاده هستند. در لوله کشی شیرآلات توکار روشویی، ظرفشویی و حمام، همانند مراحل بالا انجام میشود با این تفاوت که اندازه استاندارد لوله کشی آنها متغیر است و ممکن است مغزی و قسمت های داخلی آنها متفاوت باشند؛ لوله کشی شیر آلات تو کار دوش حمام و روشویی و ظرفشویی با ارتفاع بیشتری انجام می ‌شود. شیر آلات روشویی و ظرفشویی، قسمت تنه و خروجی آنها یکپارچه بوده ولی در دوش حمام دارای سه خروجی است. در این شیر آلات ممکن است قسمت اهرم کنترل کننده آب سرد و گرم جداگانه طراحی شده باشد که در هنگام اتصال قطعات باید مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  کفپوش بتنی چیست؟ | انواع کفپوش بتنی در دکوراسیون ساختمان

چرا باید قبل از کاشی کاری، مغزی تست شود؟

قبل از انجام کاشی کاری باید مغزی های توکار را تست کنید تا از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید.

  • درصورتی که مواد زائد درون آن رفته باشد با جریان آب از آن خارج میشود و در آینده باعث ایجاد مشکل نمیشود.
  • اگر به هر دلیلی مغزی شما معیوب باشد، میتوانید نسبت تعویض آن اقدام نمایید.

بنابر این با انجام تست قبل از کاشی کاری، میتوان گفت که در آینده برای مغزی مشکلی ایجاد نمیشود و همینطور نیاز به تخریب دیوار نیست.

شیرآلات توکار

مزایا و معایب لوله کشی توکار

لوله کشی توکار هم مثل تمام تجهیزاتی که برای استفاده از آب گرم و سرد وجود دارد، دارای مزایا و معایبی هستند. در این قسمت از مقاله به برسی نقاط قوت و ضعف شیرآلات توکار میپردازیم.

  • نصب شیرآلات توکار، بسیار تخصصی تر و سخت تر از نصب شیرآلات روکار است.
  • شیرآلات تو کار در برابر پوسیدگی مقاوم تر هستند و این به دلیل داخل دیوار بودن است.
  • شیرآلات توکار از نظر ظاهری زیبا تر هستند و سرویس بهداشتی و حمام را لوکس تر نشان می‌دهند.
  • این نوع شیرآلات مناسب برای فضا های کوچک است، زیرا به جای کمتری نیاز دارد.
  • تمیز کاری این نو شیرآلات راحت تر و به آب کمتری نیاز دارد.
  • نصب و لوله کشی شیرآلات توکار هزینه بالاتری نسبت به نصب شیرآلات رو کار دارد.
  • به دلیل در دسترس نبودن وسایل و تجهیزات، تعمیر کردن شیرآلات توکار سخت است.
  • نصب شیرآلات توکار نیازمند دیوار ضخیم است که شاید در بعضی ساختمان به دلیل کمبود جا امکان پذیر نباشد.
  • در صورت نشتی لوله های توکار، دیوار های نزدیک به لوله ها دچار نم زدگی میشوند.

سخن آخر

در این مقاله از ایبک امداد نکاتی را در مورد نصب شیر آلات توکار و شیوه لوله کشی آنها بیان کردیم تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش پیدا کند. اگر شما تخصص لازم را در زمینه نصب شیرآلات دارید این مقاله به شما کمک میکند تا با شیوه مناسب تری اقدامات مورد نظر را برای نصب شیرآلات انجام دهید. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شده باشد.

راهنمای نحوه نصب شیرآلات توکار

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

راهنمای نحوه نصب شیرآلات توکار و طریقه لوله کشی آنها

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا