خدمات فاضلاب و لوله بازکنی

علت و رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه | از بین بردن بوی چاه آشپزخانه

گاهی ممکن است لوله فاضلاب آشپزخانه دچار گرفتگی شده و آرامش شما و ساکنین منزل را سلب کند برای اینکه این مشکل را برطرف کنید ما می خواهیم در این مقاله از ایبک امداد شما را با علت و رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه آشنا کنیم.

رفع بوی بد فاضلاب در ساختمان مسکونی

امروزه بسیاری از ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری با مشکل بوی بد فاضلاب روبرو هستند اگر در آپارتمان مسکونی بوی بد فاضلاب به مشامتان برسد باعث خواهد شد آرامش شما و ساکنین ساختمان سلب شده و زندگی دشوار شود. اگر این مشکل در ساختمان های تجاری و اداری پیش بیاید برای مراجعه کنندگان بسیار آزاردهنده است به همین دلیل بیشتر مردم به فکر راه حلی برای برطرف کردن بوی بد فاضلاب می باشند در این مقاله می خواهیم شما را با روش های از بین بردن بوی بد فاضلاب و دلایل بو دادن لوله فاضلاب آشنا کنیم.

گازهای فاضلاب چیست؟

گاز های فاضلاب مخلوطی از گازهای معدنی بوده که شامل ترکیباتی مثل نیتروژن، هیدروژن، متان، دی اکسید کربن، آمونیاک، و سولفید هیدروژن می باشد ممکن است شما با این گازها آشنا نباشید ولی باید بدانید که اگر در تماس مستقیم با این گازها قرار بگیرید می تواند برای سیستم تنفسی شما بسیار مضر باشد و حتی ممکن است باعث مرگ بشود به همین دلیل است که گفته می شود گازهای فاضلاب را استشمام نکنید زیرا بسیار خطرناک و کشنده می باشد البته باید بدانید گازهایی که در ساختمان می پیچد برای ساکنین آن مضر نمی باشد بیشتر گازهای مضر به وسیله لوله ای که در فاضلاب قرار داده شده از آن خارج می شود و به فضای بیرون منتقل می شود.

بوی بد فاضلاب

دلایل بوی بد فاضلاب چیست؟

گفتیم که بوی بد فاضلاب ترکیبی است از انتشار گاز هایی که در بالا برایتان نام بردیم ولی اگر این گازها در پایین ترین حد غلظت باشند امکان دارد بینی شما این بو را حس نکند و تشخیص ندهد. بعضی از این مواد هم با اینکه برای سلامتی افراد بسیار ضرر دارند ولی بوی بدی ندارند به این گازها، گازهای خطرناک می گویند دلیل بد بوی این گازها آمونیاک و سولفید هیدروژن می باشد.

دلیل بوی بد فاضلاب چه می باشد؟

بیشتر گازهای را که برایتان نام بردیم می توانند از لوله کشی فاضلاب وارد خانه شود در واقع بوی فاضلاب در طبقه اول بیشتر وجود دارد و ساکنین طبقه اول بیشتر از وجود بوی بد فاضلاب شکایت می کنند بیشتر اوقات گازها از توالت، زیر زمین، واحدهای نگهبانی ساختمان و غیره به طبقات بالاتر نفوذ پیدا می کند تقریباً می‌توان گفت رایج ترین دلیل انتشار بوی این گازها می تواند موارد زیر باشد:

۱- شتر گلویی خشک باشد

دلیل اینکه در شتر گلویی آب وجود دارد این است که از ورود گاز های نام برده شده و انتشار بوی بد در فاضلاب جلوگیری کند. آب می تواند در شتر گلویی گازهایی آمونیاک، اکسید کربن، سولفید هیدروژن، نیتروژن و هیدروژن را در خود حل کرده و باعث شود آنها به داخل فضای ساختمان منتشر نشوند اگر مهندسی ساختمان غیر استاندارد باشد و یا سیستم لوله کشی ساختمان اشکال داشته باشد باعث خواهد شد گلویی خشک شده و آب نداشته باشد و این باعث می‌شود که بوی بد گازها در فاضلاب پخش شود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  انواع لوله های فاضلاب و اتصالات لوله کشی

۲- وجود فضولات و جامدات در شتر گلویی

شتر گلویی به شکل U ساخته شده و این ساختار شکلی باعث می شود که شتر گلویی مانند تله عمل کرده و فضولات و یا مواد جامدی که وارد چاه می شوند در این منطقه گیر کنند و این باعث می شود مواد باقیمانده در درون لوله به مرور فاسد شده و بوی آزاردهنده به مشام شما می رسد برای برطرف کردن مشکل می توان بسیار راحت با فنر برقی گرفتگی را برطرف کرد و این مشکل جدی به حساب نمی آید.

۳- وجود گازهای سپتیک

فضولاتی که در چاه های فاضلابی وجود دارند به وسیله باکتری های بی هوازی تجزیه خواهد شد وقتی این باکتری ها تجزیه می شوند باعث به وجود آمدن گاز هایی مانند آمونیاک، سولفید هیدروژن، متان، دی اکسید کربن، هیدروژن و نیتروژن خواهند شد اگر این گازها کمی غلیظ باشند باعث خواهند شد تمام منزل را بوی فاضلاب بگیرد و اگر غلظت آن زیاد باشد باعث صدمات جدی به دستگاه تنفسی و حتی مرگ اشخاص می شود.

برای اینکه از انتشار این گازها در خانه جلوگیری کنید باید در لوله فاضلاب از زانویی و یا همان شتر گلویی استفاده کنید گلویی مانع از خروج گازها به بیرون خواهد شد.

۴- فاسد شدن مواد غذایی باقی مانده در لوله

به طور معمول وقتی شما ظرف ها را می شویید خواسته و یا ناخواسته مواد غذایی و روغن داخل لوله رفته و در آنجا رسوب می‌کند به مرور زمان این مواد غذایی رسوب کرده فاسد می شود.

بهترین روش برای برطرف کردن این مشکل و باز کردن لوله فاضلاب استفاده کردن از فنر برقی می‌باشد حرکت دورانی فنر برقی باعث خواهد شد که مواد فاسدی که داخل فاضلاب گیر کرده است به بیرون کشیده شود یکی از روش های برطرف کردن بوی بد فاضلاب هم فنر برقی است.

۵- نشت آب از چاه و یا پر شدن چاه

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند باعث بوی بد در خانه شود پر شدن چاه آب است اگر چاه دچار مشکل شده باشد و یا زمین اطراف آن خوب و مرغوب نباشد باعث بروز مشکل خواهد شد در این صورت آب فاضلاب به اطراف نفوذ کرده و باعث می شود بوی بد در ساختمان شما بپیچد برای حل مشکل باید چاه را تخلیه کنید و بعد از آن چاه را ترمیم کنید برای منظور باید چاه لایروبی و کف تراشی شود.

در ادامه می خواهیم بوی بد فاضلاب را در قسمت های مختلف منزل برایتان توضیح دهیم:

دلایل بوی بد فاضلاب در آشپزخانه

وقتی شما متوجه بوی بد فاضلاب در آشپزخانه می شوید این بو می‌تواند به دلیل وجود پسماند مواد غذایی، چربی، روغن که به صورت رسوب در لوله مانده و فاسد شده است، باشد.

وقتی در لوله ها رسوب گرفتگی ایجاد شود به مرور زمان و برای مدت طولانی باعث می شود این رسوبات دچار گرفتگی لوله شده و شما بوی بدی از فاضلاب آشپزخانه به مشامتان برسد بهترین روش برای برطرف کردن این مشکل استفاده از فنر برقی می باشد البته راه های خانگی هم برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه وجود دارد که  در صورت شدید نبودن گرفتگی، می توانید از آنها استفاده کرده و گرفتگی لوله را برطرف کنید اگر گرفتگی لوله و یا بوی بد فاضلاب مربوط به سینک ظرفشویی بود بهتر است لوله زیر سینک ظرفشویی را باز کنید و داخل آن را تمیز کنید.

دلیل بوی فاضلاب ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی در آشپزخانه قرار گرفته است و لوله تخلیه فاضلاب آن با آشپزخانه مشترک می باشد به همین دلیل چربی، روغن، مواد غذایی و رسوبات دیگر می تواند باعث گرفتگی در این قسمت هم بشود.

پیشنهاد آی‌بک امداد :  چرا لوله های فاضلاب می گیرد | دلایل گرفتگی لوله فاضلاب

دلیل بوی فاضلاب از کولر

اگر متوجه شدید که بوی  بد فاضلاب از کولر به مشام شما می‌رسد می‌تواند به دلیل استاندارد نبودن لوله ونت باشد شاید سوال کنید که لوله ونت فاضلاب چیست؟ در اصل لوله ای از چاه های داخل ساختمان به کمک لوله ای به طول ۲ متر به پشت بام می کشند تا بوی گازهای فاضلابی و بوی بد فاضلاب را به خارج از محیط هدایت کند، لوله ونت می گویند طول زیاد این لوله به این دلیل است که گازهایی که خارج می شود از دریچه کولر دوباره به داخل برنگردد.

نکته مهم: دقت داشته باشید این نکته بسیار مهم است که هیچگاه کولر را نزدیک لوله ونت نصب نکنید.

بوی فاضلاب در هنگام بارندگی

در زمان هایی که بارندگی وجود دارد باعث می‌شود مایعاتی که در داخل چاه فاضلاب قرار گرفتند نسبت به فضولات جامد در چاه بیشتر شوند و مایعات بالا بیاید و این باعث می شود به وسیله لوله ونت گاز های ایجاد شده به خارج ساختمان و یا پشت بام هدایت شود ولی امکان دارد گاهی گرفتگی این لوله ها و یا اینکه جدا شدن اتصالات لوله ها باعث شود بوی بد چاه در هنگام باران به بیرون درز کند اگر با این مشکل روبرو شدید با متخصص مشورت کنید.

دلیل بوی فاضلاب از سینک ظرفشویی چیست؟

این مشکل مربوط به بسیاری از کاربران می باشد که باعث می شود بوی سینک ظرفشویی آنها را آزار دهد منبع اصلی این بود سیفونی است که در زیر سینک ظرفشویی قرار دارد مواد غذایی و رسوبات داخل این سیفون شده و بعد از مدتی فاسد می شود و باعث بوی بد در آشپزخانه خواهد شد برای منظور بهتر است سیفون را باز کرده و آن را کاملاً تمیز کنید تا بو برطرف شود.

دلیل بوی فاضلاب در توالت و حمام

یکی دیگر از مشکلات رایج، بوی بد فاضلاب توالت می باشد دلیل اصلی این بو می تواند نشت گاز سمی سولفید هیدروژن باشد اگر در شتر گلویی اشکالی ایجاد شود باعث انتشار این گاز در محیط دستشویی خواهد شد اگر در حمام شما بوی بد مشامتان رسید می‌تواند به دلیل مشترک بودن لوله های توالت و حمام باشد در این صورت بوی توالت از چاه حمام هم به مشام می رسد. در صورت بروز این مشکل باید با شرکتهای لوله بازکنی تماس بگیرید.

دلیل بوی فاضلاب در خانه

گرفتگی در چاه توالت و یا چاه آشپزخانه می‌تواند باعث شود این بو در منزل پخش شده و شما بوی فاضلاب را در خانه استشمام کنید.

بوی بد فاضلاب

نتیجه گیری

در این مقاله از ایبک امداد شما را با رفع بوی بد فاضلاب و همچنین دلایل این بوی بد به طور کامل آشنا کردیم اگر گرفتگی های فاضلاب جزئی باشد شما می توانید به وسیله روش های خانگی به راحتی آن را برطرف کنید ولی اگر روش های خانگی را امتحان کردید و مشکل برطرف نشد حتماً با شرکتهای لوله بازکنی تماس بگیرید تا به وسیله فنر های برقی مشکل گرفتگی لوله و همچنین بوی بد فاضلاب از بین برود.

اگر سوالی در این زمینه داشتید در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا متخصصین ایبک امداد پاسخگوی شما باشند.

علت و رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه

امتیاز سردبیر

مجموع امتیاز

دلیل بوی فاضلاب از سینک ظرفشویی چیست؟

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا